Kunst boven Klimaat?#2
Kunst boven Klimaat?#2
Voorstellingen
In gesprek over klimaatpositief produceren en de financiering ervan.
Dekt klimaatneutraal nog wel de lading? Steken we onze handen in het vuur voor Net Zero? Of durven we al collectief in te stemmen voor klimaatpositief? En wat betekenen al die krachttermen dan eigenlijk?
Duur 90 minuten
Genre Perspectief
Taal Nederlands
KUNST BOVEN KLIMAAT?#2
Operagezelschap Silbersee wil zich de komende jaren actief inzetten om bij te dragen aan een betere wereld en streeft ernaar om al in 2027 een klimaatpositief productiehuis te zijn. Daarom schreven zij een manifest met acht grondbeginselen die moeten helpen dat doel te behalen. Om de inhoud van het document en de visie op de inzet te delen met de sector en het publiek, organiseren zij een aantal culturele debatten.
Tijdens KUNST BOVEN KLIMAAT?#2 analyseert Silbersee i.s.m. Internationaal Theater Amsterdam (ITA) de mogelijkheden die er liggen om in de toekomst groener te kunnen produceren en presenteren. Het gros van de instellingen in de sector heeft immers nog geen ambitieus klimaatbeleid geïmplementeerd binnen de organisatie.-|-
Toch zijn wel degelijk koplopers te benoemen: podia, musea, producenten en festivals die hun nek uitsteken en al verschillende jaren grote stappen zetten om hun footprint te verkleinen. En niet alleen de werkorganisatie, ook het publiek neemt zijn verantwoordelijkheid. Host Hasna El Maroudi en sidekick Eddy Carree gaan aan de hand van een tweetal stellingen met diverse professionals en de zaal in gesprek om antwoorden te formuleren en oplossingen te zoeken op misschien wel de meest ingewikkelde vraagstukken van deze tijd.
We nodigen je van harte uit om erbij te zijn en je gedurende de avond te mengen in het gesprek. Alleen samen komen we vooruit!
TE GAST
Clayde Menso is directeur van Internationaal Theater Amsterdam. Daarvoor was hij o.a. directeur van Amerpodia (Rode Hoed, De Nieuwe Liefde, Compagnietheater & Felix Meritis) en directeur-bestuurder van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Hij heeft een achtergrond in Cultureel Maatschappelijke Vorming en Bedrijfskunde en zit onder meer in de Raad van Toezicht van De Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, het Jeugdfonds Sport en Cultuur Amsterdam en AVROTROS.
Sebas van Haperen is meer dan 30 jaar werkzaam in het culturele veld. Momenteel is hij als Manager Theatertechniek & Facilitair verbonden aan Theater Rotterdam. Gebouwbeheer heeft altijd deel uitgemaakt van zijn taken en duurzaamheid van gebouwen en organisaties in de culturele sector heeft altijd zijn interesse gehad. Projecten die onder zijn verantwoordelijkheid tot stand zijn gebracht zijn bijvoorbeeld de BREEAM certificatie van Nationale Opera en Ballet en de duurzaam verbouwde schouwburg van Dudok in Utrecht. Theater Rotterdam is momenteel actief met o.a. de realisatie van een plan om gebouwen rondom het Schouwburgplein in Rotterdam co2 neutraal te koelen en te verwarmen.
Merel Zuiderduin is kwalitatief onderzoeker bij Motivaction en houdt zich voornamelijk bezig met onderzoeken voor de culturele sector. Daar is ze ook begonnen: ze studeerde Theaterwetenschap en Cultural Economics & Entrepreneurship en werkte lang bij de Schuur in Haarlem. Hoewel kunst en cultuur haar eerste grote liefde blijft, werd ze tijdens haar opleiding gegrepen door het begrijpen en doorgronden van mensen en de keuzes die zij maken. Als onderzoeker komt ze nu veel in contact met bezoekers en is ze bezig met vragen als: wat zijn motivaties om een voorstelling wel of juist niet te bezoeken? Welke waarden liggen hieraan ten grondslag en hoe kan daarop ingespeeld worden? Hiervoor werkt ze veel met Mentality, het segmentatiemodel van Motivaction dat Nederlanders indeelt op basis van hun waarden en leefstijl. Duurzaamheid is hierin een belangrijk thema, waardoor Merel veel kan vertellen over de drijfveren van waaruit Nederlanders duurzaam denken dan wel duurzaam doen.-|-
Jan Willem van Bokhorst is medeoprichter/directeur van Bureau 8080 en was voorheen evenementenorganisator en theaterimpresario. Het team van Bureau 8080 werkt aan een klimaatneutrale culturele en creatieve sector.
