ITA on screen: Le Tartuffe ou l’Hypocrite
ITA on screen: Le Tartuffe ou l’Hypocrite
Na het succes van livestreams via ITALive breiden we het aanbod uit met ITA on screen. Registraties van livestreams op het grote doek in één van de zalen van ITA.
Het klinkt ondenkbaar om Molière in zijn eigen huis te vieren met een toneelstuk dat nog nooit door de Comédie-Française troupe is gespeeld, maar Ivo van Hove zorgt er met Le Tartuffe ou l’Hypocrite voor dat we de originele versie van het stuk, dat in 1664 werd verbannen, nu kunnen ontdekken.
ITA on screen
Duur 1 uur en 45 minuten, geen pauze
Genre theater
Taal Frans, met Engelse ondertiteling
ITA on screen
Na het succes van livestreams via ITALive breiden we het aanbod uit met ITA on screen. Registraties van livestreams op het grote doek in één van de zalen van ITA. Tijdens Brandhaarden waren in februari Wie heeft mijn vader vermoord en Weg met Eddy Bellegueule in de Rabozaal te zien. Dit najaar tonen we naast Ibsen huis van ITA-ensemble / Simon Stone ook Mist van Nederlands Dans Theater 1 / Damien Jalet / Kohei Nawa / Rahi Rezvani, Le Tartuffe ou l’Hypocrite van Comédie-Française / Ivo van Hove en La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I) van IIPM / NTGent / Milo Rau.
ITA on screen: Le Tartuffe ou l’Hypocrite
Het stuk is gereconstrueerd door middel van 'theatrale genetica', uitgevoerd door historicus Georges Forestier, die uitlegt dat deze Tartuffe door Louis XIV werd gecensureerd omdat hij niet kon opkomen voor de katholieke orthodoxie, en tegelijkertijd zijn favoriete acteur/auteur toe kon laten om deze satire van valse vroomheid op te voeren in zijn Parijse theater.
Het stuk dat we sindsdien kennen, Le Tartuffe ou l’Imposteur, is een aangepaste versie uit 1669. Deze versie heeft een rustiger tempo en is uitgebreid tot vijf aktes, terwijl de eerste slechts drie aktes omvatte.
Deze productie markeert niet alleen Ivo van Hove's reünie met de troupe, waar hij eerder Les Damnés en Électre/Oreste mee maakte, maar ook met Molière. Hij regisseerde eerder al Le Misanthrope en L’Avare eerder, maar nog niet voor het Franse toneel.
-|-
Hij heeft gekozen voor deze energieke, al dan niet waanzinnige, versie van het stuk, dat zich richt op de crisis die Tartuffe ontketent wanneer hij in het leven van een uit elkaar vallende rijke familie terechtkomt.
Ivo van Hove vergeet niet dat Tartuffe een bedelaar is die "door Orgon de rol van verlosser en man van vroomheid wordt toegeschreven, die in hem een vertrouweling en een geestelijk leraar vindt", zozeer zelfs dat, om "deze unieke band te bezegelen, besluit hij Tartuffe tot zijn enige erfgenaam te maken. De bom explodeert. Zoals veel van Molières toneelstukken, is Tartuffe een sociaal drama.” Ivo van Hove
Credits
gecensureerde versie van 1664 gereconstrueerd door Georges Forestier
met hulp van Isabelle Grellet
regie Ivo van Hove
dramaturgie Koen Tachelet
scenografie en lichtontwerp Jan Versweyveld
kostuums An D'Huys
muziek Alexandre Desplat
muzikale samenwerking Solrey
geluid Pierre Routin
video Renaud Rubiano
make-up Claire Cohen
assistent regie Laurent Delvert
assistent scenografie Jordan Vincent
assistent licht François Thouret
-|-
met Claude Mathieu, Denis Podalydès, Loïc Corbery, Christophe Montenez, Dominique Blanc, Julien Frison, Marina Hands
en de acteurs van de Comédie-Française Academy Vianney Arcel, Robin Azéma, Jérémy Berthoud, Héloïse Cholley, Fanny Jouffroy, Emma Laristan
met de steun van la Fondation pour la Comédie-Française
MEER ITA ON SCREEN
scène.
‘Sterker dan een monument voor de dode.’ – Hassan Jarfi, de vader van het slachtoffer.