ITA on screen: La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I)

Sluiten
ITA on screen

ITA on screen: La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I)

IIPM / NTGent / Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles / Milo Rau

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
ITA on screen: La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I)
IIPM / NTGent / Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles / Milo Rau

Na het succes van livestreams via ITALive breiden we het aanbod uit met ITA on screen. Registraties van livestreams op het grote doek in één van de zalen van ITA.

Luik, april 2012. Ihsane Jarfi, moslim en homo wordt gemarteld en vermoord. De misdaad schudt de hele stad door elkaar. Milo Rau reconstrueert de moord op scène.

‘Sterker dan een monument voor de dode.’ – Hassan Jarfi, de vader van het slachtoffer.

Festival IDFA

ITA on screen

Duur 105 minuten
Genre Film
Taal Nederlands en Frans
Ondertiteling Engels

La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I)


Op een nacht in april 2012 raakt Ihsane Jarfi in gesprek met vier jonge mannen op de hoek van een straat voor een homoclub in Luik. Twee weken later wordt hij dood aangetroffen aan de rand van een bos. Hij werd urenlang gemarteld en met geweld vermoord. De misdaad schudt de hele stad door elkaar.

Samen met de vier acteurs Sabri Saad El Hamus, Adil Laboudi, Sébastien Foucault en Kristien de Proost, magazijnmedewerker Fabian Leenders en hondenoppas Suzy Cocco volgt Milo Rau het spoor van een vreselijke misdaad, op zoek naar de fatale gebeurtenissen en emoties van de tragische ervaring: verlies en verdriet, leugen en waarheid, ramp en angst, wreedheid en terreur. Professionele en niet-professionele acteurs overdenken zowel hoogte- als dieptepunten van het leven en kruipen in de huid van de protagonisten van een brutale moordzaak.

-|-
Zo ontstaat een manifest voor een democratisch ‘theater van het reële’. Wat is theater? Wat betekent emotie, présence, geschiedenis op het toneel? Wat is tragiek? Welke gebeurtenissen raken of kwetsen ons, maken ons kwaad en drijven ons artistiek engagement?

Histoire(s) du théâtre
La Reprise is het eerste deel van de reeks Histoire(s) du théâtre: een performatief onderzoek naar de oudste kunstvorm van de mensheid. In dit eerste deel keren Rau en zijn team terug naar de fundamentele problemen van hun artistieke werk in de afgelopen vijftien jaar: hoe representeer je geweld en traumatische gebeurtenissen op het podium? Het is tegelijk een zoektocht naar de kern van de fundamenteel tragische ‘condition humaine’, als een viering van de kracht van het theater.

REVIEWS

NRC Handelsblad

‘Een knappe, levendige reconstructie van een boosaardige moord op een jonge homo in Luik.[...] ‘Onverwacht ontroerend.’

De Volkskrant

‘Milo Rau laat zien dat het theater de plek is waar alles kan.’

Theaterkrant

‘Een betekenisvolle illusie, zo zal blijken, en eentje die we hard nodig om over te gaan tot handelen.’

De Standaard

‘Theatraal meesterwerk. Huiveringwekkend goed.’ en ‘Gruwelijke moord wordt theatraal meesterwerk.’

De Standaard

‘Geef Milo Rau een misdaadzaak en hij brouwt er beklijvend theater van. In La Reprise ensceneert hij de horrormoord op de Luikse homo Ihsane Jarfi als een moderne tragedie en een analyse over acteren tegelijk. Huiveringwekkend goed.’

ITA ON SCREEN

Na het succes van livestreams via ITALive breiden we het aanbod uit met ITA on screen. Registraties van livestreams op het grote doek in één van de zalen van ITA. Tijdens Brandhaarden waren in februari Wie heeft mijn vader vermoord en Weg met Eddy Bellegueule in de Rabozaal te zien. Dit najaar tonen we naast La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I) van IIPM / NTGent / Milo Rau ook Mist van Nederlands Dans Theater 1 / Damien Jalet / Kohei Nawa / Rahi Rezvani, Le Tartuffe ou l’Hypocrite van Comédie-Française / Ivo van Hove en Ibsen Huis van het ITA-ensemble / Simon Stone.

Milo Rau
Regisseur
Milo Rau

De Zwitser Milo Rau bewijst dat theater niet losgezongen hoeft te zijn van de samenleving. Dat het geen hobby is, maar een noodzakelijke bijdrage aan politiek, cultuur en maatschappij. Een plek om waargebeurde verhalen te vertellen die onze samenleving hebben vormgegeven. Handelsmerk van Rau: zijn ‘re-enactments’, theatrale reconstructies van historische gebeurtenissen, gebaseerd op uitgebreid onderzoek, vaak gespeeld door direct betrokkenen.

