Tapajós
Tapajós
De ontwikkeling van een analoge foto is een vorm van alchemie, waarbij beelden op magische wijze verschijnen en verdwijnen. In de begindagen van de fotografie werd voor dit proces kwik gebruikt, het chemische element dat de Tapajós-rivier heeft vervuild. Gabriela Carneiro da Cunha, een opkomende stem in de internationale theaterwereld, voert een diepgaand artistiek onderzoek rond de verontreinigde wateren van haar thuisland Brazilië en de vrouwen die aan de oevers van de Tapajós wonen.
Festival Brandhaarden
Locatie ITA
Duur 90 minuten
Genre Theater
Taal Portugees en Munduruku
Boventiteling Engels en Nederlands
The Bookshop Nagesprek
Tapajós
Tapajós is ontstaan uit ontmoetingen met moeders die vergiftigd raakten door het kwik in de Tapajós, afkomstig van illegale mijnbouwactiviteiten. Het project groeide uit tot een alliantie van moeders: de Munduruku-moeders, de vismoeder, bosmoeder, riviermoeder, en uiteindelijk ook de moeders in het publiek. De uitvoering wordt gekenmerkt door een rituele, multidisciplinaire structuur
Met behulp van waterbakken en chemicaliën om foto’s te ontwikkelen, en met assistentie van het publiek, creëert da Cunha een performance over rivierwater, vervuiling en fotografie als getuigenis. Woorden en lichamen van vrouwen en rivier versmelten in een levendig onderzoek, een ritueel met het publiek als koor waarin de zichtbare met de onzichtbare wereld verbonden wordt.
-|-Op het podium ontwikkelt Carneiro da Cunha grootschalige beelden die het verhaal vertellen van de rivier, haar vervuiling en de vrouwen die strijden voor heling. Tapajós is een performatief ritueel voor de alliantie van alle menselijke en niet-menselijke moeders, en vormt een meeslepende verkenning van getuigenis en verzet.
Gabriela Carneiro da Cunha
Gabriela Carneiro da Cunha is een Braziliaanse kunstenares die zich toelegt op performance, regie, onderzoek en artistiek milieuactivisme. Ze maakt deel uit van Aruac Filmes en ze is de oprichter van het Margins Project - On Rivers, Buiúnas and Fireflies. Dit meertalig artistiek project is gebaseerd op getuigenissen van door rampen getroffen Braziliaanse rivieren. Het omvat onder meer toneelstukken (Guerrilla or For Land There Are No Missing Persons en Altamira 2042), korte en lange documentaires, publicaties, debatten, workshops, en het Buiúnas-netwerk, dat vrouwen, rivieren en kunst verbindt.
Met het oog op het creëren van een ruimte voor artistieke residentie werd recentelijk ook land aan de oevers van de Xingu-rivier aangekocht. In het theater werkte Gabriela samen met regisseurs zoals Ariane Mnouchkine, Georgette Fadel, Felipe Vidal, Ivan Sugahara, Celina Sodré, Isaac Bernart en Pedro Brício. Daarnaast was ze in de filmwereld actief als producente, scenarioschrijfster, assistent-regisseuse en actrice.
21:15 - The Bookshop
Nagesprek
Na afloop van Tapajós nodigen de makers je uit voor een nagesprek waarin ruimte is voor reflectie, uitwisseling en verbinding. Samen staan we stil bij de verhalen van de moeders, de rivier en de vervuiling die hen treft. Hoe heb jij de performance ervaren? In dit gesprek delen we gedachten over de rol van kunst als vorm van verzet, over de kracht van rituelen, en over hoe lichamen, beelden en stemmen samenkomen om iets zichtbaar te maken dat vaak verborgen blijft.
Let op: dit nagesprek wordt in het Engels gevoerd.
Brandhaarden
Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema.
Dit jaar richten we de schijnwerpers op Theater Vidy-Lausanne, een plek op het kruispunt van individuele ervaring en collectieve vraagstukken. Ze creëren een ruimte waar de thema’s van de wereld van vandaag weerklinken en worden gedeeld en bevraagd. In een wereld die steeds meer polariseert, weet Theater Vidy de vinger op de wonde te leggen en de kritische blik van de toeschouwer te verscherpen.
