Regisseur

Benjamin Abel Meirhaeghe

Benjamin Abel Meirhaeghe (°1995) is performer, contratenor en regisseur van operateske en beeldende voorstellingen. Hij verweeft elementen uit opera met pop, elektronica, ballet en performance en ziet theater als een echokamer waarin oude en nieuwe vormen door elkaar bestaan. “Ik voer een gesprek tussen heden en verleden, eerder dan dat ik hier de boel kom platbranden.” Hij is niet uit op een clash van stijlen, maar heeft van ‘verbinden’ zijn artistieke praktijk gemaakt: zijn werk slaat bruggen tussen genres, kunststromingen, artiesten en publieken.

Na zijn afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht in 2018 dook Benjamin Abel Meirhaeghe vrijwel meteen de operawereld in. Met zijn vermenging van muziek en drama vormt die de ideale biotoop voor de Grote Emoties die Meirhaeghe steevast opzoekt in zijn werk. Vanuit zijn liefde voor het genre wil Meirhaeghe het ook openbreken en herschrijven; de eeuwenoude muziek moet bevrijd worden uit het juk van de traditie. Het moet muziek van nù worden: “Kunst en repertoire zijn veel boeiender in een soort estafette waarbij je ze doorgeeft aan anderen die ermee aan de slag gaan dan in de eeuwige herhaling van covers.” Meirhaeghe ziet het als een uitdaging om klassieke fragmenten te combineren met nieuwe symbolen en radicale klanken. Dat resulteert in diepgevoelige, overweldigende performances met de kracht van rituelen die resoneren met de wereld van vandaag.

Benjamin Abel Meirhaeghe verzamelt voor zijn creaties een bont gezelschap op en naast de scène. Hij streeft ernaar mensen bij elkaar te brengen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben, maar die net daarom samen een nieuwe wereld kunnen binnenstappen en zo de toekomst verbeelden. In zijn werk hoor je dansers zingen en zie je zangers dansen. Zo stelt hij in één beweging begrippen als muzikale perfectie en virtuositeit in vraag. De verrassende combinatie van performers zorgt ook voor een vermenging van publieken, een van Meirhaeghes hoofddoelen. Hij wil de wereld van de pop naar het theater lokken, en het concertpubliek de schouwburg binnentrekken.

Bij Opera Ballet Vlaanderen creëerde hij in 2020 A Revue, een retro-futuristisch en queer cabaret waarin aliens de verloren artefacten van de opera weer opgraven. Deze visueel verbluffende voorstelling werd geselecteerd voor het TheaterFestival 2021.

-|-In 2021 was er ook het rituele concert Spectacles, een performance en een plaat, waarop meedogenloze beats, smeltende liefdesliederen, Meirhaeghes fragiele contratenor en jazz- en gospelinvloeden samenkomen. Samen met producer Laurens Mariën en danseres Hanako Hayakawa maakte hij het concert tot een theatrale belevenis.

Begin 2022 ging Madrigals in première. Meirhaeghe kneedde de Madrigali guerrieri et amorosi van Claudio Monteverdi, bruisende vocale werken over oorlog en liefde tot een door strijdlust en hartstocht aangevuurde roep om vrijheid, en vermengde ze met de experimentele pop van Jesse Kanda.

Zijn eerste creatie voor Toneelhuis was Ode to a Love Lost (2023). Deze voorstelling vertrekt van het persoonlijke liefdesverhaal van Meirhaeghe zelf en speelt zich af in de diepe krater van een hart.

Nu is het uitkijken naar Shelly Shonk Fiffit. Deze voorstelling gaat in januari 2024 in première in Toneelhuis en heeft een dubbele artistieke motor: de hypnotiserende elektronische muziek van de Italiaanse componist Caterina Barbieri, en de James Webb-ruimtetelescoop - een van de spectaculairste menselijke uitvindingen van deze eeuw.

De befaamde Berlijnse Volksbühne nodigde Benjamin Abel Meirhaeghe uit voor een gastregie. DEATH DRIVE - EVERYONE EVERYTHING EVER DID ging op 23 november 2023 in première.

Sinds 2022 neemt Benjamin Abel Meirhaeghe, samen met Lisaboa Houbrechts, Gorges Ocloo, FC Bergman en Olympique Dramatique, de artistieke leiding van Toneelhuis voor zijn rekening.