‘Het gaat er niet alleen meer om de wereld voor te stellen, het gaat erom de wereld te veranderen.’ – Milo Rau

Bekijk Profiel

CREDITS


concept en regie Milo Rau
tekst Milo Rau, ensemble
onderzoek & dramaturgie Eva-Maria Bertschy
dramaturgische samenwerking Stefan Bläske, Carmen Hornbostel
scenografie en kostuumontwerp An-ton Lukas
video Maxime Jennes, Dimitri Petrovic
lichtontwerp Jurgen Kolb
geluidsontwerp & technisch regisseur Jens Baudisch
productiemanagement Mascha Euchner-Martinez, Eva-Karen Tittmann
camera Maxime Jennes, Moritz von Dungern
technisch personeel op tournee Jim Goossens-Bara, Maxime Jennes, Moritz von Dungern (camera); Sylvain Faye, Sebastian König (licht); Pierre-Olivier Boulant, Jens Bau-disch (geluid); François Pacco (ondertiteling); Mascha Euchner-Martinez (tour manager)

met Sara De Bosschere/Kristien de Proost, Suzy Cocco, Sébastien Foucault, Fabian Leenders, Johan Leysen/Sabri Saad El hamus, Tom Adjibi/Adil Laboudi

assistent regisseur Carmen Horn-bostel
assistent dramaturg François Pacco
assistent scenografie Patty Eggerickx
choreografie Cédric Cerbara
vocale coaching Murielle Legrand
muziek Gil Mortio
publieke relaties Yven Augustin
apparatuur Workshops and studios of the Théâtre National Wal-lonie-Bruxelles
figuranten Mustapha Aboulkhir, Stef-an Bläske, Tom De Brabandere, Elise Deschambre, Thierry Duirat, Stéphane Gornikowski, Kevin Lerat, François Pacco, Daniel Roche de Oliveira, Laura Sterckx, Adrien Varsalona

-|-

"The Repetition" is een productie door het Internationaal Instituut voor Politieke Murder (IIPM), Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles, ondersteund door het Capital Cultural Fund Berlin, Pro Helvetia, Ernst Göhner Stiftung en Kulturförderung Kanton St.Gallen, in coproductie met Kunstenfesti-valdesarts, NTGent, Théâtre Vidy-Lausanne, Théâtre Nanterre-Amandiers, Tandem Scène Nationale Arras Douai, Schaubühne am Lehniner Platz Berlin, Théâtre de Liège, Münchner Kammerspiele, Künstlerhaus Mousonturm Frankfurt a. M., Theater Chur, Gessnerallee Zürich, Romaeuropa Festival. Met steun van ESACT Liège.

regie livestream Reinier Bruijne
creatief producent Wouter van Ransbeek
uitvoerend producent Ulrike Bürger-Bruijs
operationeel productie manager Peter Hazenberg
systeem techniek Alex de Gier, Michiel Overeem
regie assistent Wendy Tames
camera techniek Dennis van Tol
camera assistent Lisanne Boon
1e camera Marjolein Hoitinga
camera Wim Adam
camera Marijn Zurburg
shader Lennert Prins
productie manager Edith den Hamer
hoofd techniek Reyer Meeter
manager techniek Rick Lautenschutz, Joost Verlinden
geluidstechniek Chris Tijsmans, Emile Bleeker, Sebastiaan Kouwets
licht techniek Dennis van Scheppingen, Wannes Klop
flybar operator Michel Smouter
carpenters Boy van Maasakker, Manon van Nouland, Jacolien Honders
ondertiteling & vertaling Erik Borgman
communicatie Natasa Cvjetkovic

OVER IDFA

IDFA staat voor de kracht van de creatieve documentaire. Documentaires die kunnen verbinden, inspireren en prikkelen. Documentaires die de blik verruimen op onszelf, de omgeving en de wereld om ons heen. Tijdens deze editie van het festival zijn in ITA dagelijks screenings van documentaires en bijzondere voorstellingen te zien.

Bekijk het hele IDFA-programma

MEER ITA ON SCREEN EN IDFA

Language NP Language no problem ITA on screen: Ibsen HuisITA–EnsembleFilm ITA on screen: Ibsen Huis
Sluiten ITA on screen: Ibsen Huis ITA-ensemble / Simon Stone
13 dec '22
Simon Stone schrijft en regisseert op basis van het werk van Ibsen een groots familie-epos over het moeizame maar onvermijdelijke samenleven van verschillende generaties onder één dak. Maarten Heijmans ontving de Arlecchino 2017 voor zijn rol van Sebastiaan.