the Nation

the Nation
24 jun '22 t/m 26 jun '22
Het Nationale Theater
1e rang € 48 / 2e rang € 38 / podium € 43

Theaterthriller over een op hol geslagen samenleving

Wegens groot succes is de thriller The Nation terug in het theater. De zesdelige theatermarathon over een mysterieuze verdwijning is geschreven als een Netflix-serie op toneel: actueel, geestig en vol zenuwslopende cliffhangers.

Festival Holland Festival

Duur 300 minuten
Genre Theater
Taal Nederlands
Boventiteling Engels

De elfjarige Ismaël uit de Haagse Schilderswijk is spoorloos verdwenen. Zijn verdwijning vormt de aftrap van een koortsachtige zoektocht door alle lagen van een op hol geslagen samenleving, langs politieagenten, jihadisten, ondernemers, politici, journalisten en welzijnswerkers, met ieder hun eigen belangen.

Nadat The Nation (deel 1 t/m 3) in première was gegaan in het Holland Festival in 2017, vulde schrijver en regisseur Eric de Vroedt de productie/serie aan met nog drie afleveringen tot een vijf uur durende voorstelling over beeldvorming en identiteit met hoofdrollen voor onder anderen Mark Rietman, Romana Vrede en Vanja Rukavina. NRC noemde de voorstelling de ‘theatergebeurtenis van het jaar.’ In 2022 is The Nation nog steeds pijnlijk actueel; de marathonvoorstelling is nu voor het eerst in zijn geheel in het Holland Festival te zien.

'Bingewatchen' in het theater
The Nation is niet zomaar een toneelvoorstelling, maar een theaterthriller in marathonvorm. In zes afleveringen komen in de zoektocht naar de jongen alle lagen van de maatschappij aan bod, van politieagenten en politici tot journalisten en welzijnswerkers. Aangewakkerd door hijgerige media staan bevolkingsgroepen en gezinsleden al snel lijnrecht tegenover elkaar, wapperen de salafistenvlaggen door de wijken en vegen hoge ambtenaren hun straatje schoon. En terwijl iedereen zich dieper ingraaft in het eigen gelijk en het beschadigen van de ander, schuift één vraag steeds meer naar de achtergrond: waar is Ismaël?

Ode aan Den Haag
Om The Nation te kunnen maken, liep schrijver en regisseur De Vroedt mee op de Haagse markt, met wijkagenten en met leerlingen op een Haagse school.Hij verwerkte bovendien allerlei onderwerpen uit de actualiteit: bedreigingen, huichelende politici, zorgwekkende privacykwesties en louche bouwprojecten. De Vroedt: 'The Nation is een zenuwslopende achtbaanrit die van start gaat in de fascinerende Schilderswijk en eindigt in de fictieve, hightech veiligheidsenclave Safe City. Het is mijn ode aan Den Haag. En een verbijsterend verslag van de permanente loopgravenstrijd waarin de samenleving op dit moment verwikkeld is.'

Vijf jaar later nog steeds pijnlijk actueel
Hoewel The Nation alweer vijf jaar geleden in première ging, is het verhaal nog steeds pijnlijk actueel. De Vroedt heeft goed gekeken naar ontwikkelingen in de maatschappij en die op toneel 'gesampeld'. Voorbeelden hiervan zijn het groeiende wantrouwen in de politiek, de politie die ervan wordt beschuldigd racistisch en hardhandig te zijn, burgers die het recht in eigen handen nemen en de overheid die achter de schermen werkt aan hightech surveillancemiddelen.

En ook het onderliggende thema blijft overeind: welk beeld hebben wij van de ander en welk beeld van onszelf presenteren wij in verschillende sociale contexten? Kunnen wij de ander nog zien als een individu, of zien wij hem of haar enkel als stereotype: de radicaliserende islamist, de linkse Gutmensch, de amorele ondernemer? Hoeveel moeite doen wij om voorbij het masker van de ander te kijken en wanneer durven wij zelf onze maskers te laten zakken?

-|- In de continue strijd om onze eigen identiteit te bepalen, beschermen of bevechten, raken we snel het zicht kwijt op waar het werkelijk om gaat. Een elfjarig kind is verdwenen, maar waar je een grote gezamenlijke zoekoperatie verwacht, zien we vooral losgeslagen individuen die zichzelf aan de hand van deze tragedie profileren.

‘Houdt u van toneel? Ga dan naar The Nation. Houdt u niet van toneel? Ga dan naar The Nation.’ - Trouw

De voorstelling kreeg bijzonder lovende reacties en recensies, niet in de laatste plaats voor het sterke acteerwerk van onder anderen Mark Rietman als de agent die Ismaël voor het laatst zag en Romana Vrede als de moeder van de verdwenen jongen. Vanja Rukavina won de Arlecchino voor zijn vertolking van Ismaëls halfbroer Damir. Het succesvolle concept ging de grenzen over, met producties in Duitsland, Zweden en zelfs Brazilië.

