Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione

Sluiten

Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione

Anne Teresa De Keersmaeker, Radouan Mriziga / Rosas, A7LA5

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione
Anne Teresa De Keersmaeker, Radouan Mriziga / Rosas, A7LA5

‘90 minuten zorgvuldig opgebouwde dansgeometrie, even nonchalant als geestverruimend.' - The Financial Times ★★★★

Voor Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione laten Anne Teresa De Keersmaeker en Radouan Mriziga zich inspireren door De vier jaargetijden van Antonio Vivaldi. Het uitgangspunt voor deze nieuwe voorstelling is de prachtige opname van Vivaldi’s stuk door violiste Amandine Beyer en haar ensemble Gli Incogniti.

Duur 90 minuten
Genre Dans
Taal Language no problem
Nagesprek vr 13 december

Nederlandse première vr 13 december

Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione


De vier jaargetijden
is een van de bekendste, meest iconische en vaakst gereproduceerde muziekstukken; een echte ‘hit’ uit het klassieke repertoire. Het is ook een prachtige ode aan de natuur. De Keersmaeker en Mriziga, die eerder al samenwerkten aan 3ird5 @ W9rk (2020), delen naast een grote interesse in de observatie van de natuur, geometrie en belichaamde abstractie ook een bezorgdheid om onze veranderende en steeds meer verontrustende relatie met onze natuurlijke omgeving. De vier jaargetijden inspireert de choreografen tot een verdere verkenning van patronen, structuren en elementen uit de natuur en van astronomische configuraties als mogelijke uitgangspunten voor een choreografie. Stilstaan bij de vier jaargetijden maakt ook de urgentie van de klimaatcrisis pijnlijk duidelijk.
-|-
Kunnen we vandaag nog spreken over vier seizoenen? Vivaldi componeerde De vier jaargetijden exact driehonderd jaar geleden in het Middellandse Zeegebied, waar verschillende continenten elkaar ontmoeten. In die zin nodigt Vivaldi’s compositie ook uit tot reflectie over de geopolitieke dynamiek in de regio en de manier waarop kennis, macht en geschiedenis zich verspreiden. In Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione worden verschillende lijnen met elkaar vervlochten om tot een unieke choreografische schriftuur te komen. Het stuk grijpt terug naar de kern, de structuur van Vivaldi’s De vier jaargetijden en de vele associaties en emoties die dit muziekstuk oproept, terwijl het gestalte geeft aan een choreografisch contrapunt. De voorstelling onderzoekt ook het contemplatieve aspect van De vier jaargetijden, dat schuilt in de vertrouwdheid van het muziekstuk en de vertrouwdheid van de natuur.

Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione van Anne Teresa de Keersmaeker, Radouan Mriziga en Rosas. Te zien in Internationaal Theater Amsterdam
Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione van Anne Teresa de Keersmaeker, Radouan Mriziga en Rosas. Te zien in Internationaal Theater Amsterdam
Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione van Anne Teresa de Keersmaeker, Radouan Mriziga en Rosas. Te zien in Internationaal Theater Amsterdam

Over Anne Teresa de Keersmaeker

Anne Teresa De Keersmaeker (1960) maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York. Twee jaar later ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première. In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Haar eerste stukken, waaronder Bartók/Mikrokosmos (1987) en Achterland (1990, op muziek van György Ligeti), worden gekenmerkt door strikt geometrische trajecten in de ruimte die een formele, maar toch emotioneel geladen verhouding tot de 20ste-eeuwse klassieke muziek laten zien. Sindsdien berust haar choreografisch werk op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek. Met Rosas creëerde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruik maakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema's, de natuur en sociale structuren, resulterend in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte. In 1995 richtte De Keersmaeker in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) op, in samenwerking met De Munt/La Monnaie.

