Afternoon of a nymph

Sluiten
15 okt '25 t/m 16 okt '25

Afternoon of a nymph

Dunja Jocić / Dance Company Osnabrück (DE)
Afternoon of a nymph
15 okt '25 t/m 16 okt '25
Dunja Jocić / Dance Company Osnabrück (DE)

Na een succesvolle reeks voorstellingen in een uitverkocht Stadstheater Osnabrück komt de nieuwe internationale productie van choreograaf Dunja Jocić naar Nederland. In 1912 schokte Prélude à l’après-midi d’un faune van Nijinsky het publiek met zijn radicale bewegingsstijl en expliciete thematiek. Meer dan een eeuw later keert Dunja Jocić dit iconische ballet binnenstebuiten. In Afternoon of a Nymph verschuift ze de focus van de faun naar de nimf, die in het origineel slechts een zwijgend object van verlangen was.

Duur nnb
Genre Dans
Taal  Language no problem

Nederlandse première wo 15 okt

Afternoon of a nymph


Jocić bevrijdt haar uit deze rol en onderzoekt hoe identiteit wordt gevormd door de blik van de ander. Wat gebeurt er als degene die altijd geobserveerd werd, terugkijkt?

In deze indringende voorstelling, met een cast van zeven uitmuntende dansers, verschuiven perspectieven en brokkelt de blik af, waardoor confrontatie onvermijdelijk wordt. Met snijdende precisie en fysieke intensiteit ontleedt Jocić hoe het voelt om los te breken uit een opgelegd narratief.
-|-
De muziek speelt hierin een sleutelrol: componist en multi-instrumentalist Jonathan Bonny, bekend om zijn innovatieve fusie van klassieke muziek met pop en elektronische stijlen, hercomponeert Debussy’s meesterwerk tot een indringende, nieuwe compositie.

Afternoon of a Nymph is een internationale coproductie tussen Dance Company Osnabrück en Stichting Dunja Jocić.

Over Dunja Jocić

Dunja Jocić creëert filmische dansvoorstellingen die de diepten van de menselijke psyche blootleggen. Haar werk, doordrongen van haar achtergrond in ballet en als topsporter in voormalig Joegoslavië, werd bekroond met de VSCD Dansprijs De Zwaan. Als veelgevraagd choreograaf voor grote balletgezelschappen in Duitsland, Italië en Zwitserland verstevigt ze haar internationale reputatie.

Reviews

Neue Osnabrücker Zeitung

‘Een hypnotiserende dissectie van de macht van de blik.’

Hasepost

‘Een krachtige herinterpretatie.’

Credits


choreografie en regie Dunja Jocić
performers Raffaella Esposito, Terra Kell, Anna Mercurio, Tiemen stemerding, Ivan Toochetti, Tom van de Ven
compositie Claude Debussy, Jonathan Bonny
lichtontwerp Nuno Salsinha
-|-
kostuumontwerp Ivana Vasić
acquisitie & tourneeplanning Bureau Berbee & Jansen
scènefotografie Oliver Look
ondersteund door het Female Voices-programma van NDT en Korzo

Language NP Language no problem Bouzid Ait Atmane & Saïdo Lehlouh: Opening
Language NP Language no problem Theater Forever: Aritzans / KH / Units
Language NP Language no problem Less is More
Language NP Language no problem Mariana
Language NP Language no problem Afternoon of a nymph
Language NP Language no problem echo_re_echo
Language NP Language no problem Bad Nature
Language NP Language no problem The Edge of Things
Language NP Language no problem Closed Eyes
Language NP Language no problem BREL
Language NP Language no problem RESONANCE
Language NP Language no problem Johnny
Language NP Language no problem Anima Obscura
Language NP Language no problem tamUjUntU
Language NP Language no problem Ihsane
Language NP Language no problem Ballet Beats
Language NP Language no problem Play
Language NP Language no problem WE, the BREATH
Language NP Language no problem Wildsong
Language NP Language no problem 16 & 17
Language NP Language no problem THE DOG DAYS ARE OVER 2.0
Language NP Language no problem Instinct
Language NP Language no problem Blue (14+)
Language NP Language no problem I dreamt, it was