Revisor
Revisor
Voorstellingen
‘a nightmarish, beautiful, mind-blowing journey’ - ★★★★★ The Telegraph
‘marvelously danced and superbly staged’ - ★★★★★ Independent
Als choreografe Crystal Pite en theatermaker Jonathon Young samenwerken, zorgt dat voor theatraal vuurwerk dat lang blijft nazinderen. Na Betroffenheit, tijdens Julidans 2018 in Amsterdam te zien, nemen ze nu een vintage politieke komedie als uitgangspunt.
Dans en theater in uitbundige voorstelling over hebzucht en corruptie.
Aanvangstijd: 20:00
Duur: 1 uur 20 minuten, geen pauze
Locatie: Rabozaal
Taal: Engels met Nederlandse boventiteling
In De Revisor (1836) verstopte de schrijver Nikolaj Gogol zijn maatschappijkritiek in een klassieke ‘komedie der vergissingen’ over hebzucht en corruptie. Zelfs tsaar Nicolas I zou er naar verluidt om hebben kunnen lachen. Met deze politieke komedie als uitgangspunt, nemen Crystal Pite en Jonathon Young de zwakheden van onze samenleving op de korrel. Een even uitbundige als scherpzinnige voorstelling, waarin dans en theater naadloos samengaan.
-|- De Canadese Crystal Pite is een van de grote sterren van de hedendaagse dansscene. Als ze samenwerkt met haar landgenoot Jonathon Young, zorgt dat voor ‘een verbluffende demonstratie van wat er kan gebeuren als het leven kunst wordt’, in de woorden van de Britse The Globe and Mail. Het indrukwekkende Betroffenheit was goed voor o.a. een Olivier Award, de hoogste onderscheiding in het Britse theater.
In de pers:
‘witty, intelligent and utterly absorbing’ - ★★★★★ Financial Times
‘astonishing’ - ★★★★★ The Guardian
Kidd Pivot
De creaties van Kidd Pivot, die wereldwijd bekend staan om hun radicale vermenging van dans en theater, zijn met een scherp gevoel voor humor en vindingrijkheid in elkaar gezet. Onder leiding van de Canadese choreografe en regisseur Crystal Pite gaat het gezelschap resoluut de confrontatie aan met uitdagende en complexe thema's als trauma, verslaving, conflict, bewustzijn en sterfelijkheid. Pite's gedurfde en originele visie heeft haar internationale faam opgeleverd en heeft een hele generatie danskunstenaars geïnspireerd.
Kidd Pivot streeft ernaar om universele vragen te vangen en te vertalen in kunstwerken die ons verbinden met diepgaande en essentiële delen van de mensheid. "Door al ons werk stroomt de vraag naar wat ons beweegt," zegt Pite.
Sinds 2015 heeft Kidd Pivot zijn CO2-voetafdruk gemeten en meer dan 1000 ton CO2e (kooldioxide-equivalent) gecompenseerd, waardoor Kidd Pivot een van de eerste dansgezelschappen is die koolstofneutraal tourt.
In een choreografieloopbaan die drie decennia omspant, heeft Crystal Pite meer dan 50 werken gecreëerd voor gezelschappen als The Royal Ballet, The Paris Opera Ballet, Nederlands Dans Theater I, Cullberg Ballet, Ballett Frankfurt, The National Ballet of Canada, Ballets Jazz Montréal (huischoreograaf 2001-04), en Cedar Lake Contemporary Ballet. Pite is Lid in de Orde van Canada, en is de ontvanger van talrijke prijzen, waaronder de Benois de la Danse, Canada Council Jacqueline Lemieux Prize, Grand Prix de la danse de Montréal, twee UK Critics' Circle Dance Awards, drie Laurence Olivier Awards, en de 2022 Governor General's Performing Arts Award. Ze begon haar danscarrière als lid van het Ballet British Columbia (Ballet BC), daarna van William Forsythe's Ballett Frankfurt, en is momenteel Associate Choreographer van het Nederlands Dans Theater I, Associate Dance Artist van Canada's National Arts Centre, en Associate Artist bij Sadler's Wells in Londen. Ze heeft een eredoctoraat in de schone kunsten van de Simon Fraser University en is lid van de Orde van Canada. In 2002 richtte ze Kidd Pivot op in Vancouver.