Il Cimento dell’Armonia e dell’Inventione van Anne Teresa de Keersmaeker, Radouan Mriziga en Rosas. Te zien in Internationaal Theater Amsterdam

Over Radouan Mriziga

Choreograaf en danser Radouan Mriziga (Marokko, 1985) studeerde dans in Marrakech en Tunesië en aan P.A.R.T.S. in Brussel, waar hij in 2012 afstudeerde. Sindsdien werkte hij mee aan verschillende producties, waaronder Half Eleven Summer Night van Bart Meuleman (Toneelhuis), Re:Zeitung (P.A.R.T.S. Foundation en De Munt) waarvoor een jonge generatie professionele dansers Zeitung van Rosas/Anne Teresa De Keersmaeker hernam, Primitive van Claire Croizé, People in a Field van Simon Tanguy en Becoming van Youness Khoukhou. Vanaf 2014 begon hij eigen werk te maken waarvoor hij tot 2019 steun kreeg van Moussem Nomadic Arts Centre. Na zijn eerste solo, 55, maakte hij in 2016 een groepsstuk, genaamd 3600, gevolgd door 7 in 2017. In 2017 werd Radouan Mriziga onderdeel van het Kaaitheater in Brussel. In 2019 creëerde hij een voorstelling voor jonge dansers, 8.2., in samenwerking met Moussem, het paleis en fABULEUS. In 2021 werd Radouan Mriziga onderdeel van deSingel in Antwerpen. Recente performances zijn Atlas, Libya, Akal, Ayur en Tafukt. Creation 2024 is Radouan Mriziga's tweede samenwerking met Anne Teresa De Keersmaeker. De choreografen werkten eerder samen aan 3IRD5 @ W9RK (2020), gecreëerd voor de tuin van La Maison des Arts in Brussel.

Credits


choreografie Anne Teresa De Keersmaeker en Radouan Mriziga
gecreëerd met en gedanst door Boštjan Antončič, Nassim Baddag, Lav Crnčević en José Paulo dos Santos
muziek Antonio Vivaldi, Le quattro Stagioni.
opname muziek Amandine Beyer, Gli Incogniti en Alpha Classics en Outhere Music 2015
muziekanalyse Amandine Beyer
gedichten Asmaa Jama, ‘We, the salvage' / Antonio Vivaldi, ‘Le quattro stagioni’
scenografie en licht Anne Teresa De Keersmaeker en Radouan Mriziga
kostuums Aouatif Boulaich
repetitieleiding Eleni Ellada Damianou
artistieke coordinatie en planning Anne van Aerschot
tourmanager Angelin Tresy
technisch directeur Thomas Verachtert
technici Pieter Kint, Thibault Rottiers, Tom Theunis
coördinator kostuums Alexandra Verschueren
assistentie kostuums Chiara Mazzarolo en Els Van Buggenhout
kleedster Els Van Buggenhout

-|-
zakelijke leiding Lies Martens
spreiding Frans Brood Production
productie Rosas
coproductie Berliner Festspiele, Charleroi danse - centre chorégraphique de Wallonie-Bruxelles, Concertgebouw Brugge (Bruges), De Munt/La Monnaie (Brussel/Bruxelles/Brussels), Festival d'Automne à Paris, Festival de Marseille, ImPulsTanz (Wenen, Vienne, Vienna), Sadler's Wells (Londen/Londres/London) en Théâtre de la Ville (Parijs/Paris)
met steun van Dance Reflections by Van Cleef & Arpels
deze productie wordt gerealiseerd met de steun van the support of the Tax Shelter of the Belgian Federal Government in samenwerking met Casa Kafka Pictures
Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC)
fotografie Anne van Aerschot

