29 augustus / Internationaal Theater Amsterdam

Sign of the Times: Connie Palmen en Hans Achterhuis over Judas

Woensdag 21 september slaan ITA en De Balie de handen weer ineen voor een nieuwe Sign of the Times. Dit keer duiken Connie Palmen en Hans Achterhuis aan de hand van scènes uit de ITA-voorstelling Judas in de actualiteit van dit eeuwenoude verhaal.

Sign of the times


Connie Palmen is al jaren gefascineerd door het verhaal van Judas. Haar hele oeuvre is erop gebaseerd. Jij zegt het, de titel van haar meest recente boek, is afkomstig uit de bijbel. Het is de tekst van het verraad van Judas. Palmen in NRC: “Oscar Wilde schreef al eens: alle grote geesten krijgen hun discipelen, maar het is altijd Judas die de biografie schrijft. Kijk, het boek wemelt van de Judassen. Ikzelf ben ook een Judas. Iedereen die meewerkt aan een biografie pleegt verraad.”

Voormalig Denker des Vaderlands Hans Achterhuis komt uit een gelovig milieu en studeerde theologie en filosofie. In zijn meest recente boek Geloof in geweld probeert hij te begrijpen hoe religies kunnen ontsporen. Met de vraag: “Hoe kunnen de mooie woorden van Jezus of Jesaja omslaan in geweld naar andersdenkenden?”
-|-
Over Judas
Wie Judas hoort, denkt aan verraad. Hij is de man die Jezus voor dertig zilverstukken uitlevert. Dat is de officiële versie. Maar er is ook een Evangelie van Judas waarin Jezus vraagt om hem te verraden, waarin Judas dus doet wat hij doet omdat Jezus zelf hem daar om vraagt. En dat is merkwaardig, want Judas’ actie leidt tot de kruisdood van Jezus. Regisseur Robert Icke raakte gefascineerd door deze andere versie van het verhaal en brengt die in wereldpremière op het toneel: Judas als de ware, volmaakte leerling van Jezus. Een voorstelling over de positieve kant van verraad.

Sign of the Times
In de programmareeks Sign of the Times koppelen Internationaal Theater Amsterdam en De Balie voorstellingen van het ITA-ensemble aan de grote maatschappelijke thema’s van vandaag in een unieke combinatie van theater en gesprek. Eerder sprak Maajid Nazaz over Age of Rage, wierp Kamel Daoud zijn licht op koloniale identiteit en gingen Femke Halsema en Thierry Baudet in discussie over identiteitspolitiek.