Vake Poes; of hoe God verdween

Sluiten
Holland Festival

Vake Poes; of hoe God verdween

Lisaboa Houbrechts, laGeste (les ballets C de la B + kabinet k)

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
Vake Poes; of hoe God verdween
Lisaboa Houbrechts, laGeste (les ballets C de la B + kabinet k)

Hoe werken verborgen trauma’s uit het verleden door in het heden? Vake Poes; of hoe God verdween is een familie-epos dat drie generaties overspant vanuit het perspectief van een jong meisje.

Festival Holland Festival

Duur 105 minuten, geen pauze
Genre Theater
Taal Duits, Frans en Nederlands
Boventiteling Engels en Nederlands

Vake Poes; of hoe God verdween


De Vlaamse regisseur Lisaboa Houbrechts werkt het verhaal uit in beeld, tekst en muziek. Houbrechts: ‘Het is een duistere vertelling. Ze opent wonden en rioolputten. Het gaat over hoe kinderen vastzitten in een keten van geweld. Vanuit de drang om die keten te breken kan een ontzettende levenskracht en verbeelding vrijkomen, maar ze kan ook imploderen tot een cyclus van destructie.’

De twaalfjarige ‘kleindochter aller kleindochters’ staat aan het einde van een lange geschiedenis. Ze blikt terug op het verleden van haar grootvader aan vaders kant, 'Vake Poes' (opaatje Poes): zijn kindertijd, de oorlog, het seksueel misbruik in de broederschool, de Duitse bezetting en het wrede huwelijk met Moeke Poes. De levensverhalen en trauma’s van grootouders, ouders en de eigen, jongste generatie worden uitgediept met Bachs Johannespassie als leidraad.
-|-
De regisseur gaat op zoek naar hoe het kleine met het grote, het intieme met het politiek-maatschappelijke en het verleden met het heden is vervlochten. Het geweld dat kinderen wordt aangedaan, bepaalt het geweld van morgen. Voor deze groots opgezette vertelling werkt ze samen met acteurs, zangers en muzikanten van alle leeftijden, onder wie actrice Elsie de Brauw en accordeonist Philippe Thuriot.

Reviews

De Morgen

'Vake Poes; of hoe God verdween is een rauw juweel van volstrekt onbevreesde kunst'

Het Nieuwsblad

'Geen stuk om vrolijk van te worden, maar is wel groots als productie'

Credits


tekst Lisaboa Houbrechts
regie Lisaboa Houbrechts
compositie Johann Sebastian Bach
muzikale leiding Pedro Beriso
arrangementen Pedro Beriso
arrangementen voor accordeon en tenor Philippe Thuriot
muziek Bert Cools, Stijn Cools
scenografie/poppen Filip Peeters
kostuum Oumar Dicko
licht Fabiana Piccioli
dramaturgie Hildegard De Vuyst
muziekdramaturgie Piet De Volder
met Alberto Martínez, Boule Mpanya, Driss Vandekerckhove, Eddie Dumont, Elisa Soster, Elsie de Brauw, Ferre Vereecken, Jules Dorné, Pieter Ampe, Philippe Thuriot, Stefaan Degand, Wolf De Graeve, Zofia Hanna
-|-
orkest (opname) Orkest Opera Ballet Vlaanderen
lichttechniek Bennert Vancottem
geluidstechniek Brecht Beuselinck
realisatie kostuums Oumar Dicko, Kostuumatelier Toneelhuis
uitvoering decor en poppen Filip Peeters, Atelier FroeFroe
distributie Helena Elshout
productie laGeste
coproductie Opera Ballet Vlaanderen, Toneelhuis, Le Phénix, scène Nationale Valenciennes, MC93, Opéra de Lille, Holland Festival
met dank aan De School van Gaasbeek
met steun van Stad Gent, De Vlaamse Overheid, Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid

Over Holland Festival

Het Holland Festival is het grootste internationale podiumkunstenfestival van Nederland en een van de oudste festivals in Europa. Het in 1947 opgerichte Holland Festival vierde in 2022 het 75-jarig bestaan.

Het festival vindt ieder jaar in juni, in en om Amsterdam plaats op verschillende locaties, binnen en buiten, grootschalig en intiem, online en offline.

Meer informatie over Holland Festival

Meer Holland Festival

Language NP Language no problem Dans la mesure de l'impossible Tiago Rodrigues Theater Dans la mesure de l'impossible
Sluiten Dans la mesure de l'impossible Tiago Rodrigues
09 jun '24 t/m 11 jun '24
Tiago Rodrigues baseert zijn stuk op de verhalen van hulpverleners in rampgebieden. Zijn pure, integere aanpak maakt een intense, empathische beleving mogelijk van een extreme realiteit die de meesten van ons alleen kennen van het nieuws.
Language NP Language no problem Eu não sou só eu em mim Grupa Cena 11 Dans Eu não sou só eu em mim
Sluiten Eu não sou só eu em mim Grupa Cena 11
14 jun '24 t/m 16 jun '24
Een van de belangrijkste en gewaagdste dansgezelschappen van Brazilië brengt een energieke voorstelling waarin identiteit en uniciteit worden bevraagd en bevestigd door middel van dans, technologie en filosofie.
Language NP Language no problem Signal to Noise Forced Entertainment Theater Signal to Noise
Sluiten Signal to Noise Forced Entertainment
16 jun '24 t/m 18 jun '24
Legendarisch Brits theatergezelschap speelt met tekst, muziek en fysieke actie in nieuw werk. Zowel luchtig als verontrustend, komisch als bloedserieus.
Language NP Language no problem ALFA Wunderbaum Theater ALFA
Sluiten ALFA Wunderbaum
20 jun '24 t/m 22 jun '24
In ALFA komt een groep Europese Alfa Romeo-liefhebbers samen om in clubverband hun passie voor het Italiaanse automerk te delen. Ze praten over het clubblad, de invulling van de evenementenkalender en de jaarlijkse buitenlandrit.
Language NP Language no problem Hamlet Christiane Jahaty Theater Hamlet
Sluiten Hamlet Christiane Jahaty
21 jun '24 t/m 23 jun '24
In Christiane Jatahy’s eigenzinnige interpretatie van Shakespeares klassieker wordt Hamlet, na vier eeuwen het toonbeeld van mannelijke melancholie te zijn geweest, wakker als een volwassen vrouw die haar verleden recht wil zetten.
Language NP Language no problem The Romeo Trajal Harrell, Schauspielhaus Zürich Dance Ensemble Dans The Romeo
Sluiten The Romeo Trajal Harrell, Schauspielhaus Zürich Dance Ensemble
25 jun '24 t/m 27 jun '24
Stel je eens voor dat er één dans was voor iedereen, geïnspireerd op een wereld zoals die had kunnen zijn. Met The Romeo verbeeldt choreograaf Trajal Harrell deze dans voor alle mensen, ongeacht achtergrond, gender, karakter of stemming en van welke generatie dan ook.
Language NP Language no problem The Second Woman Anna Breckon & Nat Randall Theater The Second Woman
Sluiten The Second Woman Anna Breckon & Nat Randall
28 jun '24
In The Second Woman herhaalt Georgina Verbaan één scène 100 keer gedurende een periode van 24 uur. Tegenover haar staan 100 verschillende mannelijke deelnemers uit de lokale gemeenschap. In elke scène ontmoeten de twee spelers elkaar voor het eerst op het podium.