Holland Festival

Het Holland Festival presenteert al sinds 1947 de internationale top op het gebied van theater en muziek, gecombineerd met nieuw aanstormend talent. Een festival dat grote namen aan het Nederlandse publiek introduceerde, sterren als Maria Callas, Igor Stravinsky, Pina Bausch en theaterregies van Heiner Müller en Ingmar Bergman.

Online programma 2.0-2.0

Dit jaar is het oorspronkelijke editie van het Holland Festival vanwege de coronacrisis afgelast. Van 11 tot en met 21 juni presenteert het festival een online programma dat zo dicht mogelijk bij de kern en de essentie van het festival blijft.

Juist nu we het moeten missen, wordt het belang van de gedeelde ervaring, door samen naar voorstellingen en concerten te kunnen kijken en luisteren, extra duidelijk. Precies daarom wil Holland Festival juni 2020 niet geruisloos voorbij laten gaan. De festivalorganisatie vroeg de makers van het fysieke festival een bijdrage te leveren aan Holland Festival online programma 2.0-2.0. In tien opeenvolgende dagen biedt het festival een proeftuin van theater, muziek, film en debat in verschillende digitale formats.

Een lunchprogrammering en een avondprogramma met streamings, films, podcasts, videoclips, gesprekken en meer, worden aangekondigd door presentatoren Diane Matroos en Jesse Mensah. Het online programma is gratis toegankelijk, met de bedoeling een zo breed mogelijk publiek te verwelkomen.

Bekijk het online programma 2020

In pursuit of the we – in times of social distancing

Het festivalthema In pursuit of the we blijkt op dit moment relevanter dan ooit en is toepasselijk uitgebreid tot In pursuit of the we – in times of social distancing. Danser, choreograaf en regisseur Bill T. Jones, associate artist van dit jaar, behoudt zijn prominente rol en ook online krijgt het publiek de kans hem beter te leren kennen. Zijn voorstelling Deep Blue Sea, waarvan de wereldpremière in New York door de pandemie afgelast werd, krijgt weerklank in drie delen waaronder een gecrowdsourced videoproject getiteld I know. Daarnaast lanceert het festival in samenwerking met Jones een interactief kunstenaarsportret, neemt hij (op afstand) deel aan een online paneldiscussie over ras, gender en (on-)gelijkheid, en geeft hij, in een programmaonderdeel in samenwerking met De Nationale Opera, een masterclass aan jonge muziektheatermakers.

De actualiteit in de Verenigde Staten en de protesten die zich vanuit Minneapolis over een groot deel van de wereld hebben verspreid bewijzen de urgentie van Marc Bamuthi Josephs The Just & the Blind op wrange wijze. Joseph en componist Daniel Bernard Roumain gaan in een live gemaakte onlineversie van hun voorstelling in gesprek over institutioneel racisme, brengen live muziek en spoken word en tonen korte films en beelden uit de voorstelling. Sami Yusuf brengt samen met Cappella Amsterdam en het Amsterdams Andalusisch Orkest exclusief via het Holland Festival een videoclip van een gloednieuw – op afstand opgenomen – nummer uit. Rayess Bek en Randa Mirza presenteren een video gebaseerd op Glory&Tears, de nieuwste show van hun band Love&Revenge. Het Vlaams-Nederlandse theatercollectief BOG. geeft een voorschot op hun taalcompositie TAL. met het praatprogramma TAL.kshow. Van Garin Nugroho is de film Memories of my body te zien, de Indonesische Oscarinzending in 2020 voor beste buitenlandse film.

Verder zal een registratie van Ben Frosts The Murder of Halit Yozgat in zijn geheel worden gestreamd, net als Susanne Kennedy’s Drei Schwestern. Het Orkest van de Achttiende Eeuw treedt op met de prijswinnende blokfluitiste Lucie Horsch. In deze concertregistratie, gemaakt in een lege zaal, is onder meer werk van Louis Andriessen, Bach en Mozart te horen.