ZIEL I ROUH
ZIEL I ROUH
Voorstellingen
In ZIEL of ROUH (het Arabische woord voor ‘ziel’) gaan twee uiteenlopende disciplines de confrontatie aan: muziek uit Al-Andalus en hedendaagse dans botsen, schuren, zoeken en vinden elkaar in deze voorstelling. Twee disciplines, twee beschavingen, twee denkkaders, twee tradities maken samen een som die ver boven de simpele optelling uitstijgt.
Grote zaal
Duur: 1 uur, zonder pauze
Met voorbeschouwing
Voor dansliefhebbers
Onderdeel van Lieve Stad,
Eén avond, drie stromingen
Het Amsterdams Andalusich
Orkest (AAO) speelt repertoire uit Al-Andalus, het Arabisch imperium dat
zich van de 8e tot de 15e eeuw uitstrekte over het hele Iberisch
schiereiland en noordelijk Afrika. De musici die deze stijl ontwikkelden
in Andalusië waren voornamelijk nazaten van gevluchte gemeenschappen
uit het Midden-Oosten. Ze wisten een hoogwaardige cultuur op te bouwen
door zich te spiegelen aan de culturele vernieuwingen uit hun gebied van
afkomst. ZIEL is een drieluik waarin drie choreografen werken met
elk een andere stroming uit het repertoire: de tarab (klassiek), sufi
andalusi (mystiek spirtueel) en de chaabi andalusi (hedendaagse
volksmuziek). Voor deze laatste ‘volkse’ stroming laat het AAO speciaal
voor de voorstelling een stuk componeren door gastcomponist Abderrahim
Semlali.
Amsterdams Andalusisch Orkest
Het Amsterdams Andalusisch
Orkest staat voor het muzikaal erfgoed van Andalusië. Tussen de 9e en
15e eeuw maakte dit deel van Europese furore op het gebied van muziek,
literatuur en wetenschap. Anno nu vertelt het AAO het verhaal van
Al-Andalus en de betekenis voor onze samenleving via muziek, theater,
literatuur en educatie.
Emio Greco | Pieter C. Scholten
Beide
choreografen kennen een lang traject van experimenteren met de relatie
tussen dans en muziek. Ze streven hierbij nooit naar een fusie maar
koesteren de autonomie van elke aparte kunstvorm zodat ze elkaar kunnen
versterken.
Nacera Belaza
Nacera Belaza heeft al meerdere
danswerken op haar naam staan geïnspireerd op de sufi cultuur. In
bijvoorbeeld Le Trait en Le Temps Scellé onderzoekt ze de relatie tussen
traditionele vormen van Algerijnse dans, heilige rituelen en haar eigen
bewegingstaal. Ook in 7EVEN is werk van haar te zien.
Vincent Colomes
Vincent
Colomes behaalde in 1995 zijn diploma aan het ‘Conservatoire National
Supérieur de Musique et de Danse de Paris’ met een specialisatie in
klassiek ballet. Hij danste van 2006 tot 2013 bij ICK en bleef daarna
betrokken als dansdocent en repetitor. De laatste jaren is hij zich
steeds meer gaan verdiepen in Flamenco. Vanuit zijn achtergrond als
dansers maakt hij eigen choreografieën op het snijvlak van hedendaagse
dans en Flamenco.
'Energiek dansconcert met klassieke Andalusische muziek. (...) De energie die het dansconcert opwekt, doet naar meer verlangen.' - Theaterkrant****
Nagesprek / Pleinfoyer
Na afloop van de voorstelling vindt een nagesprek plaats. Journalist en dramaturg Moos van den Broek gaat in gesprek met Emio Greco, Pieter C. Scholten, Maxine van Lieshout, Karima El Fillali, Yassine Boussaid en Avishai Darash. Gratis toegang, de bar is open.
Lieve Stad,
Amsterdam is een stad met vele gezichten, letterlijk, want we wonen hier samen met vele verschillende nationaliteiten.
Lieve Stad, is het stadsfestival van Internationaal Theater Amsterdam, en gaat over Amsterdam en alle soorten Amsterdammers die de stad rijk is. Met Lieve Stad, vieren we onze verschillen -of ze nu cultureel, sociaal, economische of fysiek zijn- en brengen we mensen samen rond verhalen uit de stad. Gebundeld in twee weken presenteren we producties van onder meer Nasrdin Dchar, Urban Myth en Ultima Vez: ontmoetingen met andere culturen die verfrissende perspectieven bieden.
Het festival – geïnspireerd door de woorden van voormalig burgermeester Eberhard van der Laan – is ónze liefdesverklaring aan de stad Amsterdam en haar inwoners. We trappen dan ook af op Valentijnsdag, donderdag 14 februari 2019.
Meer Lieve Stad,
Parijs.