Ode to a Love Lost

Sluiten

Ode to a Love Lost

Toneelhuis / Benjamin Abel Meirhaeghe

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
Ode to a Love Lost
Toneelhuis / Benjamin Abel Meirhaeghe

Ode to a Love Lost speelt zich af in de diepe krater van een hart. Badend in de nagloed van een intense liefde.

Het startpunt van deze voorstelling ligt in het persoonlijke liefdesverhaal van Meirhaeghe zelf. Hij maakte in 2018 samen met zijn toenmalige geliefde en muze The Ballet. Die gemythologiseerde relatie begeestert Meirhaeghe nog steeds. Denk aan liefdesverhalen tussen Diaghilev en Nijinsky, Wilde en Bosie, Warhol en Basquiat en alle andere passionele verhoudingen waarin kunst en leven in elkaar overlopen.

Duur 90 minuten
Genre muziektheater
Taal Nederlands

Ode to a Love lost


Meirhaeghe gaat op de scène een intieme artistieke dialoog aan met performers Jelle Haen en Désirée Cerocién. Hij wordt live begeleid door de Berlijnse singer-songwriter Finn Ronsdorf op soul- en bluespiano.

Ode to a Love Lost
is een lofzang op verval en verlies, maar ook een hoopvol lied. Er zit muziek in de ruïne, toekomst in melancholie.

Met een verloren liefde als motor, een diepe krater als landschap en een dubbele relatie met de norm beweegt Meirhaeghe zich letterlijk naar bevrijding.
-|-
Benjamin Abel Meirhaeghe maakte furore als regisseur en countertenor in zijn eigen operateske muzikale projecten (A Revue, Madrigals). Zijn werk daagt het klassieke repertoire uit: dansers worden zangers, zangers worden dansers. Meirhaeghe vraagt een onbeschaamde toegang tot grote emoties terwijl hij het plezier aan de half-kundigen schenkt, hij streeft daarbij naar een andere soort virtuositeit. Dit is zijn eerste creatie als vaste Toneelhuismaker.

Reviews

De Morgen

'Zijn eigen liefdesverdriet, dat aan de basis lag van Ode to a Love Lost , krijgt vorm in meerdere perspectieven. Ook in de soundscape klinkt een eclectische mix door van operarepertoire, jazz, blues en orkestmuziek.'

Het Nieuwsblad

'Liefde is in de breedst mogelijke zin. Even kwetsbaar als dreigend: dat is Ode to a love lost.'

Pzazz

'Naast flarden uit Debussy’ s compositie bij de ‘Faune’ van Nijinski, wordt telkens opnieuw één lang aangehouden klank aangehouden in een spanningsboog die op Wagneriaanse wijze nooit tot ontlading mag komen. De spanning van onverwerkt verlies en onbekende toekomst is er geniaal in vervat.'

De Tijd

'In Ode to a Love Lost harkt podiumkunstenaar Benjamin Abel Meirhaeghe de stukken van zijn gebroken hart bij elkaar. Zijn verdriet ontvouwt zich in beelden en muziek van schoonheid en verstilling.'

Benjamin Abel Meirhaeghe

Benjamin Abel Meirhaeghe (1995) is contra­tenor, performer en regisseur van operateske en beeldende voorstellingen. In zijn creaties vermengt hij klassieke muziek met pop en hedendaagse scenografieën op een eigenwijze manier. Binnen zijn werk bouwt hij veelal verder op het klassieke repertoire samen met een diverse cast waarbij dansers zingen en zangers bewegen. Hij werkt vaak met niet klassiek geschoolde performers en tovert dansers om tot zangers, of omgekeerd. Muzikale perfectie en virtuositeit worden hierdoor in vraag gesteld. Het theater is voor hem een echokamer waarin oude en nieuwe tijden samengebracht kunnen worden.

Meer over Benjamin Abel Meirhaeghe

Credits


regie Benjamin Abel Meirhaeghe
van en met Mario Barrantes Espinoza, Finn Ronsdorf, Jelle Haen, Benjamin Abel Meirhaeghe
scenografie en licht Bart van Merode, Zaza Dupont
kostuumontwerp Oumar Dicko
research Louise van den Eede
dramaturgie Kristof van Baarle
choreografie coaching Hanako Hayakawa
vocale coaching Wouter Deltour
body coaching Sten Dielen
-|-
video Charles Dhondt
ontwerp tapijt Victor Verhelst
stage Felix Deckers, Malique Fye, Maria Zandvliet
spreiding Art Happens
productie Toneelhuis
met de steun van De Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, Casa Kafka Pictures Tax Shelter

Meer muziektheater

Language NP Language no problem Het Zomeroffer De Warme Winkel i.s.m. Touki Delphine & Asko|Schönberg / Het Amsterdamse Bostheater i.s.m. ITA Muziektheater Het Zomeroffer
Sluiten Het Zomeroffer De Warme Winkel i.s.m. Touki Delphine & Asko|Schönberg / Het Amsterdamse Bostheater i.s.m. ITA
25 jun '24 t/m 10 aug '24
Deze zomer gaat het gebeuren: de auto gaat eraan. Hij heeft ons veel gebracht, individuele vrijheid, avontuur, gemak en erotiek, maar zijn tijd is gekomen. Hij moet eraan geloven.
Language NP Language no problem De plantage van onze voorouders Orkater / Geert Lageveen Muziektheater De plantage van onze voorouders
Sluiten De plantage van onze voorouders Orkater / Geert Lageveen
03 sep '24 t/m 04 sep '24
'Wie zijn wortels niet kent, kan ook niet groeien.' Muziektheater naar de bekroonde podcast van Maartje Duin en Peggy Bouva.
Language NP Language no problem High-Rise Orkater / KONVOOI / Belle van Heerikhuizen Muziektheater High-Rise
Sluiten High-Rise Orkater / KONVOOI / Belle van Heerikhuizen
12 nov '24 t/m 14 nov '24
Na succesvolle bewerkingen van de literatuurklassiekers ILIAS en De meester en Margarita waagt KONVOOI zich in deze nieuwste muziektheatervoorstelling aan de dystopische jaren zeventig roman High-Rise van J.G. Ballard.
Language NP Language no problem Stepping Stones Orkater / Geert Lageveen Muziektheater Stepping Stones
Sluiten Stepping Stones Orkater / Geert Lageveen
06 dec '24 t/m 08 dec '24
Na de succesvolle voorstellingen Woiski vs. Woiski en De Gliphoeve, presenteren Orkater en Bijlmer Parktheater de voorstelling Stepping Stones; het derde deel in het drieluik over de komst van Surinamers naar Nederland.
Language NP Language no problem Normality No More Conny Janssen Danst / Via Berlin / Ragazze kwartet Dans Normality No More
Sluiten Normality No More Conny Janssen Danst / Via Berlin / Ragazze kwartet
28 jan '25 t/m 29 jan '25
In Normality No More – een samensmelting van muziektheater, moderne dans en klassieke muziek – nemen drie topgezelschappen je mee in een neurodiverse belevingswereld. Grenzen vervagen tussen normaal en vreemd, neurotypisch en neurodivers, toeschouwer en deelnemer. Waar zit jij op het spectrum?