WE, the EYES
WE, the EYES
Voorstellingen
In WE, the EYES zijn de overlevenden na een vernietigende brand op zoek naar het ware leven, naar de verbinding met hun instincten, intuïtie en met elkaar. De groep baant zich vanuit totale duisternis een weg naar het licht, naar nieuwe vormen van bestaan, leven en identiteit. Ergens lijkt vuur te zijn. Hoe kunnen ze weer lustig spelen met het vuur zonder op te branden? Hoe schipperen ze tussen fatalisme en hoop, tussen eindtijd en toekomst, tussen afbranden en opbouwen, tussen adem en ademloosheid?
Duur 80 minuten
Genre dans
Taal language no problem
Leeftijdscategorie 18+
WE, the EYES
Een overheersend beeldscherm in de vorm van een monoliet orakelt zeven keer met uitzinnige beelden tussen realiteit en fictie. Is het een misleidend medium of ziener, een pedagoog of demagoog, een leugenaar of filosoof? Tien performers branden los, slaan op de trom, schreeuwen het uit, gooien met modder, stoken het vuur op, dansen de zielen uit hun lijf. Kortom de speelplaats als krachtenveld om te leren kijken, te zien en niet te zien. Een vrijplaats om te betreuren, te aanvaarden om blikken te kantelen en van perspectief te wisselen.
In WE, the EYES wordt een micro-maatschappij uitgebeeld die op een bepaald moment uit het niets ontstaat en lichamen in het hier en nu samenbrengt. Hoe kunnen we nu medemens zijn? Welke vormen van empathie zijn mogelijk? Wat gaan we met elkaar ontdekken als wij “WE” zijn.
-|-
Waaruit bestaat dan onze identiteit? Op de muziek en geluid van rock, bodysound, elektronisch, experimenteel en klassieke muziek breken de performers door naar een nieuwe wereld, aangevuurd door zang, slagen en ritmes van de percussie. De lichamen zijn massa en individu, schuld en onschuld.
WE, the EYES wil perspectieven ter discussie stellen in een maatschappij in crisis en claimt verandering. Het is na WE, the BREATH, de tweede voorstelling in de WE-Cycle. ICK is ervan overtuigd dat we de komende tijd ingrijpende veranderingen gaan doormaken. Maar we zijn nu nog blind voor de diepere dimensie daarvan. Dat remt ons. De WE-projecten geven een podium aan de reis, die we samen als mensheid ondernemen.
Reviews
de Volkskrant
'een belangrijke levensopdracht vervat in fraai totaaltheater'
Theaterkrant
'De bezoeker wacht een intense ervaring: de voorstelling is als een hoogmis vol zang en rituelen.'
'De expliciete keuzes zijn juist door verbloemen overtuigend omdat de sterke performers zich vol energie en convictie in dit (her)scheppingsverhaal storten.'
'Pink Oculus preekt in haar vaak plechtige zang, maar wat een prachtige stem.'
CREDITS
concept en choreografie Emio Greco, Pieter C. Scholten
performers dansers ICK-Ensemble
percussie Agostinho Sequeira & Dániel Bolba
zang Pink Oculus
video Ruben van Leer
sound design Salvador Breed
licht Henk Danner, Israël Del Barco
kostuums Clifford Portier
dramaturgie Florian Hellwig
technisch producent Israël Del Barco
-|-
coproductie Le Manege, Scène National de Maubeuge, Ravenna Festival
een productie van ICK Dans Amsterdam
wereldpremière 23 juni 2023, Ravenna Festival – Italië
performers in video Helena Volkov, Sedrig Verwoert, Edward LIoyd en Suzan Tunca
met dank aan Hugo van der Veldt