30 november / Internationaal Theater Amsterdam

Halina Reijn en Adelheid Roosen Women of the Year 2019

Halina Reijn is door Harper's Bazaar uitgeroepen tot Woman of the Year 2019. Adelheid Roosen van onze alliantiepartner Adelheid+Zina won de Publieksprijs. Met de benoeming tot Woman of the Year maakt Harper's Bazaar vrouwen van deze tijd zichtbaar.

De jury over winnares Halina Reijn
'Deze kandidaat mag er dan nog uitzien als een dartelend hert, intussen is het een regelrechte arrivée. In een kwart eeuw heeft ze een ongelooflijk cv opgebouwd: sinds 1994 speelt ze in tv-series, films, theaterstukken, zowel nationaal als internationaal. Ze viel al snel op, werd genomineerd voor grote prijzen en won ze later ook: een Colombina, een Gouden Kalf, de Courbois-parel, de Theo d’Or, de Theo Mann-Bouwmeesterring. Jarenlang speelde ze bij Toneelgroep Amsterdam, nu Internationaal Theater Amsterdam, met talloze hoogtepunten waaronder haar rollen in Het Temmen van de Feeks, Nora, Hedda Gabler, Rouw Siert Electra, Maria Stuart en - nu nog te zien - La voix humaine. Tussendoor schreef ze ook, als columnist voor kranten en tijdschriften, en ze draafde regelmatig op als tafeldame bij DWDD. Nu is er dan haar veelbesproken regiedebuut. Een droom die uitkomt, naar eigen zeggen, hoewel spannend. Zelf de touwtjes in handen hebben is toch net even anders. Maar dromen blijken geen bedrog: de film Instinct opende het Nederlands Film Festival en is geselecteerd voor de Oscars in de categorie beste niet-Engelstalige film.'

Adelheid Roosen, onze alliantiepartner, ontving de Woman of the Year Publieksprijs
Adelheid Roosen - theatermaker, actrice, regisseur en artistiek leider van Adelheid+Zina, alliantiepartner van Internationaal Theater Amsterdam - won de Woman of the Year Publieksprijs. De jury: 'Deze kandidaat staat te boek om haar bijzondere artistieke kwaliteiten. Ze laat een medemenselijk lichtje schijnen over stereotypen en prikkelt het publiek om anders tegen dingen aan te kijken. Eerder ging ze het taboe rondom Alzheimer te lijf, met de veelbesproken, intieme documentaire over haar eigen moeder. Daar zei ze over: "door met mensen in gesprek te gaan, snap ik hoe bang mensen zijn om voorbij de maskerade van het bestaan te kijken". Maar ook andere confronterende onderwerpen snijdt ze aan: eerwraak, huiselijk geweld, homoseksualiteit in de Islamitische wereld: alles mag in de openbaarheid. Bijna veertig jaar zit ze al in het vak, en altijd is ze dicht bij zichzelf en anderen gebleven. Geen wonder dat het publiek de afgelopen maanden vooral op haar stemde.'