Regisseur

Alize Zandwijk

Alize Zandwijk is een Nederlandse regisseur. Ze volgde een opleiding aan de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Kampen.


In seizoen 22|23 regisseert zij Vogels bij het ITA-ensemble.

Alize Zandwijk was sinds augustus 2006 artistiek leider van het Ro Theater. In de periode daarvoor maakte Zandwijk samen met Guy Cassiers het artistieke beleid van het gezelschap, een periode waarin het gezelschap succes boekte met de Proust-cyclus van Cassiers, en met het internationale werk van Zandwijk. In de periode Cassiers/Zandwijk bracht het gezelschap vooral het repertoire van Tsjechov (Platonov) en Shakespeare (Richard III) tot een boekbewerking als die van Hersenschimmen van Bernlef.

Al in het laatste deel van de afgelopen Cultuurplanperiode introduceerde Zandwijk belangwekkend nieuw repertoire in Nederland. Zij regisseerde Onschuld van Dea Loher, een van belangrijkste hedendaagse Duitse auteurs, en maakte met de Vlaamse Arne Sierens een moderne Tsjechov, Meiskes en Jongens. Na het vertrek van Cassiers werd Carel Alons voor de overgangsperiode intendant, en kwam het artistiek leiderschap in handen van Alize Zandwijk. Zij voerde twee grote veranderingen door: ze bouwde het ensemble opnieuw op en maakte de intentie van het Ro Theater om in de stad te wortelen tot een speerpunt van het gezelschapsbeleid.

-|-In 1997 won Zandwijk De Prosceniumprijs, één van de VSCD-Prijzen. Haar werk laat zich vaak samenvatten als anti-elitair, rauw en geëngageerd, waarbij veel dingen tegelijk en door elkaar heen gebeuren. Ze toont mededogen met de onderkant van de samenleving, die ze opvoert met humor en fantasie. In haar beleid voor het RO Theater richt ze zich op de verankering van het gezelschap in Rotterdam, de samenwerking met internationale partners en het werken met jonge regisseurs.

Op 24 juni 2016 nam Alize Zandwijk als regisseur en artistiek leider na 18 jaar afscheid van het Ro Theater. Ter ere van haar afscheid is een overzichtsboek verschenen van haar werk, Alize Zandwijk - 18 jaar Ro Theater 1998 - 2016. Dit boek beslaat de hele periode en de 38 voorstellingen die ze bij dit Rotterdamse gezelschap maakte, zoals Nachtasiel, Dood van een Handelsreiziger, Branden, Onschuld en Moeders. Zij vervolgt haar carrière bij het Theater Bremen als Oberspielleier, waarvoor zij in 2020 de Kurt-Hubner-Preis ontving.