Qui a tué mon père

Qui a tué mon père
19 feb '22 t/m 21 feb '22
Théâtre de la Ville / Schaubühne am Lehniner Platz in Berlin / Thomas Ostermeier
1e rang € 39,50 / 2e rang € 37 / 3e rang € 26,50

In een interview met de Volkskrant zei Édouard Louis: ‘In een omgeving waar lezen als een zinloze en verwijfde bezigheid werd gezien, waren klasse-uitjes naar toneelstukken de enige manier om met verhalen in aanraking te komen.’ Nu staat hij op het toneel als zichzelf in Qui a tué mon père.

Aanvangstijd 19:30
Duur 90 min
Locatie Rabozaal
Taal Frans met Nederlandse en Engelse boventiteling

Nederlandse première

Met zijn autobiografische verhalen heeft Louis zich op jonge leeftijd gevestigd als een essentiële stem in de hedendaagse literatuur die in direct contact staat met de realiteit. Hij ontcijfert de mechanismen van overheersing en sociaal geweld en vertelt over de heruitvinding van zichzelf op basis van zijn eigen familie-ervaringen. Die heruitvinding speelt ook een belangrijke rol in Qui a tué mon père.

Regisseur is niemand minder dan Thomas Ostermeier die eerder Im Herzen der Gewalt (ook te zien tijdens Brandhaarden) van Édouard Louis op de planken bracht. Daarna ging Ostermeier nog een stap verder door echt in dialoog met de schrijver te gaan én hem in zijn eigen rol op te voeren. -|-Qui a tué mon père is een verontwaardigd portret waarin woede en tederheid vermengd zijn en waarin Louis in de intieme tegenstrijdigheden van een gebroken man duikt. Door deze tekst door de mond van de auteur te horen, hem te zien dansen en zijn jeugdherinneringen te horen en zien delen, wordt de betekenis en de impact ervan vertienvoudigd. Hiermee raakt de voorstelling diep in het hart. Het is voor het eerst dat Louis op de planken staat om zijn eigen werk te vertolken.

Qui a tué mon père ging in première bij Théâtre de la Ville in Parijs, als coproductie met Ostermeiers eigen Schaubühne en is een krachtige illustratie van de samenwerking tussen de twee huizen.

In de pers

‘Edouard Louis joue sa vie sur scène. Standing ovation.’ - L’Obs

‘Een serieuze politieke aanklacht en tegelijkertijd een prachtig monument voor zijn vader.’ – de Volkskrant over de roman ★★★★

‘Naast de woede-uitbarstingen en wreedheid plaatst Louis roerende momenten waaruit blijkt hoe gevoelig deze macho was, en hoeveel hij van zijn zoon hield.’ – de Volkskrant over de roman ★★★★

Credits

naar het boek van Édouard Louis
regie Thomas Ostermeier
met Édouard Louis
video Sebastien Dupouey, Marie Sanchez
scenografie Nina Wetzel
kostuums Caroline Tavernier
muziek Sylvain Jacques
dramaturgie Florian Borchmeyer, Elisa Leroy
productie Elisa Leroy, Anne Arnz
licht Erich Schneider

coproductie met Théâtre de la Ville Parijs

foto credits Jean-Louis Fernandez

10e editie

Brandhaarden 2022

Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre Bouffes du Nord. In 2020 lag de focus van het festival voor het eerst op een regio, Zuid-Europa, en toonde het opvallende dans – en toneelproducties uit Portugal, Spanje, Italië en Griekenland.

De tiende editie van het ITA-festival Brandhaarden, van 19 februari t/m 3 maart, focust op het werk van een van de grootste Franse literaire sensaties van dit moment: Édouard Louis.

Édouard Louis

ITA-directeur Ivo van Hove: ‘Édouard Louis is niet alleen de belangrijkste Franse schrijver van de nieuwe generatie, hij is ook een mondiaal fenomeen. Overal raakt zijn werk een gevoelige snaar. Als jonge homosexueel die opgroeide in de vergeten arbeidersklasse in het verarmde industriële Noorden van Frankrijk weet hij als geen ander wat armoede en uitsluiting betekenen. Édouard Louis wil de wereld niet beschrijven maar veranderen. Zijn gepassioneerde en geëngageerde werk is noodzakelijk én urgent.’

