Lunchen met Mitchell Esajas
Voor Lunchen met… nodigen we een acteur, danser of maker (of dit keer een bedrijfswetenschapper/antropoloog) uit voor een lunch en een goed gesprek in de Café | Brasserie van Internationaal Theater Amsterdam.
Mitchell Esajas (1988) is mede-oprichter en voorzitter van New Urban Collective, een netwerk van studenten en young professionals van diverse achtergronden. Hij studeerde Bedrijfswetenschappen en Antropologie aan de Vrije Universiteit en is als sociaal ondernemer betrokken bij diverse maatschappelijke projecten op het gebied van onderwijs, arbeidsmarkt, diversiteit en duurzaamheid. Ook is hij mede-initiatiefnemer van The Black Archives. Esajas verzorgt met collega’s de inhoudelijke inleidingen bij de voorstelling Clybourne Park van Well Made Productions, die gaat over gentrificatie en racisme. Als lunch neemt hij een cappuccino en een broodje makreelsalade.
Je hebt geen theaterachtergrond, hoe ben je betrokken geraakt bij de producties van Well Made?
“Klopt, ik heb geen geschiedenis in de kunsten. Als voorzitter van New Urban Collective werd ik in 2015 benaderd of we de boekencollectie wilden beheren van Waldo Heilbron, die als socioloog op de Universiteit van Amsterdam onderzoek had gedaan naar post-kolonialisme, slavenhandel, racisme en geschiedschrijving. De boeken uit de erfenis van Heilbron bevatten veel onvertelde geschiedenissen, die wilden we openbaar maken. Dus begonnen we de New Urban Café, in een kamertje in Noord dat we tijdelijk mochten gebruiken – over gentrificatie gesproken, haha. Toen we daar weg moesten, konden we per toeval terecht bij de Vereniging Ons Suriname – met de belofte dat we hun archief zouden helpen opruimen. Daar stuitten we op veel bijzondere collecties en verhalen, bijvoorbeeld over Otto en Hermina Huiswoud, die een belangrijke rol speelden in de groeiende Surinaamse gemeenschap in Nederland en in het verzet tegen racisme, kolonialisme en ongelijkheid. Die verhalen maken we zichtbaar door met kunstenaars samen te werken en exposities te organiseren. Mede hierdoor heeft Samora Bergtop, een van de producenten van Well Made Productions, die ik via New Urban Collective ken, ons gevraagd hun voorstellingen van historische context te voorzien.”
Wat is de connectie tussen hun voorstellingen en The Black Archives?
“Er zijn interessante parallellen. Soms ook verrassend concreet. Het eerste Well Made-stuk in de The Rasin Cycle, is A raisin in the sun van Lorraine Hansberry. De titel komt uit het gedicht Harlem van Langston Hughes, een van de dichters van de zogenaamde Harlem Renaissance uit de jaren twintig. The Black Archives bezit een exemplaar van de bundel waar dat in staat, gesigneerd door Langston Hughes zelf. De Huiswouds onderhielden namelijk warme banden met Hughes, net als met vele andere zwarte activisten over de hele wereld.”
Clybourne Park, de nieuwste van Well Made, gaat over gentrificatie en racisme, maar speelt in Chicago. Is er een overeenkomst met de situatie in Nederland?
“Alle drie voostellingen in de The Raisin Cycle
belichten thema’s rondom ‘ras’ en discriminatie vanuit verschillende perspectieven. Zo speelt Beneatha’s Place, deel twee, in Nigeria, waar de dochter van de familie naartoe vertrekt. Iedere keer ga ik op zoek naar parallellen met de Nederlandse geschiedenis, en die zijn er zeker. Clybourne Park speelt weliswaar in de VS, waar de rassensegregatie vrij openlijk en expliciet was, en op veel plekken nog altijd is. In Nederland is dat minder het geval, hier is de segregatie vooral op basis van sociaal economische klasse. Maar etniciteit speelt daar zeker een rol bij. En dat heeft een bepaalde geschiedenis. Alleen is die geschiedenis relatief onbekend.”
Kan je iets vertellen over die geschiedenis?
“Wat weinig mensen weten is dat de gemeente Amsterdam in de jaren
zeventig hele wijken sloot voor niet-witte Nederlanders. Hoewel
Surinamers Nederlandse staatsburgers waren, konden ze niet wonen waar ze
wilden. Ze kwamen daardoor in pensions terecht, maar de omstandigheden
waren daar zo slecht dat ze en masse besloten woningen te kraken in de
Bijlmerflat Gliphoeve – die leeg stonden omdat witte Amsterdammers er
niet wilden wonen. Ze werden daarbij gesteund door de Nieuwmarkt-krakers
die tegen de sloop van woningen voor de nieuwe metrolijn waren.
Gliphoeve raakte echter overbevolkt en verloederde snel. De flat werd
nationaal een schrikbeeld van ‘gettovorming’, en inzet van politieke
steekspellen. In de collectie van The Black Archives bevindt zich het Zwartboek Gesloten Wijken, in 1978 uitgegeven door de ‘Overleggroep Pensions’, een bundeling krantenknipsels over deze discriminerende praktijken.”
Dit is serieuze kost, maar de trailer van Clybourne Park maakt een vrij luchtige indruk. Is de voorstelling dat ook?
“Ik heb nog maar twee aktes gezien, en ga niks verklappen haha. De
voorstelling is deels satire, dat zit ook wel een beetje in de trailer. Clybourne Park is geschreven door een witte Amerikaan, Bruce Norris, als reactie op Beneatha’s Place.
Hij vond dat het witte perspectief te weinig aan bod kwam in die
voorstelling. Het is bijzonder om te zien hoe er vanuit die positie
wordt gedacht over gevoelige onderwerpen als gentrificatie en ‘ras’.”
Is het theater, met zijn overwegend witte publiek, eigenlijk wel de geijkte plek om het hierover te hebben?
“Jawel, ik denk dat het goed is dat je als theater diversiteit
uitstraalt, dat je er bent voor een breed publiek. Well Made maakt
voorstellingen over verhalen die nog ontbreken. Dat is belangrijk als je
een afspiegeling wilt zijn van de samenleving. Het mooie aan kunst is
dat je er hele gevoelige onderwerpen bespreekbaar mee kan maken. Dat is
voor elk publiek interessant.”
(Foto’s: Teska Overbeeke)
Well Made Productions
Clybourne Park
De met Tony Award en Pulitzerprijs bekroonde satire over racisme, gentrificatie en wit privilege gaat 9 mei in Internationaal Theater Amsterdam in première (try-outs op 7 en 8 mei). In de buurt Clybourne Park in Chicago wordt voor weinig geld een huis verkocht aan een zwart gezin, de eerste zwarte familie in de witte wijk. Prompt beginnen de buren zich te roeren, bevreesd als ze zijn om hun gemeenschap: voor je het weet wordt de buurt onbewoonbaar.