Victor Hugo Pontes
Victor Hugo Pontes studeerde beeldende kunst en volgde daarnaast opleidingen acteren, theatertheorie, choreografie en regie. Die veelzijdigheid zie je terug in zijn werk als performer, choreograaf, theaterregisseur, docent, decorontwerper en regisseur van videoclips en muziekshows.Al vanaf zijn eerste choreografie Puzzle stond zijn grote talent in de kijker.
Tijdens zijn studies deed hij ervaring op bij onder anderen de eigenzinnige Italiaanse regisseur Pippo Delbono, van wie Brandhaarden 2020 ook een voorstelling presenteert. Met Puzzle (2003) wist Pontes meteen internationaal de aandacht te trekken. Hij werd geselecteerd als 'Jong Talent' voor het gelijknamige Portugese Jovens Criadores-concours en mocht in 2005 Portugal vertegenwoordigen op Repérages – Rencontres Internationales de la Jeune Choréographie in Frankrijk.
Zijn voorstelling Ícones kreeg een Duitse theaterprijs. In 2008 vertegenwoordigde hij opnieuw zijn land op de Europese Biënnale voor Jonge Kunstenaars in Italië. In 2013 werd A Ballet Story uitgeroepen tot 'Beste voorstelling van het jaar' door de Portugese kunstcritici. Zijn werk is intussen te zien in heel Europa en daarbuiten, in o.a. Rusland en Brazilië.
Pontes' dans- en theatervoorstellingen hebben meestal een concreet onderwerp, een achterliggend verhaal, maar ook een universele dimensie. Die openheid is voor Pontes belangrijk, omdat hij de toeschouwer als actieve deelnemer ziet. ‘Ik houd ervan als mijn stukken abstract zijn, onvoltooid. Ik noem het puzzels waarvan een paar stukken missen, en die stukken mogen door het publiek worden ingevuld.’
Pontes is artistiek directeur van Nome Próprio in Porto, een podium voor kunst en cultuur dat een belangrijke rol speelt in de productie en promotie van theater en dans in Portugal. Nome Próprio nodigt kunstenaars uit en initieert samenwerkingen, die vervolgens te zien zijn in heel Portugal en ver buiten de landsgrenzen. Ook veel van deze makers kregen internationale onderscheidingen.
‘Pontes is een van de giganten van de Portugese dans. Hij wil onze tijd omzetten in actie en maakt heftige, fysieke voorstellingen in zijn zoektocht naar uitdrukkingskracht en waarheid.’ – Up Magazine