MOS
MOS
Voorstellingen
Een blaasbalg, een paraplu en een gootsteenontstopper. Dit zijn (onder andere) de attributen waarmee Ioanna Paraskevopoulou en Georgios Kotsifakis geluidseffecten tevoorschijn toveren voor een filmscore die zich live voor de ogen van de toeschouwer openbaart. En hóé ze dat doen, is een speelse en zinsbegoochelende choreografie op zich.
Julidans NEXT
Duur 35 minuten
Locatie Melkweg
Zaal Upstairs
MOS
MOS is een fysieke soundtrack bij een reeks scènes – denk: natuur, achtervolgingen, zombiehorror – uit films en ander beeldmateriaal. De voorstelling is geïnspireerd op de Foley-filmgeluidstechniek, waarmee in een geluidsstudio geluiden worden gemaakt die niet kunnen worden opgevangen op de live filmset: voetstappen (lopen door een bak grint), geritsel van kleding (wapperen met een rol folie), geluid van hout of ijzer en water (plonsen in een babybadje).
De geluidstechniek is geestig verbeeld in de film Monty Python and The Holy Grail uit 1975. De Monthy Python-leden spelen daarin graalridders die twee helften van een kokosnoot tegen elkaar slaan om het geluid van een paard te suggereren – kataklop, kataklop – het paard in kwestie is in geen velden of wegen te bekennen. Het coconut effect wordt de techniek ook wel genoemd.
-|-
In MOS zetten Ioanna Paraskevopoulou en Georgios Kotsifakis dit tot de verbeelding sprekende coconut effect in als een choreografisch instrument. Hun lichamen binden de strijd aan met allerlei onverwachte objecten om geluiden te produceren. Het zo ontstane geluidsmateriaal wordt geïntensiveerd, geïmplodeerd, gepauzeerd, herhaald en op alle mogelijke manieren vervormd om de geluidservaring te versterken. Op Julidans zie je de twee dansers ook op het podium in de openingsvoorstelling van Christos Papadopoulos, Larsen C.
Multitalent Ioanna Paraskevopoulou is behalve danser en choreograaf ook onderzoeker aan de afdeling Audiovisuele Kunsten van de Ionian University op Korfoe. Ze werkte samen met spraakmakende choreografen zoals Dimitris Papaioannou en Tzeni Argyriou. Haar allereerste choreografie, het videodansproject All She Likes Is Popping Bubble Wrap uit 2021, draaide om de wisselwerking tussen beweging, geluid en beeld, het kernthema van haar onderzoek. In haar nieuwe werk MOS borduurt ze verder op dit thema.
Credits
concept en choreografie Ioanna Paraskevopoulou
uitvoering Georgios Kotsifakis, Ioanna Paraskevopoulou
dramaturgie Elena Novakovits
audio technisch support en geluidsontwerp Danis Chatzivasilakis
lichtontwerp Eliza Alexandropoulou
sceneografie en kostuums Ioanna Paraskevopoulou
-|-visual design Bois Futuri
houten constructies Miltos Athanasiou
executive producer Ioanna Paraskevopoulou
executive production assistent Alexandros Tomaras
met dank aan Eleni Tzarou and Thanos Daskalopoulos