LA ESPINA que quiso ser flor o la flor que soñó con ser bailaora
LA ESPINA que quiso ser flor o la flor que soñó con ser bailaora
Voorstellingen
‘Kwikzilver, virtuoos vernieuwend,’ zo omschreef The New Yorker Olga Pericet. De danseres uit Córdoba ontving recent de Spaanse Nationale Dansprijs 2018 voor haar wonderschone vermenging van flamenco, hedendaagse dans en Spaans klassiek waarmee ze publiek en pers wereldwijd verovert.
Grote Zaal
Duur: 1 uur en 50 min, zonder pauze
Inleiding: 19:30 - 20:15 uur
Na afloop: Meet the artist met Olga Pericet
Uit de pers
'Piepklein van stuk maar groots op het podium, met een lichaam, dat gewikkeld in haar jurk door een regen van bloesem lijkt te worden overspoeld.' - New York Times
'Een artieste in volle bloei die nog vele grote pagina’s in de geschiedenis van de dans zal schrijven, of die nu flamenco, klassiek of hedendaags is.'- Diario de Jerez
'Flamenco can be highly presentational or profoundly internal, and on Friday Ms. Pericet went to both extremes.' - The New York Times
'Expect to be surprised; besides being a fiery and technically accomplished performer, Pericet is a mercurial presence and a fearless experimenter.' - The New Yorker
Poëtische en intieme flamenco-ontboezemingen
In La Espina que quiso ser flor (De doorn die een bloem wilde zijn), duikt Pericet, begeleid door een topcast, in haar flamencoherinneringen en -dromen. La Espina… is een poëtische en intieme reis door haar eigen flamencoverleden. Vrolijke en soms pijnlijke flamenco-ontboezemingen van een van de belangrijkste hedendaagse flamencodansmakers.
Inleiding vanaf 19.30u
Wat zegt de titel zegt over een voorstelling?
Een reis door de meest interessante titels van de recente flamencodansgeschiedenis beginnend met "De doorn die een bloem wilde worden of de bloem die droomde een danser te zijn". De nieuwe generatie flamencodanseressen zoals Olga Pericet, Leonor Leal, Patricia Guerrero, Ana Morales en Rocío Molina hebben een nieuw flamencoformat gekozen om hun verlangens, verwachtingen en artistieke zienswijzen op een speelse, grappige en niet-pretentieuze manier te uiten. In deze inleiding duikt Susanne Zellinger, journalist en hoofdredacteur van het Duitse flamencotijdschrift ANDA, in het vernieuwende oeuvre van Olga Pericet.