Geschiedenis van het ensemble

Sinds de aanstelling van Ivo van Hove in 2001 heeft het ITA-ensemble (voormalig Toneelgroep Amsterdam) met een serie spraakmakende voorstellingen en het aantrekken van gerenommeerde regisseurs uit binnen- en buitenland de weg geëffend voor een gezelschap met internationale allure.

Geschiedenis van het ensemble

Ontstaan van het ensemble

Toneelgroep Amsterdam (TA) werd in 1987 opgericht. Het is een fusie tussen twee hoofdstedelijke gezelschappen, het Publiekstheater en Toneelgroep Centrum. Toenmalige artistiek leider Gerardjan Rijnders haalde als eerste het experiment uit de marge en plaatste de avant-garde op het eerste podium van het land: Stadsschouwburg Amsterdam.

Zijn opvolger Ivo van Hove zet die lijn door. Samen met ontwerper Jan Versweyveld doorbreekt hij de beperkingen van de grote zaal en stapt, als de voorstelling daarom vraagt, uit de lijst. De schouwburg als locatie waar de vanzelfsprekende afstand tussen acteur en publiek wordt opgeheven en relatie tussen fictie en werkelijkheid op een nieuwe manier wordt gedefinieerd.

Stadsgezelschap

Toneelgroep Amsterdam ontwikkelt zich tot een stadsgezelschap dat vanaf 2009 de bestaande zaal en de nieuwe Rabozaal van de Stadsschouwburg bespeelt. Het is de uitvalsbasis voor ontmoetingen met kunstenaars uit binnen- en buitenland. Amsterdam als kern van een global village waar veranderingen op lokaal en mondiaal niveau het denken over kunst en theater blijven voeden.

Toneelgroep Amsterdam maakt voorstellingen op de huid van de tijd zonder expliciet te reageren op politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Theater als vrijplaats voor de confrontatie met het vreemde: het vreemde in onszelf, in de ander, in de maatschappij. Maar theater moet vooral het feest van de chaos zijn, waar het irrationele en het onlogische gevierd wordt.

Veelheid aan theatertalen

Uitgangspunt is en blijft de veelheid aan theatertalen. Toneelgroep Amsterdam brengt herinterpretaties van klassiek repertoire, nieuwe teksten, cross-overs met muziek, design en dans. In een regelmatige samenwerking met andere gezelschappen zoals NTGent en Toneelhuis ontstaan artistieke dwarsverbanden. Naast Ivo van Hove werkt TA met vooraanstaande gastregisseurs uit binnen- en buitenland zoals Thomas Ostermeier, Guy Cassiers, Grzegorz Jarzyna, Simon Stone, Johan Simons, Luk Perceval, Katie Mitchell, Krzysztof Warlikowski en Christoph Marthaler.

Wat deze visionaire en zich onderscheidende regisseurs - nieuwe en internationaal gerenommeerde - bindt, is de overtuiging dat theater een essentiële plek inneemt in de samenleving, die meer dan ooit heterogeen en divers is. Allen delen een bezorgdheid over de plaats van de mens in deze voortdurend veranderende maatschappij.

Van TA naar ITA

Stadsschouwburg (SSBA) en Toneelgroep Amsterdam (TA) zijn per 1 januari 2018 gefuseerd en gaan vanaf seizoen 18|19 verder onder de naam Internationaal Theater Amsterdam (ITA). Samen werken we aan een nieuwe organisatie die een vuurtoren van eigentijds theater is met een spanwijdte van de Amsterdamse buurten tot aan de hele wereld. Een toonaangevend centrum op nationaal en internationaal niveau. Wij produceren en programmeren een kwalitatief hoogwaardig programma met jaarlijks 600 pluriforme nationale en internationale toneel- en dansvoorstellingen en maatschappelijke programma's die een groot en divers publiek aanspreken om tot nieuwe inzichten en perspectieven te komen.

Internationaal Theater Amsterdam (ITA) behoort tot de boegbeelden van de Nederlandse podiumkunst met als kern een breed acteursensemble van wereldfaam en een team van toonaangevende regisseurs. Naast het Amsterdamse huis, bespeelt het ITA-ensemble wereldwijd nog een 100-tal podia. Het nieuwe theater is daarnaast een grootschalig Talent Center waar talentontwikkeling, educatie en samenwerking centraal staan. We zijn het huis van grote festivals als Brandhaarden, Julidans, Holland Festival en het Nederlands Theater Festival. Een moderne ontmoetingsplek met een eigen café | brasserie waar voor- en achterkant van theater één worden, zonder grens tussen makers en publiek. Het nieuwe theater heeft één relatie met de stad, het rijk, met fondsen, sponsors en natuurlijk het publiek. Kortom, een huis met een duidelijke stem naar de stad en haar bewoners.