Scenograaf

Hildegard Bechtler

Hildegard Maria Bechtler (1951) is een Duitse bekroonde kostuumontwerper en scenograaf. Ze werd geboren in Baden en groeide op in Stuttgart. In de jaren 70 verhuisde ze naar Londen, waar ze sindsdien talloze scenografieën voor opera en theater ontwierp. In 2011 won ze de Olivier Award for Best Costume Design voor de reprise van After the Dance bij het National Theatre.


Naast Oedipus voor Internationaal Theater Amsterdam, werkte Hildegard samen met regisseur Robert Icke aan de veelgeprezen Almeida theaterproducties Hamlet, Mary Stuart en Oresteia (die allemaal werden overgebracht naar het Londense West End) en Uncle Vanya.

Ze werkte eerder aan producties voor het Royal Ballet, Opera North, Glyndebourne, Scottish Opera, Edinburgh International Festival, Santa Fe Opera, Canadian Opera Company, Sydney Opera House, München Staatsoper, Amsterdam Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet), Opera National de Paris en La scala Milaan. Recent werk omvat onder meer: ​​de wereldpremière van Thomas Adès The Exterminating Angel die werd opgevoerd in de Salzburger Festspiele, de Metropolitan Opera en het Royal Opera House; en La damnation de Faust in het Schiller Theater Berlin, een heropvoering van de bekroonde productie van de ENO.

Haar ontwerpen voor theater zijn te zien op de podia van het Royal National Theatre, de Royal Shakespeare Company, de Old Vic, het Donmar Warehouse, West End, Broadway, Roundabout Theatre New York, Tokyo Theatre Orb, Staatstheater Stuttgart en Deutsche Oper Berlin. Haar vele credits in het Royal Court Theatre, Londen omvatten Krapp's Last Tape, Primo en My Name Is Rachel Corrie. Recent werk in het theater omvat: The Three Sisters in het Almeida Theatre; een Britse tour van A Taste Of Honey en Antony and Cleopatra in het Royal National Theatre.

Veel van haar ontworpen werk is gefilmd voor film en televisie, waaronder Antony en Cleopatra; Hamlet; The Exterminating Angel; Primo; Krapp’s Last Tape; Richard II; and Hedda Gabler.

Hildegard ontving een Olivier Award voor haar ontwerp van After the Dance en ze ontving nominaties voor Top Hat en Oresteia. Ze werd genomineerd voor de Evening Standard Best Designer Award voor Iphigenia in Aulis en ze won de Australian Green Room Award voor Best Opera Design voor Lady Macbeth van Mtsensk.