het jaar van de kreeft
het jaar van de kreeft
Voorstellingen
'Als u niet gaat kijken, bent u een dief van uw eigen geluk.' - NRC ★★★★★
Luk Perceval bewerkte voor ITA een van zijn lievelingsromans, Het jaar van de kreeft. Met deze bestseller uit 1972 slaagde Hugo Claus erin om een roman over de liefde te schrijven die zowel het diepzinnige als het banale omvat. In korte hoofdstukken schetst hij het portret van twee geliefden die niet met noch zonder elkaar kunnen. Wat is het dat twee mensen samenbrengt als er niets lijkt te kloppen?
Duur 110 minuten
Genre Theater
Taal Nederlands
Het jaar van de kreeft
Twee geliefden zitten gevangen in een onontkoombare spiraal van intimiteit en afstandelijkheid, trots en overgave, leven en dood. Maria Kraakman en Gijs Scholten van Aschat spelen en dansen in een fysiek uitputtende voorstelling de verrukking van de verliefdheid én de achterhoedegevechten na de breuk.
-|-
De dwangmatigheid van de relatie klinkt door in de door Jeroen van Veen gecomponeerde en live gespeelde pianomuziek. Zij stuwt de twee geliefden voort in een dodendans richting het einde, waar geen van beiden de afloop definitief wil inluiden.
Luk Perceval over Het jaar van de kreeft
Het jaar van de kreeft is een meedogenloos boek. Meedogenloos omdat het de liefde toont in haar vergankelijkheid. Het verhaal laat zien hoe de liefde na de eerste verrukking al snel overgaat in valse verwachtingen en onverdraaglijke ontgoocheling. In de toneelbewerking staat die breuk tussen verwachting en realiteit in de liefde centraal. Wat mij interesseert, is de vage scheidingslijn tussen waan en werkelijkheid, de liefde als verslaving en zelfbedrog.
CAST
REVIEWS
NRC
'Wondermooi is die uitbeelding van de aantrekkingskracht en verkennende erotische handelingen tussen deze man en vrouw in de openingsscènes. Vanaf dat moment weet je dat Het jaar van de kreeft, de vertoneling van de roman van Hugo Claus, een traktatie zal zijn. Vederlicht, frapperend en vloeiend, in de vaste hand van regisseur Luk Perceval. Hij had een idee, een gewaagd idee: niet imiteren, maar transformeren; de geest, de ziel van het werk van een ander genie eren door de schoonheid van het lichaam op de plaats van de woorden te zetten. Die operatie is volmaakt geslaagd.'
de Telegraaf
'Maria Kraakman en Gijs Scholten van Aschat hebben zich de afwijkende, uiterst fysieke speelstijl magnifiek eigen gemaakt. Ze slepen je mee in hun rauwe, intense. maar bovenal kwetsbare spel van aantrekken en afstoten. Hun destructieve gedrag schuurt bovendien prachtig met de zachtzoete melodieën van pianist Jeroen van Veen.'
Trouw
'Het is fascinerend om twee van de beste tekstacteurs van Nederland zich zo schaamteloos fysiek op hun rol te zien werpen. Zeker Kraakman weet fenomenaal een verward, gelaagd en ongrijpbaar personage neer te zetten dat je gevoelsmatig wel degelijk begrijpt. Haar geliefde moet haar kwikzilveren lichaam en emoties zien bij te benen, maar blijkt daar niet toe in staat. Dat levert een van de mooiste beelden van de voorstelling op: hij probeert onhandig een kapotte sekspop op te blazen, terwijl zij als een krankzinnige rondjes fietst op het kinderfietsje om zijn aandacht te trekken. Een beeld waarvan je de betekenis niet precies in woorden kan vatten. Maar dat je wel bijna fysiek aan je hart voelt trekken.'
De Groene Amsterdammer
‘Gijs Scholten van Aschat en Maria Kraakman trekken alle registers van hun grote toneelspelerstalenten wijd open. (...) Luk Perceval laat met Het jaar van de kreeft opnieuw zien wat een groot kunstenaar hij is.’
DIGITALE PROGRAMMABROCHURE
Lees meer over de regie en de scenografie van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.
BEHIND THE SCENES
Ga backstage bij het repetitieproces van Het jaar van de kreeft en ontdek hoe de voorstelling gemaakt is.
Luk Perceval (Lommel, 1957) is een Vlaamse acteur en regisseur.
In seizoen 22|23 wordt zijn regie van Het jaar van de kreeft in reprise genomen.
CREDITS
van Hugo Claus
regie Luk Perceval
bewerking Peter van Kraaij, Luk Perceval
dramaturgie Peter van Kraaij
scenografie Katrin Brack
lichtontwerp Mark Van Denesse
muziek Jeroen van Veen
choreografie Ted Stoffer
kostuums Annelies Vanlaere-|-
particulier producent Van Meeuwen Kan Fonds, Mies en Jaap Kamp
met Maria Kraakman, Gijs Scholten van Aschat, Jeroen van Veen (muziek)
assistent regie Tatiana Pratley, Belle de Wit
assistent scenografie Ramón Huijbrechts
castingadvies Hans Kemna
fotografie Sanne Peper
met dank aan Macbike, Claartje Chajes, Joukje de Boer, Martha Mojet