MEER DANS

Language NP Language no problem Faith Club Guy & Roni / Khalid Benghrib / HIIIT Dans Faith
Sluiten Faith Club Guy & Roni / Khalid Benghrib / HIIIT
22 dec '24
FAITH is na Islands of Empathy en Fortune de nieuwste voorstelling in The Human Odyssey serie welke je laat voelen dat geloof meer is dan alleen een persoonlijke overtuiging.
Language NP Language no problem Normality No More Conny Janssen Danst / Via Berlin / Ragazze kwartet Dans Normality No More
Sluiten Normality No More Conny Janssen Danst / Via Berlin / Ragazze kwartet
28 jan '25 t/m 29 jan '25
In Normality No More – een samensmelting van muziektheater, moderne dans en klassieke muziek – nemen drie topgezelschappen je mee in een neurodiverse belevingswereld. Grenzen vervagen tussen normaal en vreemd, neurotypisch en neurodivers, toeschouwer en deelnemer. Waar zit jij op het spectrum?
Language NP Language no problem Bacchae - Prelude to a Purge Marlene Monteiro Freitas Theater Bacchae - Prelude to a Purge
Sluiten Bacchae - Prelude to a Purge Marlene Monteiro Freitas
01 feb '25 t/m 02 feb '25
Een absurd carnaval, vol leven en gekruid met de klanken van Braziliaanse funk en Ravel's Boléro.
Language NP Language no problem Mal - Embriaguez Divina Marlene Monteiro Freitas Theater Mal - Embriaguez Divina
Sluiten Mal - Embriaguez Divina Marlene Monteiro Freitas
05 feb '25 t/m 06 feb '25
Met een unieke mix van beweging, geluid en visuele elementen creëert Freitas een intense ervaring die je uitdaagt om na te denken over de dualiteit van het kwaad.
Language NP Language no problem Guintche - Live version Marlene Monteiro Freitas Theater Guintche - Live version
Sluiten Guintche - Live version Marlene Monteiro Freitas
14 feb '25 t/m 15 feb '25
Een dynamische solo die de grenzen van identiteit en zelfexpressie verkent.
Language NP Language no problem Typhoon Krisztina de Châtel / Introdans Dans Typhoon
Sluiten Typhoon Krisztina de Châtel / Introdans
22 feb '25 t/m 23 feb '25
De monumentale dansvoorstelling Typhoon (1986) van choreograaf Krisztina De Châtel wordt in het voorjaar van 2025 hernomen en gedanst door de dansers van Introdans.
Language NP Language no problem Jams & Gems: On Tour The Ruggeds Dans Jams & Gems: On Tour
Sluiten Jams & Gems: On Tour The Ruggeds
04 mrt '25
Na het succes van GROOVE brengen The Ruggeds hun eigen festival naar het theater met een de gloednieuwe voorstelling Jams & Gems: On Tour. Verwacht een avond waar we beweging vieren, met meeslepende muziek, sensationele dans en zeldzaam mooie kunst op het podium.
Language NP Language no problem Origin Scapino Ballet Rotterdam / RIDCC / Cinedans Dans Origin
Sluiten Origin Scapino Ballet Rotterdam / RIDCC / Cinedans
07 mrt '25
Origin wordt gemaakt door drie opkomende avant-garde dansmakers met een maatschappijkritische blik in hun werk. Een absurdistische satire en een zoektocht naar hoop in donkere tijden.
Language NP Language no problem LOVETRAIN2020 Emanuel Gat Dance Dans LOVETRAIN2020
Sluiten LOVETRAIN2020 Emanuel Gat Dance
10 mrt '25 t/m 11 mrt '25
Een choreografische ode aan het geluid en de sfeer van de jaren '80, belichaamd in de muziek van Tears For Fears, met zijn utopische drive en epische groove.
Language NP Language no problem Made in NL Junior Company / Het Nationale Ballet Dans Made in NL
Sluiten Made in NL Junior Company / Het Nationale Ballet
12 mrt '25
Jonge vrouwelijke dansmakers naast bekende 'Hollandse Meesters'.
Language NP Language no problem Zona Franca Alice Ripoll / Cia. Suave Dans Zona Franca
