10 jaar Brandhaarden Festival
De nietsvermoedende theaterliefhebber in metro-polen als München, Hamburg of Berlijn kon in de voorbije jaren een briefje aantreffen op een donkere schouwburg. ‘Geen voorstellingen, we zitten in Amsterdam’; regisseur of gezelschap was ingegaan op het verzoek om een week lang vol in de schijnwerpers voor het Nederlands publiek te staan als ‘brandhaard’ van interessante theatermaterie. Met een exodus van technici met vrachtwagens vol decors, van acteurs en artistieke staf tot gevolg.
Die jaarlijkse karavaan vindt zijn oorsprong na 2010, als de opening van de Rabozaal voor een forse uitbreiding van de mogelijkheden van de Stadsschouwburg in Amsterdam heeft gezorgd. Wat zou het mooi zijn om ook voor internationale gezelschappen en producenten een interessante partner te worden. Een theatermanifestatie van allure moet het theaterhuis op de kaart zetten. Hallo Europa, kom met ons spelen! Maar hoe pakje dat aan?
Door Hans Smit
2012
2013
Toch is het een jaar later niet opnieuw een Brandhaard maar een Brandstichter die op het affiche staat, de Letse regisseur Alvis Hermanis. Door om en om in te zoomen op een theaterhuis en een interessante maker die voor meerdere ensembles werkt, leg je minder een claim op een heel theaterhuis, is de gedachte. En zo komen aan het Leidseplein dat jaar onder andere Hermanis’ eigen ensemble uit Riga (met The Sound of Silence), wederom de Münchener Kammerspiele (Wassa, met o.a. Katja Herbers en Elsie de Brauw) en de Schaubühne (Sommergäste) uit Berlijn op bezoek, de laatste met een decor van 24 meter breed eigenlijk vier meter te groot voor de Rabozaal, maar het past uiteindelijk met wat vertimmeren, net.
2014
Het doet Brandhaarden–programmeur René van der Pluijm op bezoek in Berlijn bij een te boeken voorstelling regelmatig verzuchten ‘O god, ze hebben weer een draaischijf!’ Dat jaar brengt ook al een luchtballon in de Rabozaal, voor een dansduet met steracteur Martin Wuttke in Glanz und Elend der Kurtisanen in de regie van Rene Pollesch, anno nu de Herr Intendant in Berlijn.
2015
2016
2017
2018
2019
Het programma rond Brandstichter Milo Rau is eigenlijk al rond als zijn huiveringwekkende voorstelling La Reprise in juli 2018 op het Festival van Avignon in première gaat. Die mag niet ontbreken in voorjaar 2019, daarover zijn Ivo van Hove en René van der Pluijm het direct eens. De ‘heropvoering’ van de moord op Ihsane Jarfi in Luik krijgt een plek in het programma en toont in combinatie met o.a. Lam Gods, Five Easy Pieces en Lenin de kracht van de formule van Brandhaarden: inzicht in de methodologie van een maker.