Medea voor een toeslagenherdenking
Medea voor een toeslagenherdenking
Voorstellingen
Wat als Medea geen mythisch Grieks personage was, maar een moeder verwikkeld in het toeslagenschandaal? Medea voor het toeslagenherdenking is een radicale herinterpretatie van Euripides’ klassieker, gebaseerd op de verhalen van gedupeerden. Geen tragedie over wraak of slachtofferschap, nee, deze Medea gaat over veerkracht, overleven en het kiezen voor liefde in extreem moeilijke tijden.
Duur nnb
Genre Theater
Taal Nederlands
Première do 23 apr
Medea voor een toeslagenherdenking
Iason en Medea worden uit elkaar gedreven wanneer de Belastingdienst haar valselijk beschuldigt van fraude. Terwijl Medea vecht tegen een systeem dat haar tot wanhoop drijft, twijfelt Iason aan haar onschuld en wordt zijn liefde voor haar genadeloos op de proef gesteld. In een wanhopige poging hen te redden van een uitzichtloos bestaan, neemt Medea zich voor haar kinderen te doden.
-|-
De afstand tussen hen groeit, het vertrouwen brokkelt af. Maar wanneer de waarheid eindelijk aan het licht komt, wanneer de pijn uitgesproken wordt en de schuld wordt erkend, vinden ze elkaar terug.
Angelo Ormskerk over Medea voor een toeslagenherdenking
‘De gedupeerden van het toeslagenschandaal zijn allereerst overlevers. Wat me ontroert in hun verhalen is dat er, ondanks de vele manieren waarop deze mensen machteloos zijn gemaakt, er altijd anderen waren die ze trouw zijn blijven steunen. Mensen die de gedupeerden geloofden en hielpen, nog ver voordat de enorme impact van het toeslagenschandaal bij iedereen bekend werd.’
Credits
een productie van Toneelschuur Producties
coproducent Internationaal Theater Amsterdam
regie Angelo Ormskerk
geinspireerd op Medea van Euripedes
tekst Maarten van Hinte
-|-
met Urmie Plein, Raymi Sambo, Joe Sinduhije
muzikaal leider en toetsenist Jeremiah Owusu-Ansah
scenografie en kostuumontwerp Wael Qadriyeh
lichtontwerp Casper Leemhuis
onderzoeksadviseur Fenneke Wekker