L'Étang
L'Étang
Voorstellingen
Gelaagd en onderhuids familiedrama
Duur 1 uur en 30 minuten, geen pauze
Wereldpremière 4 mei, Lausanne
Een kind voelt zich niet geliefd door zijn moeder. Om haar te testen doet hij net alsof hij zich verdrinkt in de vijver. Regisseur Gisèle Vienne onderzoekt met haar bewerking van Robert Walsers Der Teich (‘De Vijver’) ingewikkelde familierelaties. Ze kijkt naar de manier waarop gezinsleden met elkaar omgaan. Vienne speelt met alle beschikbare theatrale middelen om het gesprokene en het ongezegde zichtbaar te maken. Ze creëert een geheimzinnige spanning tussen ieders aan- en afwezigheid. Op een indirecte manier toont Vienne de bedrieglijke tegenstrijdigheden tussen wat er wordt gezegd en wat er zich onuitgesproken afspeelt. Net als met haar eerdere werk, werpt de regisseur ook met dit stuk licht op filosofische vraagstukken rond sociale normen. Daarbij schuwt ze de donkere krochten van de mens niet.
UW BEZOEK AAN ITA TIJDENS HOLLAND FESTIVAL
Net zoals ITA, houdt het Holland Festival zich aan de geldende coronamaatregelen, zoals die zijn opgesteld door het RIVM en de Rijksoverheid. Zolang het coronavirus nog niet onder controle is, kan testen helpen om stapje voor stapje meer mogelijk te maken. Zo wil de Rijksoverheid testen voor toegang inzetten om sociale activiteiten op een veilige manier te faciliteren.
Dit wil concreet zeggen dat u, om toegang te verkrijgen tot de voorstellingen die in ITA plaatsvinden tijdens het Holland Festival, u naast uw toegangsticket ook een negatieve testuitslag in de vorm van een QR-code in de CoronaCheck app moet kunnen voorleggen.
Het werkt als volgt:
- U maakt een afspraak via 'Testen voor toegang' en laat zich binnen 40 uur voor aanvang van de voorstelling testen.
- U ontvangt een e-mail met de uitslag van uw test.
- Heeft u geen corona, dan ontvangt u de negatieve testuitslag.
- Daarna maakt u met de app CoronaCheck van uw testuitslag een testbewijs.
- Dit bewijs heeft de vorm van een QR-code.
- Deze QR-code laat u scannen bij de ingang van ITA.
Let op: alleen testresultaten die ingepland zijn via Testen voor Toegang worden geaccepteerd om toegang te krijgen.
Op de website Testen voor Toegang vindt u een uitgebreide Veelgestelde vragen-rubriek.
Credits
gebaseerd op het boek Der Teich van Robert Walser
concept, regie, scenografie, dramaturgie Gisèle Vienne
uitgevoerd door Adèle Haenel, Ruth Vega Fernandez
licht Yves Godin
geluid Adrien Michel
muzikale leiding Stephen F. O'Malley
originele muziek Stephen F. O’Malley, François J. Bonnet
tourassistent Sophie Demeyer
advies Dennis Cooper, Anja Rottgerkamp
Franse vertaling op basis van de Duitse vertaling van Händl Klaus en Raphael Urweider Lucie Taïeb
medewerker scenografie Maroussia Vaes
concept poppen Gisèle Vienne
creatie poppen Raphaël Rubbens, Dorothéa Vienne-Pollak, Gisèle Vienne in samenwerking met Théâtre National de Bretagne
productie toneelbeeld Nanterre-Amandiers CDN
toneelbeeld en accessoires Gisèle Vienne, Camille Queval, Guillaume Dumont
kostuums Gisèle Vienne, Camille Queval
haar en make-up Mélanie Gerbeaux
technische leiding Richard Pierre
geluidstechniek Adrien Michel, Mareike Trillhaas
hoofd licht Iannis Japiot, Samuel Dosière
toneelmeester Antoine Hordé
creatie performance in samenwerking met Kerstin Daley-Baradel
speciale dank aan Etienne Bideau-Rey, Nelson Canart, Patric Chiha, Zac Farley, Pauline Jakobiak, Jean-Paul Vienne, César Van Looy
productie en verspreiding Alma Office: Anne-Lise Gobin, Alix Sarrade, Camille Queval, Andrea Kerr
administratie Etienne Hunsinger, Giovanna Rua
productie DACM
coproductie Nanterre-Amandiers CDN; Théâtre National de Bretagne; Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne; Holland Festival; Fonds Transfabrik – Fonds franco-allemand pour le spectacle vivant; Centre Culturel André Malraux, Scène nationale de Vandœuvre-lès-Nancy; Comédie de Genève; La Filature, Scène nationale de Mulhouse; Le Manège, scène nationale – Reims; MC2: Grenoble; Ruhrtriennale; TANDEM Scène nationale; Kaserne Basel; International Summer Festival Kampnagel Hamburg; Festival d’Automne à Paris; théâtre Garonne, scène européenne – Toulouse; CCN2–Centre chorégraphique national de Grenoble; BIT Teatergarasjen, Bergen; Black Box teater, Oslo
met steun van CN D Centre national de la danse, La Colline – théâtre national and Théâtre Vidy-Lausanne
met dank aan Point Ephémère voor het beschikbaar stellen van hun repetitieruimte; Playroom, SMEM, Fribourg voor hun geluidsstudio