Het eind van het begin van het einde (8+)

Sluiten
Nederlands Theater Festival

Het eind van het begin van het einde (8+)

Theater Artemis / hetpaleis / Het Zuidelijk Toneel / Jetse Batelaan

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
Het eind van het begin van het einde (8+)
Theater Artemis / hetpaleis / Het Zuidelijk Toneel / Jetse Batelaan
1e rang €27,50 - 2e rang €25 - 3e rang €14,50

‘Pijnlijk en melancholisch, maar ook bijzonder hilarisch en raak.’ – Theaterkrant

Treedt binnen in de wereld van prijswinnend regisseur Jetse Batelaan. Even origineel als grappig rekt hij de grenzen van de fantasie op. Zijn werk is radicaal en grensverleggend. In binnen- en buitenland ontving hij meerdere prijzen voor zijn werk, waaronder de Zilveren Leeuw van de Biënnale van Venetië.

Deze voorstelling is onderdeel van het Nederlands Theater Festival. Van 2 t/m 12 september toont het festival de beste voorstellingen van afgelopen seizoen en laat het daarnaast succesvolle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van theater zien. Traditiegetrouw wordt het festival geopend met De Staat van het Theater en worden in het laatste weekend tijdens het Gala van het Nederlandse Theater de belangrijkste Toneelprijzen uitgereikt.

aanvang 16:00 uur
duur 90 minuten, zonder pauze
zaal Rabozaal
taal Nederlands

Deze familievoorstelling voor iedereen vanaf acht jaar start waar normaal alle andere eindigen: acteurs naar huis en alle spullen in de vrachtwagen. Klaar om door te rijden naar het volgende theater.

Maar wat als er ondertussen helemaal geen theaters meer zijn? Het eind van het begin van het einde probeert als voorstelling wanhopig nog iets voor te stellen. Misschien is het allerlaatste verhaal nog te redden of is er zelfs een weg terug. Wie helpt er mee?

Juryrapport - Officiële Juryselectie Vlaanderen

In Het eind van het begin van het einde van Jetse Batelaan / Theater Artemis, Het Zuidelijke Toneel & hetpaleis maakt de tijd amok. Op een leeg podium bouwen techniekers in omgekeerde volgorde, tegen de tijd in, een decor op. Ze lopen achteruit, als ze drinken loopt hun biertje terug in de fles, een man heeft een hoofdwond die hij pas achteraf oploopt.

Ondertussen komen er zinnen voorbij. Ze zweven over het podium of prijken op kisten of het zeil dat vanzelf uitrolt over de vloer. Die zinnen stimuleren de kijkers – van 8 tot 88 jaar – om hun verbeelding te gebruiken. Ze geven het publiek ook de hoofdrol in het stuk: ‘Zonder jullie betekent dit helemaal niets, dus wij zijn heel blij dat jullie er zijn. Dan kunnen deze woorden nog iets gaan worden.’

Het gekke is: het decor dat de techniekers opbouwen, verbeeldt het podium dat we zien, maar dan in een verre akelige toekomst. De mens is er uitgeroeid. De natuur overwoekerde het gebouw. De enige levende wezens zijn verweesde personages uit verhalen en films, zoals The Pink Panther, Pikachu, Spiderman of Jip van Jip en Janneke. Resten van de verbeelding die met de mens verdween. Alleen voor een groepje investeerders loopt de tijd niet achteruit, maar vooruit. Zij kijken dan ook strak vooruit, naar de baten die uit het gebouw te halen vallen. Ze krijgen een rondleiding op het podium door P trick, die belast is met de verkoop van de activa van het theater, dat op de fles ging bij gebrek aan publiek.

-|- De investeerders krijgen het op hun heupen van de ruimte, zeker als P trick uitlegt dat de dingen daar ooit zomaar iets anders konden worden. Ook het publiek in de zaal jaagt hen de stuipen op het lijf. Een van hen krijgt er een hysterische toeval bij: ‘Dan kan ik ineens iets anders worden? Ik ben wie ik ben. (…). Ik ben dit al jaren en het heeft me heel veel energie gekost om te staan waar ik sta en dat gaan jullie me niet afpakken. Ik heb daar veel te hard voor gewerkt.’

