ICOON

ICOON
06 mei '25 t/m 07 mei '25
Introdans

Choreografe Lucinda Childs, icoon van de minimalistische dans, wordt in 2025 85 jaar. Introdans viert dit met ICOON, een eerbetoon aan haar unieke stijl. De avond voert het publiek langs Interior Drama (1977, voor het eerst in Nederland), bekende stukken als Kilar, Petricor en Concerto, en eindigt met de wereldpremière van Notes of Longing. Childs’ bewegingstaal is abstract en mathematisch, met eenvoudige maar complexe patronen. Introdans, dat meer van haar werk danst dan welk gezelschap ook, benadrukt met ICOON hun bijzondere band.

ICOON
wordt bij ITA live begeleid door Het Nationaal Jeugd Orkest (NJO) o.l.v. dirigent Jurjen Hempel en door Matteo Myderwyk, componist en pianist van Notes of Longing.

Duur 100 minuten, incl. pauze
Genre Dans
Taal Language no problem

Recensies

De Volkskrant

'De choreografieën van Lucinda Childs zitten de dansers van Introdans als gegoten.'

Lees de volledige recensie hier

Trouw

'Met spel van herhaling, ritme en ruimte viert Lucinda Childs de schoonheid van beweging.'

Lees de volledige recensie hier

ICOON


Interior Drama

Interior Drama is een van de vroege werken van Childs. De choreografie ging in 1977 in de befaamde Brooklyn Academy of Music in New York in première en is sindsdien op allerlei binnen- én buitenlocaties in de stad – vooral op grote, platte daken – uitgevoerd. Je zou het werk, dat volledig in stilte wordt uitgevoerd, een studie naar minimale repetitieve beweging kunnen noemen, maar dit kleine juweel overstijgt dit onderzoek als doel op zich. Geometrie, ruimtelijke verhoudingen, timing, snelheid en variabele herhaling staan weliswaar centraal in de ‘wiskundige’ choreografie, maar het resultaat is vooral hypnotiserend en betoverend.

Kilar

Kilar is het eerste werk dat Lucinda Childs in 2013 speciaal voor Introdans creëerde. De choreografie is een ingenieuze interactie met het Piano Concerto van (film)componist Wojciech Kilar. Childs imponeert in Kilar – zoals in de meeste van haar creaties – met sprankelende, abstracte en complexe danspatronen, maar de choreografe heeft zichzelf in het middendeel ook op een nieuwe manier uitgedaagd door de dansers in crinolines (hoepelrokken) en met kubussen van staaldraad te laten dansen. Dat levert niet alleen veel mooie beelden op, maar geeft haar werk ook een romantische ‘touch’.

Petricor

Petricor (‘de geur die vrijkomt wanneer regen op droge grond valt’) is het derde werk dat de ‘koningin van de minimal dance’ in 2018 voor Introdans creëerde. Childs liet zich voor deze creatie inspireren door de gelijknamige compositie van Ludovico Einaudi, bekend van onder meer zijn muziek voor de Franse filmhit Intouchables. Het resultaat is een complexe maar tegelijkertijd kraakheldere choreografie van repeterende, klassieke danspassen die licht als een veertje in de ruimte zijn geplaatst. De ingenieuze mathematische patronen die Childs daarbij creëert, worden in getekende versie ook zichtbaar op het decor van de Franse kunstenaar Dominique Drillot. Abstracte kunstwerken die de genialiteit van de choreografie nog eens onderstrepen.
-|-
Concerto
Een elektriserend werk dat als één wervelwind aan je voorbij trekt. Zo werd Lucinda Childs Concerto bij de Nederlandse première in 2007 ontvangen. In deze misschien wel meest ‘balleteske’ choreografie van de Amerikaanse ‘koningin van de minimal dance’ jaagt zij zeven dansers in continu wisselende formaties over het toneel op de voortstuwende muziek van Henryk Mikołaj Górecki. Met uiterst kleine variaties en verschuivingen creëert Childs een caleidoscopisch juweel: op het oog heel eenvoudig, maar o zo geraffineerd en meesterlijk.

Introdans-directeur Roel Voorintholt over ICOON
“Hoe bijzonder is het dat wij, als klein Nederlands gezelschap, deze intensieve relatie met dit Amerikaanse ‘icoon’ heb kunnen opbouwen. Voor mij zijn Childs’ meesterwerken echt het ‘paradepaardje’ van Introdans. Haar werk is meditatief, uiterst esthetisch, en met dat van geen andere choreograaf te vergelijken. Je wordt er als vanzelf in meegevoerd en door betoverd, en ik hoor ook vaak van toeschouwers dat ze er heel kalm en relaxt van worden – en dat is ook wel eens fijn in deze chaotische tijden.”