Daan Stigter werkt voor Lab Vlieland als duurzaamheidsmanager bij Into the Great Wide Open. Dit festival wordt in 2025 circulair en klimaatpositief en werkt al jaren aan oplossingen om dat te bereiken. Het festival wordt gezien als proeftuin voor nieuwe ontwikkeling en jaagt de transitie ook buiten de sector aan. In 2019 studeerde Daan bij het festival af met een onderzoek naar de optimalisatie van het circulaire afvalsysteem. Afgelopen zomer werkte hij onder andere mee aan de introductie van een volledig herbruikbaar festivalservies. Ook produceerde hij het project De Goede Reis waarmee zowel artiesten, crew als bezoekers fossielvrij naar het festival konden reizen. Naast de festivalsector is Daan ook werkzaam als technisch producent en duurzaamheidsmanager bij theatergezelschap Jakop Ahlbom Company. Bij de afgelopen tour van de voorstelling Knock-Out werden de eerste grote stappen gezet om ook theatertours te verduurzamen.
Na haar master Politicologie in New York, met een specialisatie in Internationale Betrekkingen kwam Milka Yemane in Nederland terug waar ze zich vooral bezig hield met vraagstukken gericht op migratie en ontwikkelingssamenwerking. Milka heeft o.a verschillende missies uitgevoerd voor de European Asylum Support Office in Italië en werkt sinds 2015 als directrice bij Stichting Lemat. Milka is sinds 2022 raadslid bij Gemeente Amsterdam GroenLinks en wordt landelijk ingezet als adviseur op verschillende thema’s binnen het sociale domein. Als geboren Eritreese staat zij voor kansengelijkheid en gelooft in equity rather than equality. Maatwerk staat centraal en er moet niet óver maar vooral mét bewoners gesproken worden. Wat heb jij nodig om mee te kunnen doen? Daarbij zijn sociale en groene idealen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Milka is naast haar politieke werkzaamheden actief als toezichthouder bij het Noord Nederlands Toneel/Club Guy & Roni.
OVER
Silbersee is een caleidoscopisch gezelschap. Ze werken graag samen met anderen en maken voorstellingen over de wereld van nu en die van de toekomst. Op weg naar meer duurzaamheid. De ambities zijn groot. De doelstelling is om in 2027 een klimaatpositief productiehuis te zijn en geen enkel negatief effect meer te hebben op milieu, op grondstoffenvoorraden en op de samenleving.
Hasna El Maroudi is geboren en getogen in Rotterdam. Na een opleiding modevormgeving aan de Willem de Kooning Academie besloot ze definitief de overstap naar de journalistiek te maken. Gedurende haar gehele loopbaan werkt El Maroudi als freelance journalist, presentator en columnist voor o.a. NRC Handelsblad, Trouw, De Volkskrant, VaraGids, Elle Magazine en Vogue Nederland en allerhande andere media. Sinds 2021 is ze terug op haar oude nest en weer columnist voor NRC Handelsblad. Rode draad door haar werk zijn progressieve, maatschappelijke thema’s. In 2019 richtte ze dan ook samen met Clarice Gargard het succesvolle intersectioneel feministische platform Lilith Mag op.
Eddy Carree is het gezicht achter Bureau Baard. Een realistische idealist. Nuchter en bevlogen tegelijk. Door zijn ervaring in het bedrijfsleven (o.a. Greenchoice), bij NGO’s (o.a. Natuur & Milieu) en nu bij zijn eigen Bureau Baard, weet hij wat nodig is om een (groene) klus te klaren. Dat doet hij net zo makkelijk in een rol als communicatiemanager, campagnemanager, communicatiestrateeg of als projectleider. Zijn talent en ervaring zet hij in voor projecten en organisaties die de wereld (een beetje) leefbaarder, leuker, meer circulair, socialer of groener maken. Hij brengt energie, zet zaken in beweging en heeft een goed gevoel voor wat mooi is of wat werkt en wat niet werkt.