Vecht
Vecht
Voorstellingen
Ik teer op tekorten
Dat is nog erger dan op niks
Wat betekent het om uitgekleed te worden door de overheid? Wat betekent het om altijd op je hoede te moeten zijn voor je achternaam, je afkomst, je dubbele nationaliteit? In de aangrijpende monoloog Vecht die Maxine Palit de Jongh op basis van het toeslagenschandaal schreef, maken we de ondergang mee van Zafirah.
Festival Lieve Stad,
Locatie Meervaart - Blauwe zaal
Duur nnb
Genre Theater
In Gesprek di 21 mrt
Vecht
Zafirah is een jonge levenslustige vrouw die werkt voor de juridische afdeling van een overheidsinstelling, twee kinderen opvoedt en geplet wordt in de racistische raderen van de overheid. Envelop na envelop valt op de mat, waarin Zafirah wordt aangemerkt als fraudeur. Ze moet betalen en boeten tot er niets meer van haar overblijft.
-|-
Vecht maakt de verwoestende gevolgen van de toeslagenaffaire (waar tienduizenden ouders ten onrechte werden aangemerkt als fraudeur) voelbaar. In opdracht van Likeminds schreef Maxine Palit de Jongh dit actuele theaterstuk over institutioneel racisme.
Maxine Palit de Jongh
Maxine Palit de Jongh is toneelschrijver, theatermaker en dichter. In haar werk zet ze magisch realisme in door haar personages vragen te laten stellen die de verbeelding van het publiek activeren. Maxine ging op residentie naar Parijs met Vlaams-Nederlands Huis deBuren, schreef jeugdpoëzie voor jeugdtheatergezelschap BonteHond en volgde het Slow Writing Lab van Het Letterenfonds. In 2021 won ze de El Hizjra Literatuurprijs voor Poëzie met haar gedicht tjongklak/congklak.
Theaterkrant
'Wat een tekst, wat een performance! De ontwikkeling van Zafirah van zorgeloze moeder tot een schim van zichzelf neemt bijna de vorm aan van een Grieke tragedie.'
Parool
'Het is een verstikkend en wanhopig verhaal. Eenzaam, maar ook zo krachtig en confronterend'
In Gesprek: Maxine Palit de Jongh
Na de voorstelling gaat Christiaan Mooij in gesprek met de schrijfster van Vecht, Maxine Palit de Jongh. Hoe verhoudt theater zich tot de werkelijkheid? Hoe benut je de kracht van de schrijver en het spel van de acteur waardoor je de problematiek met nieuwe invalshoeken kan benaderen. De politiek wordt buitenspel gezet. We zoeken naar de betrokkenheid. Menselijk activisme op kleiner niveau waarin je kijkt naar wat je zelf kan doen. Ongeacht of je slachtoffer bent.
In Gesprek is gratis toegankelijk en begint kort na afloop van de voorstelling.
Credits
tekst Maxine Palit de Jongh
spel Nadia Amin
regie Zephyr Brüggen i.s.m. Nadia Amin
vormgeving Loes Schakenbos
kostuum Eos Brüggen
-|-
muziek Martin van Hees
dramaturgie, tekst begeleiding Liet Lenshoek
techniek Luca van Deurzen
met dank aan Matthias de Koning, Ray Vaessen
17 - 26 maart
Festival Lieve Stad,
Amsterdam is een stad met vele gezichten, letterlijk, want we wonen hier samen met vele verschillende nationaliteiten. Lieve Stad, gaat over de stad en alle soorten Amsterdammers die de stad rijk is. Tijdens dit festival, een samenwerking van ITA en Meervaart, gaat het om het samenbrengen van mensen, in de stad, in het theater, in de maatschappij. Hoe leven we samen en welke verhalen dragen alle individuen en groepen met zich mee? Allemaal hebben ze hun eigen verhalen, sterke kanten, uitdagingen. Deze laten zien is het uitgangspunt van Lieve Stad,.