MEER DANS

Language NP Language no problem Zona Franca Alice Ripoll / Cia. Suave Dans Zona Franca
Sluiten Zona Franca Alice Ripoll / Cia. Suave
24 mrt '25
Spetterend gemeenschapsritueel als schreeuw van de jonge Braziliaanse generatie.
Language NP Language no problem Figures in Extinction Nederlands Dans Theater 1 Dans Figures in Extinction
Sluiten Figures in Extinction Nederlands Dans Theater 1
26 mrt '25 t/m 29 mrt '25
We leven in een tijdperk van uitsterving. Zullen we ooit in staat zijn om te benoemen wat we kwijtraken? Wat betekent het om getuige te zijn van een geweld waarvan we zowel dader als slachtoffer zijn? NDT en Complicité presenteren een nieuw avondvullend werk van Crystal Pite en Simon McBurney.
Language NP Language no problem (Sur)Render Theater Rotterdam / Alida Dors Dans (Sur)Render
Sluiten (Sur)Render Theater Rotterdam / Alida Dors
30 mrt '25 t/m 31 mrt '25
Choreograaf Alida Dors doet in nieuwe voorstelling radicale oproep om samen te bewegen.
Language NP Language no problem Falling into shadow Nederlands Dans Theater 2 Dans Falling into shadow
Sluiten Falling into shadow Nederlands Dans Theater 2
02 apr '25 t/m 04 apr '25
Johan Inger maakte Walking Mad (2001) dat ons meeneemt door de fases tussen waanzin en geweld. In Wir sagen uns Dunkles (2017) van Marco Goecke ontstaan verhalen vanuit onbeschrijflijke energieën. En het expressieve nieuwe werk van Botis Seva wordt door NDT getoond in de wereldpremière.
Language NP Language no problem Ochtenddauw Vainergill Thurnim, Diana Dzhabbar Dans Ochtenddauw
Sluiten Ochtenddauw Vainergill Thurnim, Diana Dzhabbar
10 apr '25
Een meeslepend duet tussen dans en saxofoon, waarin de grenzen van expressie en emotie worden verkend en verlegd.
Language NP Language no problem Radical Space: Vainergill Thurnim, Rohan Ayinde en Diana Dzhabbar Internationaal Theater Amsterdam Dans Radical Space: Vainergill Thurnim, Rohan Ayinde en Diana Dzhabbar
Sluiten Radical Space: Vainergill Thurnim, Rohan Ayinde en Diana Dzhabbar Internationaal Theater Amsterdam
11 apr '25 t/m 12 apr '25
Een legendarisch gesprek tussen dichter Nikki Giovanni en schrijver James Baldwin wordt op artistieke wijze voortgezet door dans, muziek en poëzie.
Language NP Language no problem ICOON Introdans Dans ICOON
Sluiten ICOON Introdans
06 mei '25 t/m 07 mei '25
Focusprogramma rond unieke danspersoonlijkheid Lucinda Childs. ‘Noem het dansende wiskunde, muzikaal wandelen of bewegende figuren, het is opwindend en lucide. Alsof Childs met een geodriehoek de menselijke drift heeft willen beteugelen.’ – de Volkskrant
Language NP Language no problem Mystic ICK Dans Amsterdam / Shailesh Bahoran Dans Mystic
Sluiten Mystic ICK Dans Amsterdam / Shailesh Bahoran
08 mei '25
Voortbouwend op zijn eerdere werken, zoals SHAKTI en AGHORI, waarin Indiase levensbeschouwing en Hindoestaanse cultuur de uitgangspunten vormen, zoekt Shailesh Bahoran in MYSTIC naar de universaliteit van het mystieke.
Language NP Language no problem Als het anders loopt (9+) Het Houten Huis / Plan d- / Club Guy & Roni dans-familie Als het anders loopt (9+)
Sluiten Als het anders loopt (9+) Het Houten Huis / Plan d- / Club Guy & Roni
11 mei '25 t/m 12 mei '25
Muziektheater vol beeldende poëzie en dans. Als het anders loopt won de Zilveren Krekel voor ‘meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie’ en de Jonge Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansproductie 2023’.
Language NP Language no problem Into the Hairy Nederlands Dans Theater 1 Dans Into the Hairy
Sluiten Into the Hairy Nederlands Dans Theater 1
20 mei '25 t/m 24 mei '25
Into the Hairy zoekt de grenzen van de moderne dans op door klassieke dans te verbinden met de underground clubcultuur en is een sterk, eigenzinnig werk over de kracht die ontstaat uit kwetsbaarheid.
Language NP Language no problem echo_re_echo WArd/waRD / Ann Van den Broek Dans echo_re_echo
Sluiten echo_re_echo WArd/waRD / Ann Van den Broek
03 jun '25 t/m 04 jun '25
In echo_re_echo onderzoeken choreograaf Ann Van den Broek en zanger Gregory Frateur de aantrekkingskracht en afstand tussen hun persoonlijke en artistieke identiteit om deze te laten resoneren in kracht en kwetsbaarheid.