Sluiten Zona Franca Alice Ripoll / Cia. Suave
24 mrt '25
Spetterend gemeenschapsritueel als schreeuw van de jonge Braziliaanse generatie.
Language NP Language no problem Figures in Extinction Nederlands Dans Theater 1 Dans Figures in Extinction
Sluiten Figures in Extinction Nederlands Dans Theater 1
26 mrt '25 t/m 29 mrt '25
We leven in een tijdperk van uitsterving. Zullen we ooit in staat zijn om te benoemen wat we kwijtraken? Wat betekent het om getuige te zijn van een geweld waarvan we zowel dader als slachtoffer zijn? NDT en Complicité presenteren een nieuw avondvullend werk van Crystal Pite en Simon McBurney.
Language NP Language no problem (Sur)Render Theater Rotterdam / Alida Dors Dans (Sur)Render
Sluiten (Sur)Render Theater Rotterdam / Alida Dors
30 mrt '25 t/m 31 mrt '25
In (Sur)Render gaat theatermaker en choreograaf Alida Dors op zoek naar een ‘nieuwe wij’. Door los te laten van dat wat veiligheid biedt, blijkt de reis door surrealistische landschappen van onze geest te leiden naar onverwachte bestemmingen.
Language NP Language no problem Falling into shadow Nederlands Dans Theater 2 Dans Falling into shadow
Sluiten Falling into shadow Nederlands Dans Theater 2
02 apr '25 t/m 04 apr '25
Johan Inger maakte Walking Mad (2001) dat ons meeneemt door de fases tussen waanzin en geweld. In Wir sagen uns Dunkles (2017) van Marco Goecke ontstaan verhalen vanuit onbeschrijflijke energieën. En het expressieve nieuwe werk van Botis Seva wordt door NDT getoond in de wereldpremière.
Language NP Language no problem ICOON Introdans Dans ICOON
Sluiten ICOON Introdans
06 mei '25 t/m 07 mei '25
Focusprogramma rond unieke danspersoonlijkheid Lucinda Childs. ‘Noem het dansende wiskunde, muzikaal wandelen of bewegende figuren, het is opwindend en lucide. Alsof Childs met een geodriehoek de menselijke drift heeft willen beteugelen.’ – de Volkskrant
Language NP Language no problem Mystic ICK Dans Amsterdam / Shailesh Bahoran Dans Mystic
Sluiten Mystic ICK Dans Amsterdam / Shailesh Bahoran
08 mei '25
Voortbouwend op zijn eerdere werken, zoals SHAKTI en AGHORI, waarin Indiase levensbeschouwing en Hindoestaanse cultuur de uitgangspunten vormen, zoekt Shailesh Bahoran in MYSTIC naar de universaliteit van het mystieke.
Language NP Language no problem Als het anders loopt (9+) Het Houten Huis / Plan d- / Club Guy & Roni dans-familie Als het anders loopt (9+)
Sluiten Als het anders loopt (9+) Het Houten Huis / Plan d- / Club Guy & Roni
11 mei '25 t/m 12 mei '25
Muziektheater vol beeldende poëzie en dans. Als het anders loopt won de Zilveren Krekel voor ‘meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie’ en de Jonge Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansproductie 2023’.
Language NP Language no problem Into the Hairy Nederlands Dans Theater 1 Dans Into the Hairy
Sluiten Into the Hairy Nederlands Dans Theater 1
20 mei '25 t/m 24 mei '25
Into the Hairy zoekt de grenzen van de moderne dans op door klassieke dans te verbinden met de underground clubcultuur en is een sterk, eigenzinnig werk over de kracht die ontstaat uit kwetsbaarheid.
Language NP Language no problem echo_re_echo WArd/waRD / Ann Van den Broek Dans echo_re_echo
Sluiten echo_re_echo WArd/waRD / Ann Van den Broek
03 jun '25 t/m 04 jun '25
In echo_re_echo onderzoeken choreograaf Ann Van den Broek en zanger Gregory Frateur de aantrekkingskracht en afstand tussen hun persoonlijke en artistieke identiteit om deze te laten resoneren in kracht en kwetsbaarheid.