Double bill: INGI & Yeye

Sluiten
Julidans

Double bill: INGI & Yeye

Gregory "Shaggy" Albertzoon (NL) / Rohiet Tjon Poen Gie (NL)

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
Double bill: INGI & Yeye
Gregory "Shaggy" Albertzoon (NL) / Rohiet Tjon Poen Gie (NL)

Bijlmer Parktheater nodigt twee lokale dansmakers uit om een voorstelling te maken ter ere van het einde van het Herdeninksjaar Slavernijverleden. Gregory “Shaggy” Alberzoon en Rohiet Tjon Poen Gie gaan beiden de uitdaging aan en tijdens Julidans 2024 is de uitkomst hiervan te zien in het Bijlmer Parktheater.

Festival Julidans
Programmaonderdeel Julidans On Stage / Julidans NL


Wereldpremière


Locatie Bijlmer Parktheater
Duur nnb
Genre Dans
Taal Language no problem

INGI is een zoektocht van Surinaamse inheemsen die momenteel in Nederland wonen. Choreograaf Gregory “Shaggy” Albertzoon brengt hiervoor een groep veelzijdige creatives uit verschillende kunstvormen bij elkaar om samen op zoek te gaan naar hun gedeelde roots en de tradities van hun voorouders als eerste bewoners van Zuid-Amerika. Een cultuur en gebruiken die eeuwenlang alleen van mond op mond werden doorgeven. Vandaag de dag streven de inheemsen naar natuurbehoud en voeren een vaak oneerlijk gevecht voor bescherming van hun leefomgeving. Gregory behoort tot de generatie Surinamers die in Nederland zijn opgegroeid, maar voelt een sterke verbinding met zijn inheemse identiteit.
Via hiphop dans, zang en visual art worden in INGI oude tradities en karakteristieken (opnieuw) vormgegeven, ontleed, onderzocht en zo weer door en dóór gegeven. “Zodat we niet zullen vergeten, maar weten, het is geen indiaan, het is inheems. Columbus had het fout”.

Gregory Albertzoon was als hiphopdanser en choreograaf betrokken bij vele producties in binnen-en buitenland. Daarnaast is hij veelgevraagd host, MC en jurylid voor danswedstrijden en runt hij zijn eigen stichting Free&Style in Amsterdam-Zuidoost.

-|-In Yeye onderzoekt de in Suriname opgegroeide danser Rohiet Tjon Poen Gie hoe zijn eigen Katholieke overtuiging zich verhoudt tot de traditionele Afro-Surinaamse Winti religie. Moet het ‘bekende’ eerst losgelaten worden om plaats te maken voor ‘nieuwe’ spiritualiteit of kunnen beide naast elkaar staan? Op welke manieren zijn gevolgen van de slavernij hierbij voelbaar? Rohiet laat met Yeye Hip Hop en hedendaagse dans samenkomen. Samen met Ibrah Silas Jackson gaat hij op zoek naar de relatie tussen ontkenning en erkenning, tussen push en pull.

Rohiet Tjon Poen Gie (1990) is opgegroeid in Suriname. Als urban danser staat hij bekend om zijn eigen dansstijl, waarbij hij breaking en popping aanvult met andersoortige invloeden. Op jonge leeftijd volgde hij lessen in ballet, streetdance en hiphop en reisde hij naar het buitenland om te dansen en te battelen, waarmee hij verschillende prijzen behaalde. Na zijn dansopleidingen in zowel Amsterdam als Tilburg werkte hij samen met choreografen als Elvis Sebiko (Black Roots foundation), Giovanni Vreede, Blenard Azizaj (een danser van Akram Khan Dance Company), Shailesh Bahoran en vele andere.

Credits:

INGI

Choreograaf: Gregory Albertzoon
Producent:
Bijlmer Parktheater

Yeye

Choreograaf: Rohiet Tjon Poen Gie
Dansers:
Ibrah Silas Jackson kakande & Rohiet Tjon Poen Gie
Producent:
Bijlmer Parktheater en DansBrabant

Meer Julidans