De Eindtijd Revue
De Eindtijd Revue
Voorstellingen
Hoe maak je een voorstelling over de Apocalyps als je er middenin zit? Komt dat zien!
Na het succes van De Gabber Opera (VSCD Mime en Performanceprijs 2022) bestormt URLAND de schouwburg met een onheilspellend theaterspektakel over de Eindtijd. De Eindtijd Revue is een apocalyptisch en onheilspellend theaterfeest, waarin alle mogelijke eindes en Eindtijdverhalen clashen. URLAND’s credo is ‘WANHOOP DOET LEVEN’. En deze voorstelling vraagt: hoe leren we te wanhopen? Hoe bereiden we ons voor?
Duur 105 minuten
Genre theater
Taal Nederlands
Boventiteling Engels en Nederlands
Opgelet In deze voorstelling wordt een stroboscoop gebruikt.
De Eindtijd Revue
De Apocalyps duikt in de geschiedenis van de mensheid steeds weer op, en lijkt een maatschappelijk, historisch fenomeen. Van de Ragnarok tot de Vier Ruiters van de Apocalyps, van het Hindoeïsme tot de hedendaagse Doomsdaypreppers. Het is nu eens een belofte, dan weer een waarschuwing, of toch meer een bezwering. URLAND heeft nood aan de poëzie, de muziek en het ritueel, die de mens al sinds jaar en dag verbinden in de angst voor het Allesverslindende Niets.
URLAND nodigt eigenzinnige performers uit en vormt een kras gelegenheidscollectief dat vele theatertalen spreekt. We zien een theatergroep die zich op het uiterste voorbereidt. De multidisciplinaire performance is één grote warming-up voor ‘De Eindtijd Revue’ die die avond gaat plaatsvinden, en in aanloop naar de aanvangstijd passeert de revue de revue.
-|-
De doommetalband DEATH.DEF (de huisband van de revue) doet de laatste soundcheck, de collectieve dodendans wordt gemarkeerd, we horen flarden uit de Edda en een aria uit Wagners Ring, terwijl een van de performers nog wat yoga doet op het achtertoneel en de technicus zijn lampen stelt. Er zijn valse profeten, een echt zwart gat, duistere mystery guests en een Rotterdams kinderkoor.
De voorstelling is muzikaal, beeldend, poëtisch, en heeft een happening-achtig karakter. Samen creëren de performers een groot nieuw ritueel dat op speelse wijze ook een ode is aan het theaterbedrijf. URLAND klampt zich vast aan het gegeven dat in de mythologie iedere Eindtijd ook weer een nieuw begin inluidt. De opwarming is voltooid. Donkerslag is aanvang. Wanhoop doet leven.
CREDITS
concept URLAND
van en met Zita de Aguirre y Otegui (stage), Bernadeta Astari, Ludwig Bindervoet, QiQi van Boheemen, Jens Bouttery, Thomas Dudkiewicz, Marlies Heuer, Marijn Alexander de Jong, Myra Schouten (stage), Vincent van der Valk & Jimi Zoet
muziek Jens Bouttery, Jimi Zoet
dramaturgie Florian Hellwig
eindregie Marijn Alexander de Jong
regieassistent Julie van Westerveld (stage)
scenografie en lichtontwerp Ruimtetijd - Theun Mosk, Rients Dijkstra (assistent scenografie), Marieke Horst (assistent scenografie) & Jurre Pöpping (assistent lichtontwerp)
kostuumontwerp en uitvoering Kostuumatelier Theater Rotterdam - Erik Bosman, Sara Hakkenberg & Iris Brussee (stage)
maskers Carmen Schabracq
pruiken Atelier Perru
decorbouw Firma Smits
-|-
technische coördinatie Denzo Theatertechniek (André Goos)
techniek Marcel Janssen, Edwin van Steenbergen, Ruud Lamers, Jorg Schellekens & Frank Hermans
productieleiding Elise de Fooij
publiciteit/marketing Esra J. Merkel en Pien Visser
grafisch ontwerp Ruben Verkuylen
fotografie Lonneke van der Palen
zakelijke leiding Martha van Meegen
zakelijke assistentie Mara Liza de Bakker
productie URLAND
coproductie Theater Rotterdam
met dank aan Monica Janssen, Lucas Kramer, Katrin Bombe, Zuidelijk Toneel, Theater Rotterdam en Kunstmin Dordrecht
URLAND wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam, Fonds21 en Fonds Podiumkunsten.