Wasted Land
Wasted Land
In het scherpe Wasted Land neemt Ntando Cele westerse ideeën over duurzaamheid en ecologie op de proef. Met een neokolonialistische blik kijkt ze kritisch naar de hypocrisie in het westen, en hoe we over de kwestie van fast fashion de gevolgen op een ander schuiven. Dit houdt een problematische machtsrelatie in balans. Wasted Land zet de toeschouwer oog in oog met haar eigen aandeel in dit globale probleem, en nodigt haar uit te reflecteren.
Festival Brandhaarden
Locatie ITA
Duur 65 minuten
Genre Theater
Taal Engels
Boventiteling Engels, Nederlands
Wasted Land
Cele slaagt er met Wasted Land in om diep in de afvalberg van fast fashion te duiken en het publiek mee te voeren op een reis van zelfreflectie. De voorstelling is sceptisch over de mogelijkheid van fundamentele verandering of herstructurering van de samenleving, gezien de diepgewortelde machtsstructuren die de status quo van het hyperkapitalistische systeem van de mode-industrie in stand houden.
“We cannot adapt to starvation. We cannot adapt to extinction. We can’t eat coal. We can’t drink oil. We will not give up.” Vanessa Nakate, Ugandan climate activist, COP26
-|- Wasted Land is een melodisch landschap tussen theatrale performance, videoprojectie en poëtisch concert in. Een post-apocalyptische satire geïnspireerd door dekolonialistische protestliederen die Cele herinterpreteert samen met de Egyptische muzikant en componist Wael Sami Elkholy en drie zangeressen.
Kunnen we ons een wereld voorstellen waarin samenlevingen solidair zijn tegen het onrecht en de onderdrukking van alle mensen, niet-mensen en de aarde?
Ntando Cele
Ntando Cele werd geboren in Durban, Zuid-Afrika, en woont en werkt momenteel in Bern, Zwitserland. Ze studeerde theater in Durban en volgde daarna een multidisciplinaire opleiding aan DasArts in Amsterdam. In 2013 richtte ze samen met Raphael Urweider het productiebedrijf Manaka Empowerment Prod. op.
Haar werk overschrijdt de grenzen van theater, video-installaties, concerten en performance. Met humor en opzettelijk politiek incorrecte uitspraken maakt ze verborgen racisme in het dagelijks leven zichtbaar. Ze combineert muziek, tekst en video om vooroordelen en stereotypen op een vrolijke manier te ontleden, zodat het publiek geconfronteerd wordt met eigen vooroordelen.
-|-In februari 2020 nodigde Cele, tijdens het festival it’s not that simple in Bern, andere kunstenaars uit voor een satirisch debat genaamd Ennemi du progrès (Vijand van de vooruitgang), waarin ze kwesties van raciale vrijheid en de beperkingen voor kunstenaars van kleur besprak. Haar voorstellingen waren te zien bij o.a. Vidy (Zwitserland), met Black Off (2019), Go Go Othello (2020) en SPAfrica (2023). SPAfrica, de bekroonde productie die zij maakte met Julian Hetzel, was een SPRING coproductie en beleefde zijn Nederlandse première op SPRING 2023.
Brandhaarden
Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema.
Dit jaar richten we de schijnwerpers op Theater Vidy-Lausanne, een plek op het kruispunt van individuele ervaring en collectieve vraagstukken. Ze creëren een ruimte waar de thema’s van de wereld van vandaag weerklinken en worden gedeeld en bevraagd. In een wereld die steeds meer polariseert, weet Theater Vidy de vinger op de wonde te leggen en de kritische blik van de toeschouwer te verscherpen.
In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.
21:15 - The Bookshop
Nagesprek
Na afloop van Wasted Land gaan de makers in gesprek met het publiek. Tijdens dit nagesprek staat de gezamenlijke ervaring centraal: hoe heb jij Wasted Land beleefd? Heeft het je blik op fast fashion en klimaatongelijkheid beïnvloed? Er is ruimte om vragen te stellen, gedachten te delen en samen te reflecteren op de beelden, muziek en kritische lagen van deze voorstelling.
Let op: dit nagesprek wordt in het Engels gevoerd.
Credits
Concept en regie Ntando Cele
Met Ntando Cele, Brandy Butler, Françoise Gautier & Angela Kerrison
Compositie en begeleiding Wael Sami Elkholy & Beats by Soukey
Kostuum Rudolf Jost
Artistieke en technische samenwerking Sandro Griesser
Samenwerking dramaturgie Raphael Urweider, Davide-Christelle Sanvee & Payal Parekh
Geluid Janyves Coïc
Licht Demian Jakob
Video Janosch Abel, Nicolas Gerlier
Assisterend regisseur Joëlle Antonie Gbeassor
Productie Marion Caillaud, Tristan Pannatier
-|-
Rekwisieten en decorbouw Théâtre Vidy-Lausanne
Kostuumontwerp met bijdragen van Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa
Algemene toneelregie Véronique Kespi
Lichtregie Jean-Luc Mutrux
Geluidstechniek Charlotte Constant
Toneelmeesterschap Fabio Gaggetta
Kleedster Cécilé Delanoë
Productie Théâtre Vidy-Lausanne, Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa, MC93 - Maison de la culture de Seine-Saint-Denis
Coproductie Bonlieu Scène nationale Annecy, Ruhrfestspiele Recklinghausen, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Festival d’Automne à Paris, Théâtre National Populaire de Villeurbanne, Festival d’Avignon, Maillon Théâtre de Strasbourg - Scène européenne, Malraux scène nationale Chambéry Savoie, Les 2 Scènes - Scène nationale de Besançon, tnba - Théâtre national Bordeaux Aquitaine, International Summer Festival Kampnagel
Als onderdeel van Project Interreg franco-suisse n° 20919 – LACS - Annecy-Chambéry-Besançon-Genève-Lausanne
Met dank aan Isabelle Faust
The Summit bevat teksten van Christoph Marthaler, Malte Ubenauf en de performers, evenals fragmenten en citaten van Elisa Biagini, Olivier Cadiot, Patrizia Cavalli, Bodo Hell, Norbert Hinterberger, Gert Jonke, Antonio Moresco, Aldo Nove, Pier Paolo Pasolini, Werner Schwab, Christophe Tarkos, Dylan Thomas, Giuseppe Ungaretti en Patrizia Valduga, en muziek geïnspireerd door The Beatles, Abbé Bovet, Adriano Celentano, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert en populaire Zwitserse en Oostenrijkse melodieën.