Les Noms
Les Noms
Voorstellingen
Les Noms biedt een bijzondere inkijk in het Amerika van de jaren zeventig. Het is een portret van een huwelijk in crisis en het verhaal van een moorddadige sekte. Deze roman uit 1982 betekende de doorbraak van DeLillo. ‘The Names is a prophetic, pre-9/11 masterpiece: a 21st-century novel,’ schreef The Guardian.
Rabozaal
Duur: 3 uur, zonder pauze
Frans gesproken met NL boventitels
Zo 14 apr: marathon
‘All aspects of Gosselin’s show – acting, film, dramaturgy, polymorphous scenery and live music – are superb.’ – The Guardian *****
Het huwelijk van broodschrijver James Axton verkeert in crisis als zijn vrouw besluit als vrijwilliger naar een opgraving op een Grieks eilandje te gaan. Om bij haar en hun zoon in de buurt te zijn neemt hij een baan aan als risicoanalist. Vanuit standplaats Athene reist hij door het Midden-Oosten, en brengt hij verslag uit van de gijzeling in de Amerikaanse ambassade in Teheran, een actie die een politieke aardbeving veroorzaakt. James is getuige van het begin van de moderne islamitische revolutie.
James’ verwikkelingen worden verweven met een plot over een mysterieuze ‘taalcultus’ achter een aantal onverklaarde moorden. Centrale thema’s in Les Noms zijn de kruising van taal en cultuur, de perceptie van de Amerikaanse cultuur van zowel binnen als buiten de eigen landsgrenzen, en de impact die de vertelling heeft op de feiten van een verhaal.
Joueurs, Mao II, Les Noms is het eerste deel van een groot project van Julien Gosselin, gebaseerd op het werk van de Amerikaanse schrijver Don DeLillo. Voorafgaand aan deze marathonvoorstelling op 14 april zijn de afzonderlijke delen te bezoeken.
Met de Franse regisseur Julien Gosselin (Les Particules Élementaires en 2666) voegden we één van de grootste jonge regietalenten ter wereld aan ons gezelschap toe. In zijn ITA-regiedebuut, Vallende Man, reflecteert hij op het mondiale terrorisme en het effect ervan op een New Yorks gezin in de nasleep van 9/11.
De voorstelling maakt deel uit van Gosselin's groots internationaal Don DeLillo-project waarvan het eerste deel tijdens het Festival d’Avignon in première ging. Deel twee, Vallende Man, met o.a. Eelco Smits en Maria Kraakman, ging in maart 2019 in wereldpremière.