SPRING
SPRING
Voorstellingen
Om de lente én het leven te vieren, presenteert Introdans SPRING, een programma dat zich concentreert rond het werk van Mauro Bigonzetti. De creaties van de Italiaanse meesterchoreograaf worden gekenmerkt door een uitzonderlijke diversiteit, maar in SPRING wordt vooral de uitbundige en levenslustige kant van zijn oeuvre belicht. Naast twee van de grootste publieksfavorieten uit het repertoire van Introdans – Cantata en (drie delen uit) Rossini Cards – creëert Bigonzetti voor SPRING, speciaal voor Introdans, ook een nieuwe, bruisende choreografie. In een groot aantal theaters wordt Cantata live begeleid door de Italiaanse vrouwenfolkgroep Assurd.
Duur 110 minuten, incl. pauze
Genre dans
Taal language no problem
SPRING
Bambù (nieuwe creatie)
Bambù is een abstract ballet vol pure dans. Bigonzetti: “De bamboe is een hele mooie plant, die van oorsprong veel voorkomt in China, Japan en Vietnam. Er zit veel symboliek in verwerkt, de buitenkant van de bamboe plant is mooi maar nog mooier is hoe structuur van de wortels is onder de grond. De wortels van de bamboe zoeken elkaar op, werken samen en verstrengelen in elkaar om bestand te zijn tegen regen, wind en sneeuw. Ze worden bovendien steeds sterker door deze verbondenheid. Dit fascineert me. Zeker als je een parallel trekt met de roerige tijden waarin we nu leven. Een tijd waarin het steeds moeilijker lijkt om echt te ‘connecten’ met elkaar ondanks onze verschillen; in cultuur, in opvattingen, in religie. Dit gaat tegen onze natuur in lijkt het, want als mensen willen we juist ‘connecten’ met elkaar.”
Rossini Cards
Spring gaat van start met een feestelijk openingsdeel dat naast een volledig nieuwe creatie van Bigonzetti – een uiterst fysiek werk voor een groot dansersensemble – bestaat uit drie delen uit zijn veelgeprezen Rossini Cards, waarvan de eerste twee ook nieuw zijn voor Introdans. Bigonzetti liet zich voor dit ballet inspireren door het werk van zijn landgenoot Gioacchino Rossini (1792-1868), die behalve een beroemd barokcomponist ook een fijnproever en uitstekende kok was. In het openingsdeel verwijst Bigonzetti daar ook duidelijk naar: aan een lange tafel laaft het volledige danserstableau zich in een strakke, groteske choreografie aan een copieus diner. -|-
Het daaropvolgende duet lijkt aanvankelijk heel stemmig en romantisch te zijn, maar blijkt algauw een flink staaltje acrobatiek van de dansers te vergen, met hier en daar een fikse knipoog. In de kolderieke finale gaan vervolgens alle remmen los. Losjes in het pak gestoken zwieren de dansers in paren rond, vormen al rondrennend steeds nieuwe patronen en springen als vlooien omhoog. Alles tot op de seconde getimed, want Rossini Cards valt of staat met een perfecte uitvoering.
Cantata
Na de pauze vervolgt Spring met Bigonzetti’s opzwepende meesterwerk Cantata. In dit aardse en gepassioneerde 'powerstuk' laat de choreograaf de verschillende karakters uit een Italiaans dorp prachtig tot leven komen, daartoe geïnspireerd door de aanstekelijke, rauwe zang van de Zuid-Italiaanse vrouwenfolkgroep Assurd. Mannen en vrouwen meten zich in krachtige ensembledansen en ontmoeten elkaar in prachtige duetten, die nu eens dramatisch of weemoedig zijn en dan weer licht en humoristisch. Als toeschouwer kun je moeilijk onberoerd blijven bij deze uitbundige ode aan de zuidelijke volkscultuur, de liefde, en misschien wel vooral aan de gekte.
OVER MAURO BIGONZETTI
Mauro Bigonzetti (1960, Rome) leidde onder meer het beroemde Ballet de la Scala in Milaan en werkt als freelance choreograaf voor balletgezelschappen in en buiten Europa, waaronder toonaangevende gezelschappen als het Moskouse Bolsjoj Ballet, English National Ballet, Stuttgarter Ballett, New York City Ballet en Les Grands Ballets Canadiens. Introdans-directeur Roel Voorintholt: "We streven er bij Introdans naar om jaarlijks een programma uit te brengen waarin we de focus leggen op het werk van één choreograaf; iemand die voor ons gezelschap van groot belang is. Om op die manier ook de lijn in iemands ontwikkeling te kunnen laten zien. Maar in het geval van Bigonzetti zeker ook omdat we weten dat we ons publiek met deze bijzondere ode een groot plezier doen. Bigonzetti’s werk is enorm ‘uplifting’, je krijgt er energie van, zin om zelf te dansen en om het leven te vieren."
Reviews
de Volkskrant
'Bigonzetti’s organische flow past de Introdansers als een handschoen'
Het Parool (over Cantata)
'In Cantata vermaken de mannen en vrouwen zich door elkaar te verleiden en uit te dagen (..) hier zwiept alle levenskracht dwars over het podium door de ruimte.'
De Gelderlander (over Cantata)
'Cantata is enerverend, uitgelaten, bij vlagen heerlijk bizar en doet het publiek vooral naar het eind toe naar adem happen.'
de Volkskrant (over Rossini Cards)
'Zo zwierig als ze in paren opkomen, zo scherp verspringen ze in strak wisselende rijen (..) Door de heldere patronen wordt de tinteling van Rossini’s operamuziek zicht- en voelbaar. Laat die tafel met kaarslicht uit het begin van Rossini Cards ook maar aanrukken!'
Dance Review (over Rossini Cards)
'A positive and uplifting reaffirmation of the endurance of the human spirit (..) The scene in which the company sat down to a conversational candlelit dinner felt like a live-action renaissance painting of The Last Supper.'
Credits
Rossini Cards
choreografie Mauro Bigonzettimuziek Gioachino RossiniLa Cenerentola / Act: "Questo è un nodo avviluppato" Péchés de Vieillesse: Ouf! Les Petits Pois La gazza ladra – Overture
kostuumontwerp Helena de Medeiros
decor- en lichtontwerp Carlo Cerri
kostuumatelier Atelier Introdans
decoratelier Atelier Introdans
instudering Béatrice Mille
repetitor Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
-|-
Bambù
choreografie Mauro Bigonzetti
muziek Federico Bigonzetti
kostuumontwerp Hul le Kes
lichtontwerp Carlo Cerri
kostuumatelier Hul le Kes Manufacturing Studio
repetitor Jorge Pérez Martínez, Marlena Wolfe
Cantata
choreografie Mauro Bigonzetti
muziek Assurd (Lorella Monti, Cristina Vetrone), Enza Pagliara en Enza Alessandra PrestiaStu core mio (gecomponeerd door C. Vetrone - C. Oliviero); Nonna nonna, Tango e vai, Cantata Mpruvvisata, Christ addore, Miez a na via (gecomponeerd door C. Vetrone); Girasole (gecomponeerd door E. A. Prestia); Pizzica
kostuumontwerp Helena de Medeiros
lichtontwerp Carlo Cerri
kostuumatelier atelier Introdans, met dank aan Ballett Dortmund
repetitor Jorge Pérez Martínez & Marlena Wolfe