OPUS
OPUS
Voorstellingen
OPUS is Die Kunst der Fuge van J.S. Bach zoals je die nog nooit hebt gezien. Ja, 'gezien' is hier het juiste woord. De maker en dansers groeven diep in de ritmes van de compositie en verbeelden die microscopisch precies. Ze voeren je mee naar een pure, onaangetaste wereld, ver weg van de dagelijkse beslommeringen.
Op 10 juli is er aansluitend aan de voorstelling een nagesprek met Christos Papadopoulus onder leiding van Julie Vegter.
Locatie Bellevue
Zaal Grote Zaal
Aanvangstijd 19:00
NL première
unieke zintuiglijke ervaring
Het van oorsprong Griekse woord 'klassiek', zegt choreograaf Christos Papadopoulos, beschrijft een werk (opus) dat is geschreven volgens de regels en idealen van de oud-Griekse en Romeinse cultuur. Het impliceert ook een superieur, complex werk. De structuur en complexiteit van de klassieke muziek worden in OPUS ontleedt en vertaald naar een totaal andere kunstvorm: dans.
Vier dansers zijn in OPUS de instrumenten waarmee een fysieke compositie wordt uitgevoerd. Soms spelen zij solo, soms samen. Soms volgen zij de ritmes van de muziek, soms de melodie. Maar emoties zijn uit den boze. Juist door zich daarvan te bevrijden, vindt Papadopoulos, kunnen de dansers de harmonische logica van de Fuge te laten zien. OPUS is een poging om niet onze psychologische, maar juist onze lichamelijke reactie op muziek vorm te geven. Door hun perfectionistische uitvoering, bieden deze dansers ons een unieke zintuiglijke ervaring.
-|-Papadopoulos is niet de eerste die de hechte relatie tussen dans en muziek onderzoekt, maar hij doet het wel op zijn eigen wijze. Met de microscoop, om dan weer uit te zoomen naar het grote geheel. Na het zien van OPUS werd de choreograaf vergeleken met een van grootste namen uit de danswereld: "Anne Teresa de Keersmaeker bouwt al jaren aan een oeuvre over de relatie tussen dans en muziek. Maar Papadopoulos weet een geheel uniek steentje bij te dragen aan dit bouwwerk door Bachs Die Kunst der Fuge volledig te transformeren tot er niets dan de ritmische structuur overblijft."
Christos Papadopoulos
Papadopoulos maakt minimalistische, hele precieze, uiterst pure dans. Toch ligt daaronder een thema dat ons direct raakt. Zijn voorstellingen gaan over samenleven, over het functioneren van individuen in de groep. Een Franse recensent noemde Papadopoulos ‘een noodzakelijk nieuw gezicht in de danswereld’. Nochtans arriveerde de Griek laat en onverwacht in de danswereld. Hij studeerde Politieke Wetenschappen en ontdekte pas daarna zijn passie voor dans. Maar toen ging het razendsnel. Na zijn studies dans in Amsterdam (School voor Nieuwe Dansontwikkeling) en Athene werd zijn werk meteen opgepikt door internationale festivals, waaronder Julidans (Elvedon, 2017 en ION, 2019). Papadopoulos werd ook gevraagd voor de choreografie van de openingsceremonies van de Olympische Spelen in Athene.
Credits
Concept & Choreography Christos Papadopoulos
Dancers Georgios Kotsifakis / Maria Bregianni / Ioanna Paraskevopoulou / Themis - Ariadne Andreoulaki
Music The Art of Fugue, Contrapunctus 1 by Johan Sebastian Bach
Music Edit Kornilios Selamsis
Video-Photography Patroklos Skafidas
International Distribution Key Performance
Voor deze voorstelling heeft u geen Corona-toegangsbewijs nodig
Bij activiteiten en voorstellingen voor kleine groepen zonder Coronatoegangsbewijs moet de 1,5 meter afstand gerespecteerd worden. Voor de voorstellingen in Theater Bellevue, Melkweg Upstairs, Podium Mozaïek, Bijlmer Parktheater, Meervaart en Vondelpark Openlucht Theater heeft u geen Coronatoegangsbewijs nodig.