The Polish Project
The Polish Project
Voorstellingen
In The Polish Project creëert Maria Magdalena Kozłowska een muzikaal en visueel universum waarin fysieke arbeid en artistieke expressie samensmelten. Het is een wereld waarin een steiger een podium wordt, een vorkheftruck een instrument, en een arbeidersverhaal een libretto — alles begeleid door live gespeelde jazz. The Polish Project is de bloei van een jarenlang artistiek onderzoeksproces.
Festival Julidans
Programmaonderdeel Julidans On Stage
Wereldpremière
Locatie Frascati
Zaal Frascati 4
Duur nnb
Taal Pools
Boventiteling Engels
The Polish Project
Uit gesprekken met Poolse arbeidsmigranten ontstond een rauwe, lyrische performance vol ritme, adem en eerlijkheid. Hun stemmen — opgenomen, gezongen, gefluisterd — klinken tussen steigerbuizen, lichamen en luidsprekers. De grenzen tussen werk en kunst, tussen document en verbeelding, vervagen.
Met opera, choreografie en video als middelen onderzoekt Kozłowska de fragiele balans tussen identiteit, lichamelijkheid en economische realiteit. De voorstelling is een ode aan onzichtbare arbeid, aan verloren idealen, en aan de veerkracht van mensen die blijven bouwen — aan huizen én aan zichzelf.
-|-
In dit universum zijn de ethiek van kunst en arbeid onlosmakelijk verbonden: beide vragen om toewijding, tarten fysieke grenzen en dragen het risico van uitputting of zelfs ondergang. Werken zonder bescherming kan dodelijk zijn — net als blijven dansen terwijl je al valt. Kunst en arbeid vormen hier niet alleen een identiteit, maar ook een klasse, altijd op het randje van de afgrond.
The Polish Project beleeft zijn wereldpremière tijdens Julidans 2025.
Over Maria Magdalena Kozłowska
Maria Magdalena Kozłowska (PL/NL) studeerde filosofie in Warschau en rondde in 2020 DAS Theatre (AHK) af. In haar werk staat de menselijke stem centraal als intiem én politiek instrument. Ze onderzoekt hoe stem, ritueel, archivering en identiteit met elkaar verweven zijn. Haar performances waren o.a. te zien op de Biënnale van Venetië, KW Berlin, Frascati, Gessnerallee en het Belluard Bollwerk Festival. Sinds 2021 is ze verbonden aan Frascati Producties, waar ze COMMUNE en Dead Skin creëerde. In 2023 maakte ze samen met Pankaj Tiwari een adaptatie van Jérôme Bel voor het Holland Festival.
Credits
concept, regie en performance Maria Magdalena Kozłowska
performance, scenografie en kostuumontwerp Jan Tomza-Osiecki
performance Maja Grzeczka
performance en choreografie Wojciech Grudziński
performance en muziek Björk Semey en Marcus Wärnheim
dramaturgisch advies Renee Copraij
eindregie Miguel Melgares
productie Frascati Producties
coproductie Agora Now
met steun van AFK, Ministerie van OCW, Ammodo
The Polish Project
Uit gesprekken met Poolse arbeidsmigranten ontstond een rauwe, lyrische performance vol ritme, adem en eerlijkheid. Hun stemmen — opgenomen, gezongen, gefluisterd — klinken tussen steigerbuizen, lichamen en luidsprekers. De grenzen tussen werk en kunst, tussen document en verbeelding, vervagen.
Met opera, choreografie en video als middelen onderzoekt Kozłowska de fragiele balans tussen identiteit, lichamelijkheid en economische realiteit. De voorstelling is een ode aan onzichtbare arbeid, aan verloren idealen, en aan de veerkracht van mensen die blijven bouwen — aan huizen én aan zichzelf.
-|-
In dit universum zijn de ethiek van kunst en arbeid onlosmakelijk verbonden: beide vragen om toewijding, tarten fysieke grenzen en dragen het risico van uitputting of zelfs ondergang. Werken zonder bescherming kan dodelijk zijn — net als blijven dansen terwijl je al valt. Kunst en arbeid vormen hier niet alleen een identiteit, maar ook een klasse, altijd op het randje van de afgrond.
The Polish Project beleeft zijn wereldpremière tijdens Julidans 2025.