14 december / Internationaal Theater Amsterdam

Brandhaarden: Female Voices

Tijdens de elfde editie van internationaal theaterfestival Brandhaarden presenteren zes vrouwelijke makers voorstellingen die de westerse canon en stereotypering van vrouwen in het theater bevragen. Ze doen dat aan de hand van stukken uit het klassieke repertoire, waarin vrouwelijke personages een leidende rol spelen.

Het festival vindt plaats woensdag 22 februari t/m zaterdag 4 maart in beide zalen van Internationaal Theater Amsterdam en toont voorstellingen van Elsa-Sophie Jach (Duitsland), Eline Arbo (Noorwegen), Hanane Hajj Ali (Libanon), Carme Portaceli (Spanje), Satoko Ichihara (Japan) en Ewelina Marciniak (Polen). Brandhaarden introduceert, in lijn met haar eigen traditie, ook deze editie vijf nieuwe makers bij het Nederlandse publiek.

Directeur Ivo van Hove: ‘Het is een enerverend idee om tijdens een festival vrouwelijke makers van over de wereld bijeen te brengen om perspectief te creëren met urgente verhalen en onze blik te blijven verbreden’.

Elsa-Sophie Jach laat in ‘Die Unerhörten; Technoide Liebesbriefe für antike Heldinnen’ de stem van zes antieke vrouwelijke personages (Echo, Kassandra, Medea, Medusa, Penelope en Philomena) op een andere manier klinken dan we gewend zijn. Jach (1991) werd in 2018 door Theater Heute verkozen tot ‘Beste jonge regisseur’.

Waar vrouwelijke karakters vaak als óf sterk óf zwak worden neergezet, is ‘Jane Eyre’ beide in de bewerking van de roman van Charlotte Brontë door Eline Arbo. Ze is niet het een of het ander, maar een volwaardig mens. Arbo won in 2021 de Mary Dresselhuysprijs en is sinds 2022 Associate Artistic Director van ITA. Met ‘Jane Eyre’ is voor het eerst Arbo’s werk uit Noorwegen in Nederland te zien.

Hanane Hajj Ali is een van Libanons bekendste artiesten en activisten en gebruikt de klassieke mythe van Medea in het stuk ‘Jogging’. Ze creëert een radicale uitdaging van de stereotypen en vooroordelen die de wereldwijde perceptie van Arabische vrouwen teistert.

Carme Portaceli’s motto is: "Mijn hele carrière werk ik eraan om vrouwen meer zichtbaarheid te geven, of het nu op of naast het podium is. En dat werk breid ik ook uit naar de personages die ik gestalte wil geven." In ‘Bovary’ laat ze de strijd zien van een vrouw die vast kwam te zitten in het keurslijf van de vrouw en opent met haar regie deuren voor de strijd naar gelijkheid. Portaceli regisseerde meer dan 70 voorstellingen binnen en buiten Spanje. Ze kon daarbij telkens op veel waardering rekenen en sleepte verschillende prijzen in de wacht waaronder die voor beste regie.-|- In haar nieuwste werk neemt de jonge Japanse regisseur en schrijver Satoko Ichihara Puccini’s Madama Butterfly als uitgangspunt. Waar Puccini de blik van de westerse man op de Japanse vrouw toont, keert Ichihara dit in haar Madama Butterfly om. Ze bewerkt de opera tot een verhaal over de westerse man door de ogen van een Japanse vrouw. Sinds Ichihara in 2011 debuteerde wordt haar werk wereldwijd op de voet gevolgd. Ze was onder meer te gast op de Aichi Triënnale, één van de grootste internationale kunstenfestivals in Japan. ‘Madama Butterfly’ was eerder dit jaar te zien op de prestigieuze Wiener Festwochen.

Ewelina Marciniak maakt via het verhaal van Jeanne d'Arc een voorstelling over heroïsche en invloedrijke vrouwen van vandaag. Wie zijn de Jeanne d'Arcs van nu? Vrouwelijke soldaten? Activisten? En hoe gaat onze wereld met ze om? In haar geboorteland Polen is Marciniak al een sterregisseur. Dit jaar werd Die Jungfrau von Orleans geselecteerd als een van de 10 beste voorstellingen op Theatertreffen, Berlijn.

(B)randprogramma: Turn the tables

Tijdens Brandhaarden nodigen we het publiek in onze Salon om aan te schuiven aan onze tafel voor het programma Turn the tables, geïnspireerd op de feministische werken The Dinner Party van Judy Chicago en Guess who's coming to diner too? van Patricia Kaersenhout. In elke editie van het programma onderzoeken we verschillende facetten van onze samenleving vanuit het vrouwelijk perspectief.

Programma

Die Unerhörten - Elsa-Sophie Jach / Residenztheater (München)

22 feb 20:00
23 feb 20:00

Jane Eyre - Eline Arbo / Nationaltheatret (Oslo)

24 feb 19:30
25 feb 19:30

Jogging - Hanane Hajj Ali (Beiroet)

25 feb 20:00
26 feb 15:00

Bovary - Carme Portaceli / KVS (Brussel)

27 feb 20:00
28 feb 20:00

Madama Butterfly - Satoko Ichihara / Q Theatre Company / Theater Neumarkt (Zürich)

28 feb 19:30
1 mrt 19:30

Die Jungfrau von Orleans - Ewelina Marciniak / Nationaltheater Mannheim

3 mrt 19:30
4 mrt 19:30

CityTalks

23 feb 18:00

Meer Brandhaarden