VOICE NOISE
VOICE NOISE
Voorstellingen
De Vlaamse choreograaf Jan Martens brengt in zijn werk een eerbetoon aan over het hoofd geziene vrouwelijke performers uit de muziek. Zes dansers gaan via hun unieke fysieke expressie de confrontatie aan met opnames waarin de menselijke stem te horen is in allerlei gedaantes: hummend, sussend, krijsend, fluisterend en zingend.
Festival Julidans
Programmaonderdeel Julidans On Stage
Nederlandse première
Locatie Internationaal Theater Amsterdam
Zaal Rabozaal
Duur 95 minuten
Genre Dans
Taal Language no problem
CONTEXT
Johan Reyniers in gesprek met Jan Martens
Datum 8 juli
Tijd na de voorstelling
Taal Engels
VOICE NOISE
Vooraan op het podium staat een microfoon op een standaard, symbool voor de anonimiteit waartoe veel vrouwen in de muziek zijn veroordeeld. De zes dansers wisselen elkaar af of gaan in dialoog met een originele muzikale selectie rond ‘vergeten’ vrouwenstemmen uit de afgelopen tachtig jaar muziekgeschiedenis. Solo’s, duetten en grotere groepschoreografieën komen en gaan, soms harmoniserend met de muziek, soms contrasterend daarmee.
Het intieme VOICE NOISE is geïnspireerd op Anne Carsons essay The Gender of Sound, waarin ze de onderdrukking van vrouwenstemmen door de patriarchale cultuur blootlegt. Carson onthult hoe vrouwenstemmen van oudsher tot zwijgen zijn gebracht, vaak beschouwd als hysterisch, onbeheersbaar of simpelweg als storend geluid.
-|-
VOICE NOISE, door een recensent beschreven als een ‘uniek en levendig kamerstuk’, bevat opnames van verschillende zangeressen, onder wie de Amerikaanse Ruby Elzy en Camille Yarbrough. Ook zijn er recentere ontdekkingen, zoals Maria Rossi van undergroundband Cucina Povera en de experimentele postpunkgroep The Raincoats, opgericht door Ana da Silva en Gina Birch.
Jan Martens verweeft zijn fascinatie voor geometrische patronen met de expressie van de dansers: sensueel, breekbaar, bedwelmend, licht en zacht. Dit brengt dans terug tot de kern, als een ontdekkingstocht naar details en subtiliteiten, waarbij begrippen als gratie en elegantie opnieuw worden onderzocht. Met deze aanpak zet Martens een nieuwe stap in zijn streven naar het vormgeven van een alternatieve canon binnen de westerse cultuur.
Over Jan Martens
Jan Martens studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en volgde de opleiding Dans aan het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen, waar hij in 2006 afstudeerde. Het werk van Martens wordt gevoed door de overtuiging dat elk lichaam kan communiceren, en daadwerkelijk iets te vertellen heeft. Met elke nieuwe voorstelling tracht hij de relatie tussen publiek en performer te hertekenen. Martens werd voor zijn werk bekroond met de Prins Bernhard Cultuurfonds prijs Noord-Brabant (2014) en de prestigieuze Charlotte Köhlerprijs (2015). RULE OF THREE werd genomineerd voor een Zwaan binnen de categorie ‘meest indrukwekkende dansproductie 2018.’
Credits
choreografie Jan Martens
co-creatie en performance Elisha Mercelina, Steven Michel, Courtney May Robertson, Mamadou Wagué, Loeka Willems, Sue-Yeon Youn en/of Pierre Adrien Touret, Zora Westbroek
muziek 13 muziekstukken gecreëerd/gezongen door vrouwen; volledige lijst beschikbaar op www.grip.house
repetitor Zora Westbroek, Naomi Gibson
lichtontwerp Jan Fedinger
kostuumontwerper Sofie Durnez
scenografie Joris van Oosterwijk
geluidstechniek Vincent Philippart, Valentijn Weyn, Jo Heijens
stemcoaching Ine Claes, Maxime Montjotin
uitvoering kostuums en scenografie Théâtre de Liège
stage Malick Cissé, Sien Wils
artistiek advies Marc Vanrunxt, Rudi Meulemans en Femke Gyselinck
trailer en teasers Stanislav Dobák
grafische vormgeving Nick Mattan
tourtechnici Elke Verachtert, Valentijn Weyn, Vincent Philippart
-|-
productie GRIP (Anneleen Hermans, Rudi Meulemans, Lize Meynaerts, Klaartje Oerlemans, Jennifer Piasecki, Sylvie Svanberg, Ruud Van Moorleghem, Nele Verreyken)
internationale spreiding A Propic – Line Rousseau, Marion Gauvent, Lara van Lookeren
co-productie La Comédie de Clermont-Ferrand, Maison de la Danse de Lyon – Pôle européen de production, De Singel international arts center, Théâtre de Liège, Julidans Amsterdam, Le Manège - Scène Nationale de Reims, Romaeuropa festival, DDD – Festival Dias da Dança - Teatro Rivoli - Porto, Scène Nationale de Forbach, Charleroi danse - centre chorégraphique de Wallonie - Bruxelles, Festspielhaus St-Pölten, Tanzhaus nrw Düsseldorf, Théâtre de la Ville - Paris, Festival d’Automne à Paris, Équinoxe - Scène Nationale de Châteauroux, Theater Rotterdam, Perpodium
residenties La Comédie de Clermont-Ferrand (FR), DE SINGEL (Antwerpen, BE), Charleroi danse - centre chorégraphique de Wallonie - Bruxelles (BE)
met die financiële steun van de Vlaamse Overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid via BNPPFFF