17 februari

EEN TICKET TO PARADISE

Het stuk speelt zich af op het verre platteland van Noord-Frankrijk, maar het kostte Majd Mardo weinig moeite geïnspireerd te raken door het personage van Édouard Louis in Gevechten en metamorfosen van een vrouw. Ze hebben opvallende raakvlakken.


Door Irene Bloemink

Nog maar een paar jaar maakt Majd Mardo deel uit van het ITA-ensemble en begon in 2018 met de voorstelling Een klein leven. ‘Een enorme binnenkomer. Ik ben heel trots dat ik daaraan mee heb mogen doen. Dat ik daar nu bij hoor, dacht ik. Ik ben een warm bad binnen gefietst, een geweldige ervaring.’ Hij vertelt vanuit een ver buitenland over Gevechten en metamorfosen van een vrouw, dat hij samen met Marieke Heebink onder regie van Ivo van Hove uitvoert. Ze hadden net een week gespeeld in 2021, toen de lockdown kwam.

Rotzooi opruimen

Mardo spreekt relaxt en tegelijkertijd met vuur. ‘Édouard Louis ontdekte dat schrijven zijn weg naar een ander leven was. Voor mij is dat toneelspelen. 100% vergelijkbaar. Voor hem is schrijven een mooie manier om je moeder beter te begrijpen en jezelf te begrijpen in hoe je naar je moeder kijkt. Zo kun je de rotzooi uit je verleden opruimen en nader tot elkaar komen. Hij heeft een geniale manier gevonden. Tijdens het spelen raakte ik soms geëmotioneerd en dacht: kon ik maar schrijven, dan kon ik dat ook doen.’

Boomboxje

‘Ik zat op het vmbo, niet het fijnste niveau, daar word je zeker niet de kunsten in geduwd. Daar moest ik “iets met m’n handen doen”. Ik moest mijn talent zelf ontdekken, erachteraan gaan. Ik had creativiteit nodig in plaats van boeken stampen. De passie om iets anders te willen, de drang naar een ander leven – PARIJS: de grote stad, boeken en literatuur in het stuk – was bij mij net zo groot. Ik wilde iets anders dan het leven zoals het was. Gezien worden, in het middelpunt staan, de taal beter spreken dan Nederlanders. En op school met een boomboxje Britney Spears opvoeren in plaats van vertellen hoe het weekend was. Heerlijk. Het is ook het cadeau dat je hebt gekregen van het universum, of van wie je dat ook krijgt. Toneelspelen is mijn ticket to paradise.’

Lichtheid

‘Eigenlijk zou ik Frans willen spreken. In het Nederlands is mijn tekst af en toe beschouwend en gaat op en neer tussen heden en verleden. Dan is het Frans zo veel rijker. Dat komt vanuit zijn (Édouard Louis) guts. De tekst leefbaar maken is mijn zoektocht geweest. Weet je, daar is Ivo van Hove goed in: schrijven, knippen en plakken. Hij heeft heel slim de heftige tekst afgewisseld met comic relief. Die lichtheid maakt het mogelijke om weer de diepte in te gaan, anders ga je aan het doel voorbij. Lichtheid maakt het des te tragischer.’

Klik

‘Marieke en ik hebben een ongelooflijke klik. Ze is geweldig als acteur, als mens, ze heeft zo veel ervaring. Ze kan heel goed aangeven dat ze ergens onzeker over is. Je hoeft niet te doen alsof je het zeker weet. Ik voel me veilig bij haar. Je kunt dingen uitproberen zonder gêne, zonder te denken: wat zou ze van me vinden? Ja, ik verlang naar een volle zaal. Dat is het fijne van het spelen bij ITA: die volle zalen. Ik heb al een keer in een bomvol Carré gespeeld. Heerlijk. Met publiek krijgt een voorstelling een ziel.’

BRANDHAARDEN 2022

Language NP Language no problem Im Herzen der Gewalt Schaubühne am Lehniner Platz in Berlin / Thomas Ostermeier Theater Im Herzen der Gewalt
Sluiten Im Herzen der Gewalt Schaubühne am Lehniner Platz in Berlin / Thomas Ostermeier
In zijn roman Geschiedenis van Geweld reconstrueert Édouard Louis de nacht waarin het hoofdpersonage verkracht en mishandeld werd. Maar de verkrachting houdt hier niet op. Hij spiegelt dit voorval aan het geweld in de samenleving.
Language NP Language no problem (B)randprogramma: Dialogen over kunst & politiek ITA Academy Perspectief (B)randprogramma: Dialogen over kunst & politiek
Sluiten (B)randprogramma: Dialogen over kunst & politiek ITA Academy
Tijdens Brandhaarden ontvangen we u graag elke dag voorafgaand aan de voorstelling in onze Salon voor het programma Dialoog over kunst & politiek, geïnspireerd door het gelijknamige boek waarin Édouard Louis en Ken Loach met elkaar in gesprek gaan. In dit programma reflecteren kunstenaars, ...
Language NP Language no problem Valdens historie Det Norske Teatret / Kjersti Horn Theater Valdens historie
Sluiten Valdens historie Det Norske Teatret / Kjersti Horn
Noorse versie van Histoire de la violence van Édouard Louis
Language NP Language no problem Qui a tué mon père Théâtre de la Ville / Schaubühne am Lehniner Platz in Berlin / Thomas Ostermeier Theater Qui a tué mon père
Sluiten Qui a tué mon père Théâtre de la Ville / Schaubühne am Lehniner Platz in Berlin / Thomas Ostermeier
Édouard Louis, geregisseerd door Thomas Ostermeier, is voor het eerst te zien in een van zijn eigen werken.
Language NP Language no problem Sign of the Times: Édouard Louis Internationaal Theater Amsterdam / de Balie Perspectief Sign of the Times: Édouard Louis
Sluiten Sign of the Times: Édouard Louis Internationaal Theater Amsterdam / de Balie
In gesprek met Édouard Louis over de scheidslijnen tussen de elite en arbeidersklasse, tussen de oppositie en het establishment. Hoe behoud je radicaliteit en onafhankelijkheid als schrijver als de wereld je werk omarmt?