Bekroond met de Toneelschrijfprijs
In 2018 won De Vroedt de prestigieuze Toneelschrijfprijs. Uit het juryrapport: ‘De manier waarop Eric de Vroedt in The Nationmaatschappelijke breuklijnen, politiek discours, flitsende nieuwsberichten, religieuze dogma’s en persoonlijke angsten als grondstof voor een vijf uur durend stuk gebruikt, is indrukwekkend. Alles waar je in de pers over leest, zit in deze caleidoscopische tekst verwerkt.’

Synopsis


Aflevering 1
Mei 2018. In de Haagse Schilderswijk is de elfjarige Ismaël Ahmedovic opgepakt voor het gooien van een steen door de ruiten van een halal wijnbar in oprichting voor emanciperende moslima’s. De wijnbar is een initiatief van Ismaëls biologische moeder, Mariam Traoré. De bar stuit op hevige weerstand in de wijk, Mariam ontvangt anonieme doodsbedreigingen per post. Rechercheur Mark van Ommeren en agent Ludmilla Bratusek starten een onderzoek: is er iets misgegaan bij Ismaëls verhoor door motoragent David Wilzen? En wat is de rol van Ismaëls halfbroer Damir, de jonge salafist die het Wijk Preventie Team leidt?


Aflevering 2
In de televisietalkshow Kuypers is politicus Wouter Wolff te gast. Hij is lid van de parlementaire enquêtecommissie Toorenburg, die de mislukte fusie van de Nationale Politie onderzoekt. Wolff komt tijdens de show in aanvaring met projectontwikkelaar Sjoerd van der Poot, de drijvende kracht achter Safe City. Vervolgens wordt gesproken over Ismaëls verdwijning. Zowel Mariam als de pleegouders van Ismaël en Damir, Alexander en Ida Aschenbach, komen aan het woord. Mariam ontvouwt, gesteund door John Landschot van het Nieuw Nederlands Front, de theorie van de ‘offerzoon’: jihadist Sifin Min Zawaytirmir heeft in een internetpamflet opgeroepen om in navolging van Ibrahim daadwerkelijk kinderen te offeren.

Aflevering 3
Als onderdeel van een deradicaliseringstraject spreekt Damir met therapeute Hester Keursma over zijn relatie met zijn vader, Adem Ahmedovic. Van Ommeren en Bratusek volgen het spoor van de dreigbrieven die Mariam heeft ontvangen. Ook Ida en Alexander Aschenbach dringen bij Mariam aan op meer informatie over de brieven. Terwijl Wouter Wolff met zijn spindoctor annex minnaar Stijn Baver een belangrijke speech voorbereidt, bestookt vlogger De Beer van ’s-Gravenhage hem online met beschuldigingen. -|-
Aflevering 4
In de fractiekamer op het Binnenhof staat de uitbreiding van de parlementaire enquête naar de Nationale Politie op de agenda. Wouter Wolff denkt over bewijsmateriaal te beschikken waarmee hij Sjoerd van der Poot van corruptie kan beschuldigen én Safe City in direct verband kan brengen met de verdwijning van Ismaël. Partijgenoot Sadik Babacan worstelt met de vraag of Wouter op dit moment de juiste persoon is om zitting te nemen in deze enquêtecommissie, voorgezeten door Tineke Toorenburg. Hoewel de politie niet voldoende bewijs had om Wolff langer vast te houden, heeft de publieke opinie hem al lang veroordeeld. En dan komt ook nog tijdens het eerste openbare verhoor van Van der Poot een vlog binnen die onherstelbare schade aanricht.

Aflevering 5
Tropische regenbuien teisteren de stad. Wouter Wolff denkt zijn munitie te hebben gevonden om Sjoerd van der Poot te beschuldigen van betrokkenheid bij de verdwijning van Ismaël. Hij dwingt Van der Poot in diens eigen woning tot een bekentenis. Sjoerd van der Poot krijgt hulp uit onverwachte hoek. Alexander Aschenbach, de oude studievriend van zowel Wolff als Van der Poot, zet de verhouding tussen de beide mannen op scherp.

Aflevering 6
Twee weken nadat Ismaël Ahmedovic is vermist, komen zijn familieleden samen. Mama Mariam en zijn pleegouders Ida en Alexander Aschenbach, maar ook vader Adem Ahmedovic is teruggekeerd uit Bosnië. Hoe liggen de verhoudingen tussen deze mensen na alle gebeurtenissen van de afgelopen veertien dagen? En wat is er aan de hand op Schiphol, waar een antiterreureenheid Damir onder schot houdt?

