Regisseur

Susanne Kennedy

Susanne Kennedy (1977) heeft met haar vernieuwende werkwijze al een reeks opgemerkte producties op haar palmares staan. Ze rondde de regieopleiding in Amsterdam af met een eigenzinnige versie van Maria Stuart (Top Naeff prijs). Bij het Nationale Toneel richtte zij zich vooral op postmoderne auteurs als Sarah Kane en Elfride Jelinek en maakte ze een opgemerkte Kleine Eyolf van Ibsen. Johan Simons nodigde haar uit als gastregisseur bij de Kammerspiele in München, waar ze onlangs nog een spraakmakende Fegefeuer in Ingolstadt regisseerde.

In maart 2014 gaat Kennedy’s eerste voorstelling bij TA in première: De Pelikaan van August Strindberg. In de ensceneringen van Susanne Kennedy ligt de nadruk niet op verhaal- en personageontwikkeling in traditionele zin. Ze creëert een theatrale en sterk sensitieve wereld waarin de personages vaak meer op marionetten lijken dan op ‘echte’ mensen. Emoties en karaktertrekken worden uitvergroot, ook in grime en kostumering, en het spel zou als ‘onnatuurlijk’ kunnen worden omschreven. Zo worden emoties en handelingen die normaal geacht worden op een verrassende en bevreemdende manier gepresenteerd. In haar bewerkingen kiest Kennedy vaak slechts een beperkt aantal dialogen uit de oorspronkelijke tekst, die volgens haar de kern ervan weergeven. Ze streeft naar een theatertaal waarin muziek, geluid, grime, kostumes en beweging de naakte essentie van een stuk oproepen.