Met Coronatoegangsbewijs

Om deze voorstelling te bezoeken heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs nodig. Dit kan een negatieve testuitslag (testbewijs) zijn, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona (herstelbewijs). Deze dient u in de CoronaCheck-app of geprint via CoronaCheck.nl in een QR-code om te zetten. Dan pas heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs.

LEES MEER

Meer Brandhaarden

Language NP Language no problem (B)randprogramma: Dialogen over kunst & politiek ITA Academy Perspectief (B)randprogramma: Dialogen over kunst & politiek
Sluiten (B)randprogramma: Dialogen over kunst & politiek ITA Academy
19 feb '22 t/m 02 mrt '22
Tijdens Brandhaarden ontvangen we u graag elke dag voorafgaand aan de voorstelling in onze Salon voor het programma Dialoog over kunst & politiek, geïnspireerd door het gelijknamige boek waarin Édouard Louis en Ken Loach met elkaar in gesprek gaan. In dit programma reflecteren kunstenaars, ...
Language NP Language no problem Qui a tué mon père Théâtre de la Ville / Schaubühne am Lehniner Platz in Berlin / Thomas Ostermeier Theater Qui a tué mon père
Sluiten Qui a tué mon père Théâtre de la Ville / Schaubühne am Lehniner Platz in Berlin / Thomas Ostermeier
19 feb '22 t/m 21 feb '22
Édouard Louis, geregisseerd door Thomas Ostermeier, is voor het eerst te zien in een van zijn eigen werken.
Language NP Language no problem Sign of the Times: Édouard Louis Internationaal Theater Amsterdam / de Balie Perspectief Sign of the Times: Édouard Louis
Sluiten Sign of the Times: Édouard Louis Internationaal Theater Amsterdam / de Balie
22 feb '22
In gesprek met Édouard Louis over de scheidslijnen tussen de elite en arbeidersklasse, tussen de oppositie en het establishment. Hoe behoud je radicaliteit en onafhankelijkheid als schrijver als de wereld je werk omarmt?
Language NP Language no problem Im Herzen der Gewalt Schaubühne am Lehniner Platz in Berlin / Thomas Ostermeier Theater Im Herzen der Gewalt
Sluiten Im Herzen der Gewalt Schaubühne am Lehniner Platz in Berlin / Thomas Ostermeier
23 feb '22 t/m 25 feb '22
In zijn roman Geschiedenis van Geweld reconstrueert Édouard Louis de nacht waarin het hoofdpersonage verkracht en mishandeld werd. Maar de verkrachting houdt hier niet op. Hij spiegelt dit voorval aan het geweld in de samenleving.
Language NP Language no problem gevechten en metamorfosen van een vrouwITA–EnsembleTheater gevechten en metamorfosen van een vrouw
Sluiten gevechten en metamorfosen van een vrouw ITA–Ensemble
09 sep '21 t/m 22 mei '22
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Language NP Language no problem Valdens historie Det Norske Teatret / Kjersti Horn Theater Valdens historie
Sluiten Valdens historie Det Norske Teatret / Kjersti Horn
27 feb '22 t/m 28 feb '22
Noorse versie van Histoire de la violence van Édouard Louis
Language NP Language no problem Performative reading The Interrogation + talk + film Édouard Louis & Milo Rau Theater Performative reading The Interrogation + talk + film
Sluiten Performative reading The Interrogation + talk + film Édouard Louis & Milo Rau
02 mrt '22
Met een theatrale lezing presenteren Édouard Louis en Milo Rau (Brandhaarden 2019) de theatertekst The Interrogation.
Language NP Language no problem ITA on screen: Wie heeft mijn vader vermoordITA–EnsembleTheater ITA on screen: Wie heeft mijn vader vermoord
Sluiten ITA on screen: Wie heeft mijn vader vermoord ITA–Ensemble
03 mrt '22
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van literaire sensatie Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.
Language NP Language no problem ITA on screen: Weg met Eddy Bellegueule Toneelschuur Producties / Eline Arbo Theater ITA on screen: Weg met Eddy Bellegueule
Sluiten ITA on screen: Weg met Eddy Bellegueule Toneelschuur Producties / Eline Arbo
03 mrt '22
Met zijn autobiografische succesroman Weg met Eddy Bellegueule veroverde Édouard Louis met één mokerslag de wereld. Het boek vertelt het levensverhaal van een homoseksuele jongen in een extreem homofobe omgeving. Regisseur Eline Arbo maakte een bejubelde theatrale en muzikale bewerking van de roman.