Credits

concept Eric de Vroedt vlogteksten Joeri Vos, Saman Amini kindregie Abdel Daoudi decor Maze de Boer kostuums Lotte Goos muziek Remco de Jong, Florentijn Boddendijk licht Bernie van Velzen spel Bram Coopmans, Tamar van den Dop, Alexander Elmecky, Hein van der Heijden, Antoinette Jelgersma, Fjodor Jozefzoon, Yela de Koning, Mark Rietman, Vanja Rukavina, Pieter van der Sman, Romana Vrede productie Het Nationale Theater coproductie Het Nationale Theater, Holland Festival tekst Eric de Vroedt regieassistentie Abdel Daoudi video Bernie van Velzen regie Eric de Vroedt

Over Holland Festival

Het Holland Festival is het grootste internationale podiumkunstenfestival van Nederland en een van de oudste festivals in Europa. Het in 1947 opgerichte Holland Festival viert in 2022 het 75-jarig bestaan.

Het festival vindt ieder jaar in juni, in en om Amsterdam plaats op verschillende locaties, binnen en buiten, grootschalig en intiem, online en offline.

Meer informatie over Holland Festival

Meer Holland Festival

Language NP Language no problem De kersentuin (La Cerisaie) Anton Tsjechov, Tiago Rodrigues, Isabelle Huppert, Adama Diop Theater De kersentuin (La Cerisaie)
Sluiten De kersentuin (La Cerisaie) Anton Tsjechov, Tiago Rodrigues, Isabelle Huppert, Adama Diop
10 jun '22 t/m 12 jun '22
Tsjechovs De Kersentuin tot de kern teruggebracht

Na een jarenlang verblijf in Parijs keert een vrouw, gespeeld door de Franse steractrice Isabelle Huppert, terug naar haar familielandgoed, waar zij met haar broer opgroeide. Dat staat op het punt verkocht te worden vanwege schulden.
Language NP Language no problem Der Besuch der alten Dame Nicolas Stemann Theater Der Besuch der alten Dame
Sluiten Der Besuch der alten Dame Nicolas Stemann
10 jun '22 t/m 12 jun '22
Tragikomisch toneelstuk over de grens tussen rechtvaardigheid en wraak
Language NP Language no problem Contre-Enquêtes Théâtre Vidy-Lausanne Theater Contre-Enquêtes
Sluiten Contre-Enquêtes Théâtre Vidy-Lausanne
14 jun '22 t/m 15 jun '22
Een theatraal onderzoek naar De vreemdeling van Albert Camus

Regisseur Nicolas Stemann ensceneert de denkbeeldige ontmoeting tussen de hoofdpersonen van twee romans, de ene geschreven door de Franse Albert Camus en de andere door de Algerijnse Kamel Daoud.
Language NP Language no problem Yemandja Angelique Kidjo Muziektheater Yemandja
Sluiten Yemandja Angelique Kidjo
16 jun '22 t/m 18 jun '22
Adembenemend muziektheater over liefde, verraad en het onrecht van de slavernij

Geïnspireerd door haar voorouders, haar familie en de veerkracht van Afrika vertelt zangeres Angélique Kidjo een verhaal waarmee ze haar publiek wakker schudt.
Language NP Language no problem Porca Miseria Trajal Harrell Dans Porca Miseria
Sluiten Porca Miseria Trajal Harrell
18 jun '22 t/m 19 jun '22
Trilogie met verrassende perspectieven

Hedendaagse dans, vogue, Japanse butoh, oud-Grieks theater, performancekunst – voor zijn elegante, subtiele dansstijl laat de Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell zich breed inspireren.
Language NP Language no problem Who's Talking? Kamel Daoud Perspectief Who's Talking?
Sluiten Who's Talking? Kamel Daoud
20 jun '22
Kunstenaars in gesprek over identiteit en representatie.
Language NP Language no problem Der Ring des Nibelungen Christopher Rüping Theater Der Ring des Nibelungen
Sluiten Der Ring des Nibelungen Christopher Rüping
21 jun '22 t/m 22 jun '22
Een rectificatie van Wagners legendarische opera

Door Wagner weggelaten verhalen krijgen alsnog een plek in deze meerstemmige bewerking van Der Ring des Nibelungen door Schauspielhaus Zürich.
Language NP Language no problem the Nation Het Nationale Theater Theater the Nation
Sluiten the Nation Het Nationale Theater
24 jun '22 t/m 26 jun '22
Theaterthriller over een op hol geslagen samenleving

Wegens groot succes is de thriller The Nation terug in het theater. De zesdelige theatermarathon over een mysterieuze verdwijning is geschreven als een Netflix-serie op toneel: actueel, geestig en vol zenuwslopende cliffhangers.
Language NP Language no problem penthesileaITA–EnsembleTheater penthesilea
Sluiten penthesilea ITA–Ensemble
14 jun '23 t/m 25 jun '23
In dit verschroeiende drama over een fatale liefde kolkt een zinderende passie die onstuitbaar naar de oppervlakte dringt.