Standalone
Standalone
Voorstellingen
Standalone verbindt vier enorm creatieve makers die in de loop van de tijd een onuitwisbare invloed op de stijl van NDT hebben gehad: Johan Inger presenteert IMPASSE: een wereldpremière, naast bestaande werken van Ohad Naharin en huischoreografen Sol León en Paul Lightfoot. Mét live muziek van Philip Glass.
Grote Zaal
duur 2 uur 15 min
Jonge talenten dansen oud en nieuw werk van vier topchoreografen
NDT 2 werd oorspronkelijk opgericht om het eerste gezelschap van jong talent te voorzien. Inmiddels bestaat NDT2 al meer dan veertig jaar en is het uitgegroeid tot een volledig onafhankelijk gezelschap met eigen repertoire. Gerenommeerde choreografen van over de hele wereld creëren werk speciaal voor de jonge dansers. De samenwerking met diverse makers geeft de dansers de gelegenheid om zich te verdiepen in verschillende danstalen, technieken en werkmethoden.
Voor Standalone maakt de Zweedse choreograaf Johan Inger IMPASSE (video), dat zijn wereldpremière beleeft bij NDT 2. Inger creëerde al talloze balletten voor het gezelschap en groeide uit tot een choreograaf met een geheel eigen stijl, van komisch en theatraal tot aards en organisch. Inger is een veelgevraagd choreograaf, zijn werk staat op het repertoire bij veel bekende gezelschappen over de hele wereld.
Standalone presenteert daarnaast twee werken van Ohad Naharin. Deze Israëlische choreograaf wordt wereldwijd geroemd als een van de meest vooraanstaande choreografen voor hedendaagse dans en is al jaren van grote invloed op NDT 2. Zijn werk Black Milk (1985) (video) werd oorspronkelijk voor vijf vrouwen gemaakt, maar wordt nu door vijf mannen gedanst. In George & Zalman (2006), een manifest over Naharins perceptie van de mensheid, zien we wel vijf vrouwelijke dansers.
Tot slot is de choreografie Postscript (2005) (video) te zien, van huischoreografen Sol León en Paul Lightfoot. Een pas-de-trois en twee duetten spelen zich af in verschillende werelden die elkaar bijna niet kruisen. Live op het toneel brengen een violist en een pianist de muziek van Philip Glass tot leven.
NDT steunt strijd tegen spierziekten
Tijdens de Nederlandse tournee van Standalone gaat NDT de strijd tegen spierziekten aan met ‘dans tegen spierziekten’. Dansen symboliseert de ultieme vrijheid van bewegen: een vrijheid die voor mensen met een spierziekte niet vanzelfsprekend is. Toch is er één duidelijke overeenkomst: doorzettingsvermogen. Dansers trainen elke dag intensief om hun spieren in topconditie te houden, terwijl mensen met een spierziekte elke dag het uiterste van hun lichaam vragen. Op uitnodiging van Holland Dance Festival en het Prinses Beatrix Spierfonds vraagt NDT met de Nederlandse tournee van Standalone daarom aandacht voor de missie van het Prinses Beatrix Spierfonds: alle spierziekten de wereld uit! Gezicht van de samenwerking zijn Nynke Mentink, die dankzij een medicijn voor haar spierziekte goed kan functioneren en zelfs kan dansen, en Toon Lobach, professioneel danser bij NDT 2. Bekijk hier de video, waarin Nynke een bezoek brengt aan de studio’s van NDT.
Er zijn zo’n 600 spierziekten waar nog geen behandeling voor is. Daarom financiert het Prinses Beatrix Spierfonds wetenschappelijk onderzoek naar (de genezing van) spierziekten. Daarbij heeft het uw steun hard nodig. Helpt u mee? Dat kan door op de avond van de voorstelling een donatie te doen bij de collectant of via het digitale donatieformulier.
Programma
- Postscript – Sol León & Paul Lightfoot
- Pauze
- Black Milk / George & Zalman – Ohad Naharin
- Pauze
- IMPASSE – Johan Inger
jubileum
In seizoen 2019/2020 viert Nederlands Dans Theater (NDT) zijn zestigste verjaardag. Voor het gezelschap hét moment om te reflecteren op zijn bescheiden begin, rijke verleden en indrukwekkende heden en toekomst. Daarom viert NDT dit seizoen het werk van de grote makers die het gezelschap van zijn creatieve signatuur hebben voorzien, en presenteert het met trots een reeks aan (nieuwe) hedendaagse choreografische stemmen die het gezelschap maken tot wat het vandaag de dag is.
Ter gelegenheid van het zestigjarige jubileum van NDT komt Dans Magazine – hét tijdschrift voor dansliefhebbers – met een extra editie, volledig gewijd aan het gerenommeerde dansgezelschap. De NDT-jubileumspecial is een echt bewaarexemplaar, met een terugblik op het verleden, een blik op het heden en een vooruitblik op de toekomst.
Vraag uw exemplaar nu gratis aan!
De
extra editie van Dans Magazine, volledig gewijd aan NDT, is uitsluitend
online te bestellen en heeft een beperkte oplage. Vraag uw exemplaar
(ter waarde van €6) nu gratis aan via: www.ndt.nl/dansmagazine
In de pers
“De lijn tussen voortuitgang en achteruitgang is dun. Een eclectisch feest dat verschillende mensen bij elkaar brengt, kan zomaar uitmonden in een ruzie tussen twee kampen. En daar waar verschillende kunststromingen bij elkaar komen en iets nieuws ontstaat, kan dat ook zomaar een achteruitgang betekenen.” – Theaterkrant over Standalone
“The world première of Johan Inger’s Impasse was a wonderful kaleidoscope of images and influences which had a very American feel to it. [...] In fact, the choreography for Impasse was very Broadway musical and became even more so when the innocent young trio were interrupted by six jazzy intruders dressed in black. And if that wasn’t enough, a group of carnival revellers burst onto the scene. […] So much fun were they all having that they refused to stop partying, daring the curtain to descend upon them. Finally, the three youngsters were left alone in front of the curtain, the building shrunk to the size of a doll’s house and all innocence lost. Great stuff.” – Arts Talk Magazine over IMPASSE door Johan Inger
“Postscript
(2005) van Sol León & Paul Lightfoot op de minimalistische muziek
van Philip Glass, vormt een betoverend minimalistisch en repetitief
werk. Pianist Jan Schouten blies de dansers bijna weg met zijn trillende
tonen en zachte, trefzekere spel. Of althans, dat had gekund, ware het
niet dat de dansers met evenveel muzikaliteit elke aanslag een extra
vibratie geven via hun lijven. Zoals wanneer twee benen als de wijzers
van een klok draaien voor het lijf van één van de dansers, dat rechtop
staat, oftewel zes uur aangeeft. De tijd vertraagt, versnelt en
vertraagt, zodat je uiteindelijk bijna meditatief staart naar die armen
en benen, die zomaar de tijd vereeuwigen.”
– Theaterkrant over Postscript van Sol León & Paul Lightfoot
“George & Zalman, de nieuwe choreografie van Ohad Naharin
voor Nederlands Dans Theater 2, laat zien hoe het creatieve proces werkt
bij een korte voorstelling. Het is fascinerend.” – NRC **** over George & Zalmen van Ohad Naharin