De Canadese theaterartiest Jonathon Young is toneelschrijver in residentie bij Kidd Pivot en een kernartiest van Electric Company Theatre, waar hij meer dan 20 originele producties heeft gemaakt en gespeeld: Tear the Curtain! (Arts Club Theatre, Canadian Stage), No Exit (American Conservatory Theatre), Betroffenheit (internationale tournee). Hij werkte als acteur op podia in heel Canada: Knives in Hens (Coalmine Theatre), The Full Light of Day (Electric Company/ Luminato Festival), All But Gone (Necessary Angel, Toronto), The Great Gatsby (Theatre Calgary), Hamlet (Bard on the Beach, Vancouver). Naast Betroffenheit en Revisor werkte Jonathon samen met Crystal Pite aan twee producties voor het Nederlands Dans Theater (Parade en The Statement). Jonathon is de ontvanger van een Olivier Award en de UK National Dance Award.
Credits
concept Crystal Pite and Jonathon Young
tekst Jonathon Young
choreografie en regie Crystal Pite
compositie en geluid Owen Belton, Alessandro Juliani en Meg Roe
scenografie Jay Gower Taylor
lichtontwerp Tom Visser
kostuums Nancy Bryant
assistent van de makers Eric Beauchesne
cast and characters dancers
Renee Sigouin Mischa
Doug Letheren Director of the Complex
Jermaine Spivey Postmaster Wieland
Rena Narumi Interrogator Klak
Ella Rothschild Minister Desouza
Brandon Alley Doctor Harlow
Jennifer Florentino Anna (Wife of the Director)
Brandon Alley Osip (Assistant to the Revisor)
Gregory Lau The Revisor
Rakeem Hardy Swing
Vivian Ruiz Swing
voices
Meg Roe Narrator / Inspector
Scott McNeil Director of the Complex
Alessandro Juliani Postmaster Wieland
Kathleen Barr Interrogator Klak
Nicola Lipman Minister Desouza
Gerard Plunkett Doctor Harlow
Amy Rutherford Anna
Ryan Beil Osip
Jonathon Young The Revisor
-|- voice director Meg Roe
technical director Jeff Harrison
stage carpenter Jethelo Espaldon Cabilete
audio and show control Ilvs Strauss
wig and wardrobe coordinator Stevie Hale Jones
set and prop construction Great Northern Way Scene Shop
cutter Janet Dundas
costume assistant and buyer Alaia Hamer
stitchers Oriana Comporesse, Christine Pampel, Megan Veaudry and Heather Young
headpiece sculptor Heidi Wilkinson
company manager on tour Brent Belsher
executive producer Jim Smith
producer Francesca Piscopo
associate producer Sabine Rouques
cover photo Tiffany Tregarthen by Michael Slobodian
produced by Kidd Pivot in association with Eponymous.
co-produced by Sadler’s Wells (London, UK), Théâtre de la Ville/La Villette (Paris, France), Banff Centre for Arts and Creativity (Banff, Canada), University of North Carolina at Chapel Hill (North Carolina, US), Canadian Stage (Toronto, Canada), Seattle Theatre Group (Seattle, US), and The Hamber Foundation (British Columbia, Canada).
This is one of the 200 exceptional projects funded through the Canada Council for the Arts’ New Chapter Program. With this $35M investment, the Council supports the creation and sharing of the arts in communities across Canada.
developed with support from the National Arts Centre’s National Creation Fund.
Revisor is a co-production of The CanDance Network Creation Fund, Danse Danse, National Arts Centre, DanceHouse and Dance Victoria, and supported by the Canada Council for the Arts.
Kidd Pivot benefits from the support of BNP Paribas Foundation for the development of its projects.
Kidd Pivot gratefully acknowledges the support of the Canada Council for the Arts, the Government of British Columbia, British Columbia Arts Council, City of Vancouver, and countless individual and business supporters.
Eponymous gratefully acknowledges the support of the Canada Council for the Arts.
Kidd Pivot would like to thank John Murphy, Mark Chavez, Artemis Gordon, Arts Umbrella, The Shadbolt Centre for the Arts, UBC Theatre, Michael Slobodian, Malcolm Dow, Offsetters, and the generous financial contributions from the Friends of Kidd Pivot.