Hardkoor
Hardkoor
Na het grensverleggende drieluik PERMANENT DESTRUCTION vormt Naomi Velissariou samen met componist en producer Frank Wienk (Binkbeats), drummer Jens Bouttery en het Nederlands Kamerkoor een nieuwe muzikaal-theatrale formatie. HARDKOOR is een stand-up tragedy concert, een stream of self-consciousness op techno, triphop en koormuziek.
Duur 90 minuten
Genre Theater
Taal Nederlands en Engels
Boventiteling Engels
Let op: in deze voorstelling komt hard geluid en flitsend licht voor. En er wordt een stroboscoop gebruikt.
Hardkoor
“I am not being burned out at home. I am at home burning out my doubts. And once my doubts are burned out, I will come out and I will play with you.”
Een alleenstaande moeder en kunstenaar trekt zich voorafgaand aan haar 40e verjaardag een jaar lang terug uit het openbare leven. Vanuit de stilstand van haar burn-out (die ze ziet als een crisis van het hele systeem, zowel in fysiek, mentaal als spiritueel opzicht) levert ze een gevecht tegen de druk van de tijd, tegen de beelden waaraan ze probeert te ontsnappen door er zich al dan niet aan te conformeren en tegen haar buitensporige zelfbewustzijn en zelfkritiek. Via een persoonlijke uitputtingsslag in taal, muziek en beweging baant ze zich een weg naar een schaamteloos bestaan, waarin de never ending zoektocht naar bevestiging plaats maakt voor radicale zelfliefde en een toch-niet-zo-boring balans.
Onder het motto “never waste a good crisis” rekent ze, in het bijzijn van het publiek, af met de persoonlijke en maatschappelijke blind spots, die haar in deze toestand hebben gebracht: haar onzekerheid als alleenstaande moeder, de druk van sociale media, de verstoorde relatie met haar lichaam, de cultus van growth en self improvement, de bullshitisering van ons werkende leven, de vermarkting van de zorg, het failliet van het gezin als fundament van de samenleving en de constante overprikkeling van ons brein als gevolg van onze hedendaagse manier van leven.
-|-
De snoeiharde taal van Velissariou die, in een vloeiende combinatie van Engels en Nederlands, verstikkende mensbeelden aan gort wil slaan, wordt in HARDKOOR versneden met het mind fucking sound design van Joost Maaskant en Frank Wienk (Binkbeats). Met Maaskant vormde Velissariou eerder het duo PERMANENT DESTRUCTION. Producer Frank Wienk vertaalt hun sound in HARDKOOR naar een compositie, die de grenzen tussen akoestische en elektronische muziek aftast. Die compositie wordt uitgevoerd door drummer Jens Bouttery en het Nederlands Kamerkoor (NKK). Het NKK behoort al meer dan 80 jaar tot de wereldtop van de koormuziek en staat bekend om zijn nieuwe vergezichten als het gaat om de ontwikkeling en uitvoeringspraktijk van koormuziek op topniveau. Het geheel vindt plaats in een decor, dat door ontwerper Boris Acket wordt omschreven als een “brutalistische techno-tempel": een modulaire installatie van licht- en geluidstechniek, met een bijzondere rol voor de stemmen van het koor. Acket is een hedendaagse kunstenaar, componist en regisseur, gespecialiseerd in het bouwen van multidisciplinaire systemen. De kostuums bestaan uit high fashion loungewear, ontworpen door MAISON the FAUX, een creatieve studio die zich voordoet als een groots modehuis en waarvan het werk eveneens wordt bepaald door een multidisciplinaire aanpak.
De combinatie tussen de pijnlijke eerlijkheid van de tekst, de bezwerende ritmes van het sound design, de kerkelijke grootsheid van de koorzang, de ruwe kaalheid van de installatie en het high fashion gehalte van het kostuumontwerp, maken van HARDKOOR een harmoniserend zingevingsritueel in tijden van hysterische werkelijkheidsbeleving.
Over Naomi Velissariou
Naomi Velissariou (Bilzen, 1984) is een Grieks-Belgische regisseur, schrijver, acteur en performancekunstenaar met een voortdurende fascinatie voor de vloeibaarheid van hedendaagse identiteit en de manier waarop deze wordt ingezet in de huidige beeldcultuur. Ze is de exponent van een generatie geëngageerde podiumkunstenaars en is niet bang om namens deze generatie op de barricades te gaan staan. Velissariou gebruikt filosofische, wetenschappelijke en persoonlijke denkbeelden als grondslag voor voorstellingen met een rijke beeldtaal.
REVIEWS
De Volkskrant
“In Hardkoor slaagt Velissariou erin een emotioneel dieptepunt te transformeren tot diep roerend theater.”
NRC
“Schaamte en zelfkritiek wedijveren met systeemkritiek en woede in Velissarious prachtige, zeer muzikaal en ritmisch door haar vertolkte teksten - en al die stemmen representeren het gebekvecht in het moederbrein.”
Theaterkrant
“In Hardkoor dagen loepzuivere koorstemmen, meedogenloze drumslagen en een zinderende lichtshow elkaar onverbiddelijk uit. Toch zijn het de openhartige teksten van Velissariou die het langst blijven nagalmen.”
Credits
HARDKOOR is een productie van Theater Utrecht, met co-producenten Holland Festival en het Nederlands Kamerkoor, i.s.m. Nicole Beutler Projects.
Naar een initiatief van het Nederlands Kamerkoor.
concept, regie, tekst en performance Naomi Velissariou
muzikale compositie Joost Maaskant en Frank Wienk
muzikale regie Frank Wienk
drums, percussie en live electronics Jens Bouttery
zang het Nederlands Kamerkoor (Bethany Shepherd, Julie Hasfjord, Elsbeth Gerritsen, Emma Nelson, Ambro Golachowski, Jobbe Hoebink, Gilad Nezer en Sebastiaan Ammerlaan)
repetitor Béni Csillag
artistieke vertegenwoordiging NKK Imre Ploeg
scenografie en lichtontwerp Boris Acket
kostuumontwerp MAISON the FAUX
geluidstechnisch systeemontwerp Sander van der Werff
bewegingscoach en choreograaf koor Nicole Beutler
outside eye Benjamin Abel Meirhaeghe
onmisbare hulp Casper Vandeputte
regie-assistent Lindsy Dias
-|-
“Met dank aan Anne Breure om dit avontuur met mij aan te gaan, om mijn hand op de juiste momenten vast te houden en ook weer los te laten, dank aan Lucien Rentmeester voor onze liefdevolle manier van uit elkaar gaan en om de meest toegewijde vader te zijn voor onze zoon, dank aan Thomas Dudkiewicz om deze alleenstaande moeder staande te houden, dank aan Luca Meisters om me te leren wat vriendschap is, dank aan Cristian Boscheri om me elke dag van mijn burn-out aan het lachen te maken, dank aan mijn ouders voor alle uren dat ze op Fransje kwamen passen en dank aan Fransje voor de vanzelfsprekendheid waarmee hij mij "mama" noemt.”
De tekst van I am a parent is gebaseerd op en geïnspireerd door A life's work van Rachel Cusk.