Madame Butterfly
Puccini’s wereldberoemde opera Madama Butterfly weet met zijn zeer bekende aria’s al meer dan een eeuw lang generaties operabezoekers te boeien. Maar wat vertelt dit muzikale meesterwerk, dat zich afspeelt in Japan, ons eigenlijk?
Festival Nederlands Theater Festival
Duur 105 minuten
Genre Theater
Taal Nederlands
Juryselectie Wijkjury
De opera uit 1904 vertelt het verhaal van de 15-jarige Japanse geisha Cio-Cio-San, bijgenaamd Butterfly, die verliefd wordt op een Amerikaanse marineofficier. Madame Butterfly werd een blauwdruk voor talloze verhalen en films die Aziatische vrouwen portretteren vanuit een westers, mannelijk perspectief: een kwetsbaar, ondergeschikt en seksueel object voor de westerse man.
Na het overweldigende succes van De bananengeneratie is het voor regisseur Char Li Chung tijd om een nieuwe stap te zetten in de Aziatische representatie in het Nederlandse theater. Met Madame Butterfly brengt hij een radicale en eigentijdse reactie op de oorspronkelijk Italiaanse opera. Naast nieuwe personages, opgevoerd in de context van een werkelijke geschiedenis, komt Cio-Cio-San (Cystine Carreon, bekend van o.a. Gooische vrouwen en Miss Saigon) eindelijk zelf aan het woord. En dat werd hoog tijd.
Uit het juryrapport
“Een krachtige muzikale toneelvoorstelling. Er wordt afgerekend met het idee dat Aziatische vrouwen gewillig, onderdanig, stil en onzichtbaar zouden zijn. De decors, muziek en zang zijn vol van energie en passie. Wat een spektakel!”
De Wijkjury Breda bestaat uit: Astrid, Jan, Jolanda, Marian, Nataliya, Thil, Veronique, Wabe, Wilma en Wim.
4 - 14 september 2025
Nederlands Theater Festival
Het Nederlands Theater Festival (NTF) markeert jaarlijks de officiële aftrap van het nieuwe theaterseizoen. Elf dagen lang, vanaf de eerste donderdag in september, presenteert het festival in Amsterdam een selectie van de mooiste, meest indrukwekkende voorstellingen van het afgelopen jaar.
In de pers
NRC
“Onconventionele en urgente voorstelling.”
Scènes
“Knetterende energie en zinderende emoties.”
Credits
tekst Sun Li & Vera Morina
regie Char Li Chung
spel Cystine Carreon, Kok-Hwa Lie, Nhung Dam, Charlotte Ha, Mei Ling Wan-Im en Lulu Streefkerk
dramaturgie Madelon Kooijman
decorontwerp Yannick Verweij
lichtontwerp Yuri Schreuders
geluidsontwerp Jelle Hoekstra
kostuumontwerp Patricia Lim
kap- en grimeontwerp Bärbel Scheid
regieassistent Anne van der Vegt
productieleider Judith Rosendaal
technische productie Jeroen Helsloot
techniek Han Verweijen, Hergen Verheul, Pieter de Jonge, Denson Batteké, Jurre Pöpping, Douwe van Doornewaard, Niels Bruynjé
lichtprogrammeur Wout Panis
musical medley Jelle Hoekstra, Marco Hoving
assistent decorontwerp Lucas Dragt
stagiair decorontwerp Charlie Alana Oudenallen
decoratelier Reisopera
kostuumatelier Femke van Neerven
assistent kostuumatelier Berber Struiksma, Fleur Ummels, Eva van den Top
kleedster Joyce den Ouden
textielververij Roos Mikx
casting Emilie Pos
marketing Daniel Jaspers, Luca Renting, Femke Krijntjes
-|-
|interactie & inclusie Sara Bouman
stagiair interactie & inclusie Lisa Kim An Janssen
community-based publiekswerving Giovanna Chen
podcast Vinny Tailor
campagnebeeld Elza Jo
promovideo Kasper Tarenskeen, Rubenpaulruben
grafisch ontwerp Isabelle Vaverka
met dank aan Kin Pok Xiong, Hui-Hui Pan, Aaron Wan, Atelier Kevin van de Bergh, Atelier Perru, Flint Amersfoort, Theater Hanzehof, Nederlandse Reisopera, Tim de Vries