STEFFA
STEFFA
Voorstellingen
In STEFFA kruipt flamenco-ster Manuel Liñán in de huid van de Nederlandse danseres en balletpedagoge Steffa Wine. In de eerste helft van de vorige eeuw kende heel Nederland Steffa Wine (1913-1991) door haar uitvoeringen van Spaanse en klassieke dansen en liederen. Zij trad tot diep in de Tweede Wereldoorlog op in alle Nederlandse schouwburgen en had veel succes als flamencodanseres. Dat werd haar na de oorlog niet door iedereen in dank afgenomen.
STEFFA is een re-enactment van een van die controversiële voorstellingen met met live flamencozang- en gitaar.
Aanvangstijd 21:00 uur / 20:00 uur
Duur 60 minuten
Locatie Rabozaal
Inleiding 5 mei
Nagesprek 4, 5 mei
STEFFA
In de eerste helft van de 20e eeuw kende heel Nederland Steffa Wine
(1913-1991) door haar uitvoeringen van Spaanse en klassieke dansen en
liederen. Zij trad tot diep in de Tweede Wereldoorlog op in alle
Nederlandse schouwburgen en had veel succes als flamencodanseres. Na
haar danscarrière startte ze in de jaren vijftig een balletschool in de
nieuwe Amsterdamse tuinstad Slotermeer, waar ze klassieke ballet- en
flamencolessen gaf. De balletschool gaf lang kleur aan de arbeiderswijk
en inspireerde sommige leerlingen zelfs tot een succesvolle
professionele carrière.
Steffa Wine’s triomfen als danseres in de jaren dertig en de
oorlogsjaren staat in schril contrast met de prijs die ze daarvoor later
moest betalen. Begonnen als idealistische en geraffineerde kunstenares
werd ze vanaf de jaren vijftig weliswaar een door haar leerlingen
bewonderde danslerares, maar ze eindigde als gedesillusioneerde oude
dame. Hoe rijmt het verhaal van een geëmancipeerde, hardwerkende en
onafhankelijke vrouw met haar dubieuze verhouding met de bezetter en
later haar grote betekenis voor Amsterdam Slotermeer, maar ook haar
angst voor migranten?
-|-
Manuel Liñán danst de worsteling van Steffa Wine met haar verleden en eerzucht, en spiegelt deze aan zijn eigen zoektocht als mannelijke danser in de conservatieve flamencowereld. Twee enerverende uiteenlopende levens kruisen elkaar imaginair in deze re-enscenering en caleidoscopische voorstelling in een opmerkelijk decor van bijzonder archiefmateriaal in een originele soundscape met live flamencozang en -gitaar.
Manuel Liñán maakt internationaal furore met zijn prikkelende gender-overstijgende shows, hij verbeeldt in deze voorstelling het roerige leven van een markante schippersdochter uit Groningen. Wat maakt iemands identiteit? En hoe ver ga je, in je wens naar roem, om jezelf vorm te geven in een bedreigende omgeving? Manuel Liñán onderzoekt aan de hand van Steffa Wine’s biografie het ontplooien van de menselijke identiteit.
Liñán & Marx
Manuel Liñán (1980) is een internationaal gelauwerde ster, een virtuoze, innemende flamencodanser en choreograaf. In 2018 ontving Liñán de Nationale Dansprijs van het Spaanse Ministerie van Cultuur. Hij groeide op in het Zuid-Spaanse Granada in een sociaal conservatieve omgeving, waar zijn optredens als vrouwelijke interpretator bepaald niet werden toegejuicht. Liñán onderzoekt in de flamencowereld de traditionele rolpatronen en draait deze op organische wijze om in zijn succesvolle shows. Hij wordt inmiddels gezien als een trendsetter in nieuwe vormen van flamencodans. In zijn recente, wereldwijd bejubelde werk ¡VIVA! brengt hij zijn onderzoek naar gender en identiteit in flamenco een stap verder. Hij is de ideale danser voor deze voorstelling.
-|-
Susanne Marx volgde flamencolessen bij Steffa Wine voor haar choreografie-opleiding aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Gefascineerd door de persoon van Steffa Wine maakte ze in 1989 een documentaire, waarin de 76-jarige Steffa Wine in de Stadsschouwburg Amsterdam nog eenmaal in een traditionele flamencostijl van haar oorspronkelijke optreden uit de jaren 40 danst. Manuel Liñan gaat dit optreden laten herleven, als het ware in haar huid kruipen.
Theater Na De Dam
Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei om 21.00 uur zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich in om deze dag van extra betekenis te voorzien. Elk jaar spelen gelijktijdig meer dan honderd voorstellingen die ieder op hun eigen manier betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog. Ook STEFFA maakt deel uit van Theater Na De Dam.
Inleiding op 5 mei
Een bewogen inleiding
Helaas is Ayse Nur Salli ziek en wordt deze inleiding verzorgd door alleen Annette Embrechts
Steffa Wine was naast danseres ook balletpedagoge, en wist als geen ander hoe lichaam en geest met elkaar in verbinding staan. Dansjournalist Annette Embrechts en dansdocent/choreograaf Ayse Nur Salli onderzoeken op 5 mei voorafgaand aan de voorstelling wat die verbinding betekent en wat vrijheid betekent in beweging. Geven de strikte regels binnen dans, zoals Flamenco je vrijheid of beperken ze je? Wat beweegt jou, jijzelf of de wereld daarbuiten? Wat weet het lichaam meer dan wij, en wat kunnen we daarvan leren?
met Annette Embrechts en Ayse Nur Salli | 18:45 | toegang gratis
Nagesprek op 5 mei
Vrijheid en identiteit
Op Bevrijdingsdag spreken we over vrijheid en identiteit: in hoeverre kan je zijn wie je wilt zijn. Een belangrijke vraag voor zowel Steffa Wine, op wie de voorstelling gebaseerd is, als Manuel Liñan, de danser van STEFFA, wiens eigen verhaal doorschemert in de voorstelling. Ook Suzanna Jansen (auteur van o.a. Het pauperparadijs en Ondanks de zwaartekracht) sluit aan. Haar boek gaat over Steffa Wine, en het dromen van dansen en kunst. Na afloop van het nagesprek is het mogelijk het boek aan te schaffen en te laten signeren door Suzanna.
Met Annette Embrechts, Manuel Liñán, Suzanne Marx en Ernestina van de Noort en Suzanna Jansen | 21:00 | toegang gratis
Credits
Regie en choreografie Susanne Marx
dans en choreografie Manuel Liñán
zang María Marín
gitaar Francisco Vinuesa
videodesign Helle Lyshøj
muzikale leiding Kirsten Schötteldreier
kostuums Sasja Strengholt
sounddesign Salvador Breed, Kirsten Schötteldreier
-|-
assistent sounddesign Ayrton Speet
techniek Martin Kaffarnik
repetitor Candela Murillo
adviezen Ernestina van de Noort, Peter van der Hoop
STEFFA is een coproductie van ITA, Stichting VET en Flamenco Biënnale Nederland. Mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten, BNG Fonds en Fonds21.