In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.
Credits
Concept en regie Gabriela Carneiro da Cunha en de Tapajós rivier
Performers Gabriela Carneiro da Cunha & Mafalda Pequenino
Bewerking Sofia Tomic, João Freddi, Vicente Otávio, Mafalda Pequenino, Gabriela Carneiro da Cunha
Regie assistente Sofia Tomic
Fotograaf Gabriela Carneiro da Cunha, João Freddi & Vicente Otávio
Fotografietechnici João Freddi, Vicente Otávio
Montage teksten Manoela Cezar, Gabriela Carneiro da Cunha, João Marcelo Iglesias, Sofia Tomic
Montage beeld Gabriela Carneiro da Cunha, João Freddi, Marina Schiesari, Sofia Tomic, Vicente Otávio
Dramaturgie Alessandra Korap, Maria Leusa Munduruku, Ediene Munduruku, Cacica Isaura Munduruku, Ana Carolina Alfinito, Paulo Basta, Julia Ferreira Corrêa, Rosana Farias Mascarenhas, Dalva de Jesus Vieira, Osmar Vieira de Oliveira, Celiney Eulália de Oliveira Lobato, Rodrigo Oliveira, Mauricio Torres & Eric Jennings
Technische leiding en lichtontwerp Jimmy Wong
-|-Licht assistent Matheus Espessoto
Geluidsontwerp Felipe Storino
Kostuumontwerp Sio Duhi
Scenografie Sofia Tomic, Ciro Schu & Jimmy Wong
Scenografie tentoonstelling Marina Schiesari
Advies Raimunda Gomes da Silva, Dinah de Oliveira & Tomás Ribas
Geluidstechnicus en ontwerp multimedia Bruno Carneiro
Uitvoerend productie Associação de Mulheres Munduruku Pariri & Associação Sairé
Steun en partners Associação Fotoativa & Clube do Analógico
Algemene productie Gabi Gonçalves
Productie Corpo Rastreado, Aruac Filmes, Théâtre Vidy-Lausanne & Projeto Margens
Meer Brandhaarden
Skip content: Meer BrandhaardenCredits
Concept en regie Gabriela Carneiro da Cunha en de Tapajós rivier
Performers Gabriela Carneiro da Cunha, Mafalda Pequenino
Bewerking Sofia Tomic, João Freddi, Vicente Otávio, Mafalda Pequenino, Gabriela Carneiro da Cunha
Regie assistente Sofia Tomic
Fotograaf Gabriela Carneiro da Cunha, João Freddi, Vicente Otávio
Fotografietechnici João Freddi, Vicente Otávio
Montage teksten Manoela Cezar, Gabriela Carneiro da Cunha, João Marcelo Iglesias, Sofia Tomic
Montage beeld Gabriela Carneiro da Cunha, João Freddi, Marina Schiesari, Sofia Tomic, Vicente Otávio
Dramaturgie Alessandra Korap, Maria Leusa Munduruku, Ediene Munduruku, Cacica Isaura Munduruku, Ana Carolina Alfinito, Paulo Basta, Julia Ferreira Corrêa, Rosana Farias Mascarenhas, Dalva de Jesus Vieira, Osmar Vieira de Oliveira, Celiney Eulália de Oliveira Lobato, Rodrigo Oliveira, Mauricio Torres, Eric Jennings
Technische leiding en lichtontwerp Jimmy Wong
Licht assistent Matheus Espessoto
-|-
Geluidsontwerp Felipe Storino
Kostuumontwerp Sio Duhi
Scenografie Sofia Tomic, Ciro Schu, Jimmy Wong
Scenografie tentoonstelling Marina Schiesari
Advies Raimunda Gomes da Silva, Dinah de Oliveira, Tomás Ribas
Geluidstechnicus en ontwerp multimedia Bruno Carneiro
Uitvoerend productie Associação de Mulheres Munduruku Pariri, Associação Sairé
Steun en partners Associação Fotoativa, Clube do Analógico
Plaatselijke productie Carolina Ribas
Productie Ariane Cuminale
Algemene productie Gabi Gonçalves
Productie Corpo Rastreado, Aruac Filmes, Théâtre Vidy-Lausanne, Projeto Margens