Elisabeth gets her way
Elisabeth gets her way
Voorstellingen
De nieuwe solo van en door Jan Martens is een gedanst portret van de Poolse Elisabeth Chojnacka (1939 - 2017), een uitzonderlijk getalenteerde en gepassioneerde muzikante die midden 20e eeuw medeverantwoordelijk was voor de revival van klavecimbelmuziek.
Festival Nederlands Theater Festival
Duur 70 minuten
Genre Dans
Tijdens deze voorstelling is er naakt te zien en wordt gebruikt gemaakt van stroboscopische effecten.
ELISABETH GETS HER WAY
Terwijl in 1968 de Parijse studentenrevolte oude idealen op de helling zette, maakte Chojnacka kennis met avant-garde componisten zoals François-Bernard Mâche en begon ze – naast de eeuwenoude stukken die steeds op haar repertoire bleven staan – ook de weinige hedendaagse werken voor klavecimbel op regelmatigere basis te spelen. Mede door haar talent en doorzettingsvermogen waren er in de jaren zeventig en tachtig een resem componisten (Ligeti, Xenakis, Ferrari, Berio, Halffter, etc.) die nieuw werk schreven voor het klavecimbel, vaak aan Chojnacka opgedragen.
-|-
ELISABETH GETS HER WAY wil een ode brengen aan deze bijzondere vrouw. De solo wordt een gedanst portret met een soundtrack die breed gaat, met werk van Nyman over Montague tot Ligeti, alle in een uitvoering van Chojnacka. De ambitie is om al dansend dicht bij de soms complexe partituren te blijven. Martens bespeelt zijn lichaam zoals Chojnacka dat deed met het klavecimbel. Verschillende bewegingsstijlen worden samengebracht, net zoals zij met enkele eeuwen aan muziekgeschiedenis in de vingers moeiteloos tussen registers en genres heen slalomde. In 2021 was het exact vijftig jaar geleden dat Chojnacka haar eerste album uitbracht: Clavecin 2000. Een uitgelezen moment om eer te betonen aan deze opmerkelijke vrouw, met een solo waarin ze de tijd en ruimte krijgt die haar toekomt.
Reviews
Theaterkrant
'Nergens wordt Martens ironisch of verexcuseert hij de macht, of uitzinnige kracht, van het werk van Chojnacka en componisten als Ligeti, Xenakis, Ferrari, Berio, Krauze of Montague, die vaak speciaal voor haar werk schreven. Heavy metal is er niets bij.'
De Volkskrant
'Jan Martens legt op zo’n ingenieuze en precieze manier de vinger op de vernieuwende betekenis van Elisabeth Chojnacka (1939-2017) dat je vol bewondering achterblijft.'
Cultureel Persbureau
'... een overweldigende kennismaking met een briljante muzikant.'
De Standaard
'Met haar flamboyante stijl bekeerde ze het grote publiek tot de klavecimbelmuziek, toch geen eenvoudig genre. In zijn intense hommage aan Chojnacka doet Jan Martens precies hetzelfde.'
Credits
choreografie en dans Jan Martens
sound engineer documentary Yanna Soentjens
lichtontwerp Elke Verachtert
kostuumontwerp Cédric Charlier
video en muziek © Archives INA
muziekstukken www.grip.house
videomontage Sabine Groenewegen
outside eye Marc Vanrunxt, Anne-Lise Brevers en Rudi Meulemans
technische leiding Michel Spang/Elke Verachtert
productie GRIP
internationale spreiding A Propic - Line Rousseau en Marion Gauvent
coproductie DE SINGEL (Antwerpen, BE), Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Julidans (Amsterdam, NL), C-TAKT (Limburg, BE) en Perpodium (BE)
-|-
residenties DE SINGEL (Antwerpen, BE), Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Toneelhuis (Antwerpen, BE), ccBe (Antwerpen, BE), C-TAKT (Limburg, BE) en CN D – Centre national de la danse (Parijs, FR)
met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest
met dank aan INA - l'Institut National de l' Audiovisuel, Les Ballets de Monte-Carlo sous la Présidence de S.A.R. la Princesse de Hanovre -Direction: Jean-Christophe Maillot, Graciane Finzi, Régis Mitonneau, Anne Montaron, Emmanuelle Tat, François-Bernard Mâche, Zygmunt Krauze, Stephen Montague, Raphaël de Gubernatis, Claire Verlet, Ty Boomershine, Joris van Oosterwijk, Liselotte Sels en Kinga Jaczewska
Over het NTF
Het Nederlands Theater Festival barst dit najaar weer los! Na ingetogen jaren zetten we de deuren wagenwijd open met de mooiste voorstellingen van het afgelopen theaterseizoen. Ontdek een waaier aan verhalen op het podium, dwars door generaties en theatergenres, afkomstig uit de vele windstreken van Nederland en Vlaanderen. Naast de altijd weer spraakmakende selecties van de Nederlandse Toneeljury, Het TheaterFestival Vlaanderen en de Jury BNG Bank Theaterprijs, zullen vanaf dit jaar ook de genomineerden van de VSCD Mimeprijs de podia bestormen.