In die ene zin fileert Jetse Batelaan ons hele neoliberale bestel, dat allesbehalve ‘liberaal’ is, maar draait om angst voor al wat niet meetbaar en controleerbaar is, niet in centen en procenten uit te drukken valt, ambigu en meerzinnig is. Het haat de mens als dier met verbeelding. Als dat denken zegeviert, suggereert Batelaan, dan is het binnenkort afgelopen met de mensheid. Dat is wat de slotscene ook ‘bewijst’.

Dit stuk bewijst echter ook dit: met verbeelding kan je een stuk maken dat zelfs de meest onwaarschijnlijke gedachte tot in het kleinste, meest absurde detail werkelijkheid laat worden. Het toont waartoe theater in staat is, en waarom we daar als publiek bij nodig zijn. Zelden zagen we zo’n meerduidige jeugdtheatervoorstelling, die met simpele inventiviteit en aanschouwelijke gekkigheid tegelijk zoveel te vertellen heeft over de gevaren van deze tijd, door op meesterlijke wijze eerst en vooral zichzelf als onderwerp te nemen.

MET CORONATOEGANGSBEWIJS

Om deze voorstelling te bezoeken heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs nodig. Dit kan een negatieve testuitslag (testbewijs) zijn, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona (herstelbewijs). Deze dient u in de CoronaCheck-app of geprint via CoronaCheck.nl in een QR-code om te zetten. Dan pas heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs.

LEES MEER

CREDITS

regie
Jetse Batelaan
decor en licht
Theun Mosk
kostuums
Liesbet Swings
muziek
Gerjan Piksen
dramaturgie
Koen Haagdorens
regie-assistentie
Tim Verbeek
artistiek advies
Els De Bodt, Piet Menu
spel
Gina Beuk, Elias De Bruyne, Goele Derick, Joep van der Geest, Julia Ghysels, Lucas van der Vegt, Willemijn Zevenhuijzen
coproductie
Theater Artemis, Het Zuidelijk Toneel, hetpaleis
met dank aan
Thomas Dudkiewicz, Paul Koek, Annelie Koning

Meer van het Nederlands Theater Festival

Language NP Language no problem De Gliphoeve Orkater / Bijlmer Parktheater / Geert Lageveen Muziektheater De Gliphoeve
Sluiten De Gliphoeve Orkater / Bijlmer Parktheater / Geert Lageveen
De Gliphoeve toont de levenskracht van de immigrant en doet met rauwe, energieke muziek, zijn best door het beton heen te breken.
Language NP Language no problem Through the Grapevine not standing / Alexander Vantournhout Dans Through the Grapevine
Sluiten Through the Grapevine not standing / Alexander Vantournhout
Performers Alexander Vantournhout en Axel Guérin tonen in een eigenzinnige pas-de-deux hun lichamen, ontdaan van elke franje. Met veel inspanning en concentratie zoeken de twee naar balans, evenwicht en harmonie zonder daarbij de humor te schuwen.
Language NP Language no problem Sea Wall Het Nationale Theater / Erik Whien Theater Sea Wall
Sluiten Sea Wall Het Nationale Theater / Erik Whien
Hoe leef je verder als het ergste is gebeurd? Sea Wall is een beklemmende monoloog geschreven door Simon Stephens.

"Overweldigend" - de Volkskrant ★★★★
Language NP Language no problem Laura H. Toneelgroep Oostpool / Nina Spijkers Theater Laura H.
Sluiten Laura H. Toneelgroep Oostpool / Nina Spijkers
Naar de gelijknamige bestseller van Thomas Rueb. De afstand tussen waar je staat en waar je naar kijkt, is bepalend voor wat je ziet
Language NP Language no problem De Staat van het Theater Guy Weizman / Nederlands Theater Festival Events & Awards De Staat van het Theater
Sluiten De Staat van het Theater Guy Weizman / Nederlands Theater Festival
Het Nederlands Theater Festival opent traditiegetrouw met de Staat van het Theater. Dit jaar is de Staat in handen van Guy Weizman - theatermaker, choreograaf, en sinds 2017 artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel (NNT) en internationaal dansgezelschap Club Guy & Roni.De Staat van ...