Monument 0.10: The Living Monument
Monument 0.10: The Living Monument
Voorstellingen
Voor wie in de oogverblindende monochrome kleurenwereld van de Hongaarse choreograaf Eszter Salamon stapt, lijkt de tijd stilaan te bevriezen. Veertien dansers van het Noorse gezelschap Carte Blanche vormen vloeiend veranderende landschappen van opdoemende en verdwijnende lichamen, textiel en gerecyclede objecten.
The Living Monument van Eszter Salamon en Carte Blanche maakt deel uit van de indrukwekkende serie MONUMENT. In dit project onderzoekt Eszter Salamon het concept van het ‘monument’ als gedeelde ruimte voor herinnering, bevrijding en inclusie als reactie op een wereld die steeds sneller lijkt te draaien. Hoe kunnen we verstillen en koesteren wat ons tot mens maakt?
Festival Julidans
Programmaonderdeel Julidans On Stage
Nederlandse première
Locatie Internationaal Theater Amsterdam
Zaal Grote Zaal
Duur 120 minuten
Genre Dans
Taal Language no problem
Als levende standbeelden verlaten de dansers langzaamaan hun positie. Ze kunnen evengoed uit de oudheid komen als uit een sciencefictionfilm. Tot aan hun gezichten bedekt met laméstoffen, krakend leer of kant, bouwen ze met indrukwekkende traagheid steeds andere monochrome landschappen op: van zwart naar wit, van nachtblauw naar gloeiend oranje.
De performers zijn gehuld in fantastische kostuums, gemaakt van gerecyclede reddingsvesten, flessen, pijpen, dekens, springkussens, helmen en plastic buizen. Ze vormen een ecologisch en tegelijk barok landschap, een hallucinair stilleven, tussen droom, werkelijkheid, verleden en toekomst in.
-|-
De prijswinnende kostuums (Hedda Award for Best Costume Design) zijn onlosmakelijk verbonden met de microscopische bewegingen van de choreografie. Er ontstaat een eigen ritme en logica, waarin iets bekends en concreets wordt geabstraheerd en in een ander licht komt te staan. De performers bewegen individueel en toch fungeren ze als één, majestueus organisme, dat samen ademt en onverstoorbaar één bepaalde richting uitgaat.
De verschillende kleurentableaus worden organisch met elkaar verbonden door de tranceachtige partituur van Carmen Villain die zacht ronkend over het podium lijkt te golven. Als onderdeel van de choreografie zingen de performers liedjes uit hun eigen herinnering, opgeslagen en met zich meegedragen, tussen het hoofd en het hart.
Over Eszter Salamon
Eszter Salamon woont en werkt in Berlijn en Parijs. Momenteel is ze PhD Research Fellow aan de Nationale Kunstacademie van Oslo. Ze won de Evens Art Prize 2019 en La vie bonne call for projects van het National Center for Plastic Arts (FR) and Aware: Archive of Women Artists, Research and Exhibitions in 2020. Salamon's producties waren te zien bij instellingen en festivals zoals MoMa in New York, het Pompidou Centre in Parijs, Julidans in Amsterdam, Tanzquarter in Wenen, Festival d'Avignon en Tanz im August in Berlijn.
CREDITS
concept, choreografie & kostuumontwerp Eszter Salamon
scenografie James Brandily
licht Design Silje Grimstad
componist Carmen Villain
assistent choreografie Elodie Perrin en Christine De Smedt
assistent kostuumontwerp Laura Garnier
geluidsontwerp Leif Herland
dansers Caroline Eckly , Noam Eidelman Shatil, Nadege Kubwayo, Dawid Lorenc, Adrian Bartczak, Aslak Aune Nygård, Ole Martin Meland, Brecht Bovijn, Gaspard Schmitt, Mathias Stoltenberg, Manon Campion, Ihsaan De Banya, Mai Lisa Guinoo en Naomi Schouten
dansers– originele cast Adrian Bartczak, Aslak Aune Nygård, Anne Lise Rønne, Caroline Eckly, Daniel Mariblanca, Dawid Lorenc, Irene Vesterhus Theisen, Lin Van Kaam, Mathias Stoltenberg, Max Makowski, Nadege Kubwayo, Noam Eidelman Shatil, Ole Martin Meland en Tilly Sordat
-|-
pr-fotografie Sjur Pollen
pers & proces photos Øystein Haara
video David Alræk