Falaise
Falaise
Voorstellingen
ITA heeft het internationale multidisciplinaire gezelschap Baro d’evel uitgenodigd voor de Nederlandse première van Falaise. Met acht performers, een wit paard en een zwerm duiven zet Baro d’evel een poëtisch kunstwerk neer over de ondergang en wederopstanding van de mensheid. Met letterlijk vallen en opstaan laat het getalenteerde gezelschap op acrobatische en muzikale wijze zien dat er een ander einde van de wereld mogelijk is. Falaise is een ongeëvenaarde samensmelting van disciplines, een voorstelling voor de hele familie (vanaf +/- 10 jaar) die u moet ervaren!
Duur 105 minuten
Genre dans
Taal language no problem
Nederlandse première vr 5 januari
In Gesprek vr 5 januari
Falaise
In de duisternis van de grotten was geluid als een kompas voor de mens. Een licht om hen door de blindheid te leiden. Een lied om de muren te verlichten. Schreeuwen waren nodig om de weg te leiden. Liederen waren nodig om de duisternis te verlichten. Ook hier schreeuwt het, zoekt het, tast het. Het gaat zo goed mogelijk vooruit in de tunnel der tijden. Is dit de voet van de muur of de top van de wereld? Sterft het leven hier of wordt het herboren? Maar het valt en stijgt met dezelfde helderheid, met dezelfde onschuld, met dezelfde vasthoudendheid.
Het wil doorzetten. Wat het ook kost. Het is met velen. Het is een kudde. Het is een menigte. Bijna een familie. En, in de gaten achtergelaten door een wereld in puin, verzint het iets nieuws. Een ander einde van de wereld is mogelijk - het is zelfs begonnen. Dat is wat deze lichamen zeggen. Die van een leven dat schittert, die van een leven dat klopt.
-|-
Tweede deel van het tweeluik dat met Là begon, Falaise is niet echt een vervolg. Het is meer zijn tegenpool. Zijn echte plaats. De handschoen omgedraaid. We zijn verhuisd naar de andere kant van de muur, de andere kant van de wereld. Dit krioelende leven, overlopend door de muren. Hier is het, voor ons. Bezorgd. Breekbaar. Koppig. Meervoud. Ze is nog niet klaar. Ze heeft nog dingen te zeggen. Ze komt van ver, ver weg. Of spreekt voor later. Ze weet niet zeker of ze de ramp heeft overleefd of dat ze hem voor is. Ze weet het gewoon niet.
Maar één ding is zeker: ze beeft - van vreugde, tederheid, angst, en verlangen - verlangen om vooruit te gaan, om niet toe te geven, om niet terug te gaan, om uit te zoeken hoe, om te kwellen, om de schuld te geven, om schuldig te zijn, vreselijk schuldig om deze hik van de wereld te zijn, ze aarzelt, ze aarzelt en het kan haar niet schelen, ze zoekt montage, ze speelt de rollen, en verstoort dan wat van haar verwacht werd. Wat dan ook. Ze trilt. Alsof ze leeft. Ze is tenslotte het leven zelf. Degene die aandringt.
RECENSIES
Télérama
'Will humanity withstand its fall? In a metaphorical waltz, extraordinary performers (including a horse) defy the announced catastrophe.'
La grande parade
'Falaise is a superb performance where dance, acrobatics, acting, music and dressage merge into splashes of genius to create a fascinating universe. The senses are brilliantly stimulated. A must see!'
Putsch Media
'A visually stunning show that questions the state of the world and humanity. During the collapse, the lyricism of the present makes the fall more beautiful.'
Credits
auteurs en regisseurs Camille Decourtye en Blaï Mateu Trias
op het podium Lucia Bocanegra, Noëmie Bouissou, Camille Decourtye, Blaï Mateu Trias, Oriol Pla, Julian Sicard,
Marti Soler, Guillermo Weickert, een paard, duiven
samenwerking in regie Maria Muñoz - Pep Ramis / Mal Pelo
samenwerking in dramaturgie Barbara Métais-Chastanier
scenografie Lluc Castells bijgestaan door Mercè Lucchetti
geluidsontwerp Fred Bühl
lichtontwerp Adèle Grépinet
kostuumontwerp Céline Sathal
opgenomen muziek Joel Bardolet
technisch beheer Sébastien Reyé
licht Nicolas Zuraw
regie Mathieu Miorin, Benjamin Porcedda en/of Cédric Bréjoux
geluid Fred Bühl, Rodolphe Moreira
dierverzorging Francis Tabouret, Perrine Comellas
directeur/promotie Laurent Ballay
administrateur productie Caroline Mazeaud
productieleider Pierre Compayré
foto's François Passerini
productie Baro d'evel
coproducties GREC 2019 festival de Barcelona, Teatre Lliure de Barcelone, Théâtre Garonne, scène européenne, Malraux scène nationale Chambéry Savoie, ThéâtredelaCité - CDN Toulouse Occitanie, Pronomade(s) en Haute-Garonne, CNAR, L'Archipel, scène nationale de Perpignan, MC93 - Maison de la Culture de Seine-Saint-Denis, CIRCa, Pôle National Cirque, Auch Gers Occitanie, Le Grand T, théâtre de Loire-Atlantique, le Parvis, scène nationale Tarbes-Pyrénées, Les Halles de Schaerbeek - Brussel, L'Estive, scène nationale de Foix et de l'Ariège, le cirque Jules Verne, pôle national cirque, Amiens, la scène nationale d'Albi dans le cadre du soutien du FONDOC, Bonlieu, scène nationale d'Annecy, La Comunidad de Madrid (Teatros del Canal), le domaine d'O (Montpellier 3M), Houdremont, scène conventionnée de la Courneuve, 2 Pôles Cirque en Normandie / La Brèche à Cherbourg - Cirque-Théâtre d'Elbeuf
-|-
begunstigde van het grensoverschrijdende samenwerkingsproject PYRENART in het kader van het Interreg V-A-programma Spanje-Frankrijk-Andorra POCTEFA 2014-2020 - Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO)
residenties Théâtre Garonne, scène européenne, Les Pronomade(s) en Haute-Garonne CNAR, CIRCa, PNC, Auch Gers Occitanie, ThéâtredelaCité - CDN Toulouse Occitanie, Le Théâtre de Lorient, La Brèche, PNC de Cherbourg, L'Avant-Scène Cognac
met steun van DGCA Ministerie van Cultuur en Communicatie, het provinciebestuur van Haute-Garonne, Ville de Toulouse en Generalitat de Catanlunya, ICEC
Het bedrijf staat onder financiële overeenkomst met het Ministerie van Cultuur en Communicatie en de Regionale Directie van Culturele Zaken van Occitanië / Pyreneeën - Middellandse Zee en de Regio Occitanië / Pyreneeën - Middellandse Zee. Het ontvangt operationele financiering van de stad Toulouse.