ICOON

Sluiten

ICOON

Introdans

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
ICOON
Introdans

Choreografe Lucinda Childs, icoon van de minimalistische dans, wordt in 2025 85 jaar. Introdans viert dit met ICOON, een eerbetoon aan haar unieke stijl. De avond voert het publiek langs Interior Drama (1977, voor het eerst in Nederland), bekende stukken als Kilar, Petricor en Concerto, en eindigt met de wereldpremière van Notes of Longing. Childs’ bewegingstaal is abstract en mathematisch, met eenvoudige maar complexe patronen. Introdans, dat meer van haar werk danst dan welk gezelschap ook, benadrukt met ICOON hun bijzondere band.

ICOON
wordt bij ITA live begeleid door Het Nationaal Jeugd Orkest (NJO) o.l.v. dirigent Jurjen Hempel en door Matteo Myderwyk, componist en pianist van Notes of Longing.

Duur 125 minuten, incl. pauze
Genre Dans
Taal Language no problem

Recensies

De Volkskrant

'De choreografieën van Lucinda Childs zitten de dansers van Introdans als gegoten.'

Lees de volledige recensie hier

Trouw

'Met spel van herhaling, ritme en ruimte viert Lucinda Childs de schoonheid van beweging.'

Lees de volledige recensie hier

ICOON


Interior Drama

Interior Drama is een van de vroege werken van Childs. De choreografie ging in 1977 in de befaamde Brooklyn Academy of Music in New York in première en is sindsdien op allerlei binnen- én buitenlocaties in de stad – vooral op grote, platte daken – uitgevoerd. Je zou het werk, dat volledig in stilte wordt uitgevoerd, een studie naar minimale repetitieve beweging kunnen noemen, maar dit kleine juweel overstijgt dit onderzoek als doel op zich. Geometrie, ruimtelijke verhoudingen, timing, snelheid en variabele herhaling staan weliswaar centraal in de ‘wiskundige’ choreografie, maar het resultaat is vooral hypnotiserend en betoverend.

Kilar

Kilar is het eerste werk dat Lucinda Childs in 2013 speciaal voor Introdans creëerde. De choreografie is een ingenieuze interactie met het Piano Concerto van (film)componist Wojciech Kilar. Childs imponeert in Kilar – zoals in de meeste van haar creaties – met sprankelende, abstracte en complexe danspatronen, maar de choreografe heeft zichzelf in het middendeel ook op een nieuwe manier uitgedaagd door de dansers in crinolines (hoepelrokken) en met kubussen van staaldraad te laten dansen. Dat levert niet alleen veel mooie beelden op, maar geeft haar werk ook een romantische ‘touch’.

Petricor

Petricor (‘de geur die vrijkomt wanneer regen op droge grond valt’) is het derde werk dat de ‘koningin van de minimal dance’ in 2018 voor Introdans creëerde. Childs liet zich voor deze creatie inspireren door de gelijknamige compositie van Ludovico Einaudi, bekend van onder meer zijn muziek voor de Franse filmhit Intouchables. Het resultaat is een complexe maar tegelijkertijd kraakheldere choreografie van repeterende, klassieke danspassen die licht als een veertje in de ruimte zijn geplaatst. De ingenieuze mathematische patronen die Childs daarbij creëert, worden in getekende versie ook zichtbaar op het decor van de Franse kunstenaar Dominique Drillot. Abstracte kunstwerken die de genialiteit van de choreografie nog eens onderstrepen.
-|-
Concerto
Een elektriserend werk dat als één wervelwind aan je voorbij trekt. Zo werd Lucinda Childs Concerto bij de Nederlandse première in 2007 ontvangen. In deze misschien wel meest ‘balleteske’ choreografie van de Amerikaanse ‘koningin van de minimal dance’ jaagt zij zeven dansers in continu wisselende formaties over het toneel op de voortstuwende muziek van Henryk Mikołaj Górecki. Met uiterst kleine variaties en verschuivingen creëert Childs een caleidoscopisch juweel: op het oog heel eenvoudig, maar o zo geraffineerd en meesterlijk.

Introdans-directeur Roel Voorintholt over ICOON
“Hoe bijzonder is het dat wij, als klein Nederlands gezelschap, deze intensieve relatie met dit Amerikaanse ‘icoon’ heb kunnen opbouwen. Voor mij zijn Childs’ meesterwerken echt het ‘paradepaardje’ van Introdans. Haar werk is meditatief, uiterst esthetisch, en met dat van geen andere choreograaf te vergelijken. Je wordt er als vanzelf in meegevoerd en door betoverd, en ik hoor ook vaak van toeschouwers dat ze er heel kalm en relaxt van worden – en dat is ook wel eens fijn in deze chaotische tijden.”

Language NP Language no problem Xx-63
Language NP Language no problem Borda
Language NP Language no problem Rhino
Language NP Language no problem Fatigue
Language NP Language no problem WASCO!
Language NP Language no problem Bouzid Ait Atmane & Saïdo Lehlouh: Opening
Language NP Language no problem Theater Forever: Aritzans / KH / Units
Language NP Language no problem Less is More
Language NP Language no problem Mariana
Language NP Language no problem Afternoon of a nymph
Language NP Language no problem echo_re_echo
Language NP Language no problem Bad Nature
Language NP Language no problem The Edge of Things
Language NP Language no problem Closed Eyes
Language NP Language no problem BREL
Language NP Language no problem RESONANCE
Language NP Language no problem Johnny
Language NP Language no problem Anima Obscura
Language NP Language no problem tamUjUntU
Language NP Language no problem Ihsane
Language NP Language no problem Ballet Beats
Language NP Language no problem Play
Language NP Language no problem WE, the BREATH
Language NP Language no problem Wildsong
Language NP Language no problem 16 & 17
Language NP Language no problem THE DOG DAYS ARE OVER 2.0
Language NP Language no problem Instinct
Language NP Language no problem Blue (14+)